۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۵۵۲۱۹۴

لزوم بازگردان مسأله فلسطين به كانون توجهات جهان

بازگشت توجهات جهان اسلام به مسأله فلسطین برای رژیم صهیونیستی بسیار خطرناک است و آينده نگري مقام معظم رهبري مبني بر نابودي اسرائيل تا ۲۵ سال آينده را بيش از پيش محقق مي كند.
پرچم فلسطین

به گزارش خبرگزاری رسا، درحالي كه توطئه اي از سوي آمريكا و متحدان منطقه اي آن براي پاك كردن مسأله فلسطين از اذهان ملل اسلامي در جريان است، حضرت آيت الله خامنه اي، رهبر معظم انقلاب همچون دفعات گذشته با گوشزد كردن توطئه استكبار جهاني، از ملل اسلامي خواستند تا توجه خود را كماكان به آرمان فلسطين متمركز كنند. رهبر انقلاب در دیدار با میهمانان سیزدهمین اجلاس بین المجالس کشورهای اسلامی، با تأکید بر اینکه دنیای اسلام باید در مسائل اساسی با صراحت و با صدای بلند سخن خود را بگوید، «فلسطین» و «اتحاد دنیای اسلام» را از جمله موضوعات اساسی برشمردند و گفتند كه اگر مسلمانان همت كنند، مي توانند سلطه رسانه اي غرب و صهيونيست را كه براي فراموشي فلسطين تلاش مي كنند، شكست دهند. ایشان، اقدام اخیر آمریکا نسبت به قدس را «غلط زیادی» خواندند و گفتند:«آنها قادر به انجام چنین کاری نخواهند بود و تلاش های آنها به سرانجام نخواهد رسید».   

كشورهاي اسلامي كه در چند سال گذشته با فتنه هاي غرب و صهيونيست دچار دودستگي شده و از آرمان فلسطين دور شده اند، مي توانند با الهام از رهنمون هاي رهبري و حفظ اتحاد، بار ديگر فلسطين را در اولويت قرار داده و اجازه ندهند كه غرب و عمال منطقه اي آن، قبله اول مسلمانان را اشغال كنند. چرا كه هر گونه سهل انگاري در مقابل اشغالگران صهيونيستي، آنها را مقابل مسلمانان گستاخ تر كرده و سبب مي شود تا به كشتار و سركوب ادامه دهند.  

ايران اسلامي در چهار دهه گذشته همواره آزادي فلسطين را در راس سياستهاي اعلاني خود قرار داده است و بدون توجه به موضع ساير كشورهاي اسلامي، همچنان اين مسئله را ادامه مي دهد. سياست موفق ايران نشان داده كه در صورت همسويي اعراب با ايران در مسئله فلسطين، صهيونيستها چاره اي جز عقب نشيني ندارند اما بازي برخي كشورهاي مرتجع منطقه در ميدان غرب و اسرائيل، به اختلاف در بين مسلمانان منجر شده و مانع از اتخاذ يك تصميم واحد در مسئله فلسطين شده است. 

فلسطین مسئله اول جهان اسلام است؛ چرا که قبله اول مسلمانان در آنجا قرار دارد و از نظر دینی و اعتقادی از اهمیت خاصی برخوردار است. فلسطين از ديرباز نقش پايگاه نظامي و سياسي در مقابل استعمارگران را ايفا كرده است و اشغال آن به دست صهيونيستها، مي تواند همچون خنجري بر ملتهاي مسلمانان باشد. چراكه غربيها از يك قرن پيش فلسطين را وسیله و نقطه‌ اتکائی برای گسترش نفوذ و سلطه‌ خود در منطقه قرار داده اند. بنابراين، فلسطين در دهه هاي اخير به عنوان ميدان نبرد حق و باطل مطرح بوده و همه مسلمانان دور آن جمع شده اند و فلسطین تنها جایی است که می‌تواند همه‌ گروه‌های مذهبی را به وحدت برساند. در صورتي كه غرب و صهيونيسم بتواند در مسئله فلسطين موفقيتي حاصل كنند، سرمست از اين پيروزي بدون ترديد ديگر پروژه هاي ضد اسلامي خود را به ملتهاي اسلامي تحميل خواهند كرد و رژيم صهيونيستي براي توسعه طلبي هاي ارضي بيشتر و براي تحقق طرح «نيل تا فرات» را پيگيري خواهد كرد.  

لزوم اتحاد اسلامي مقابل اشغالگران

آمريكا در سالهاي اخير تلاش كرده با تغيير حکومت های مخالف خود در منطقه، حاكماني مطيع و همسو با سياستهاي غرب را به قدرت برساند تا بتواند به راحتي منافع رژيم صهيونيستي را تامين كند و سياست سازشكاري حكام عربي با اسرائيل در همين راستا انجام شده است. زيرا آمريكا به خوبي مي داند كه با نزديك كردن اعراب به اسرائيل، با كمترين هزينه مي تواند آرمان آزادي فلسطين را به فراموشي بسپارد. لذا ضروري است مسلمانان در مقابل اين توطئه هوشيار باشند تا اجازه ندهند غرب و صهيونيستها نقشه هاي شوم خود را عملي كنند و اين در سايه اتحاد همه جانبه بين كشورهاي اسلامي امكان پذير است.

باتوجه به موج انتفاضه اي كه در بين فلسطيني ها به راه افتاده است، رژیم صهیونیستی از این مسئله واهمه دارد که اطرافش خالی شود و دولتهای حامی خود را از دست بدهد و حکومت­های ضد صهيونيستي در منطقه شكل بگيرد. الآن فلسطین این ظرفیت را دارد که یک بار دیگر بیداری اسلامی را زنده كرده و مسلمانان را مقابل اشغالگران قدس يكدست و متحد كند. چراكه بازگشت توجهات جهان اسلام به مسئله فلسطین برای رژیم صهیونیستی بسیار خطرناک است و آينده نگري مقام معظم رهبري مبني بر نابودي اسرائيل تا ۲۵ سال آينده را بيش از پيش محقق مي كند. تجربه جنگ ۳۳ روزه نشان داده كه اسرائيل حتي توانايي مقابله با حزب الله را هم ندارد و در صورت اتحاد مسلمانان، اين غده سرطاني فناپذير است، اما هر گونه تفرقه در بين مسلمانان توسعه طلبي و اشغالگري رژيم صهيونيستي را به همراه خواهد داشت.

آمريكا و عمال منطقه اي آن از ۷ سال پيش با تاسيس گروه هاي تروريستي و ايجاد بحران در خاورميانه، تلاش كردند تا توجه مسلمانان را از مسئله فلسطين منحرف كرده و به سمت تروريستها سوق دهند و جبهه غربي- عبري- عربي- در اين پروژه مخربانه تا حدي به موفقيتهايي دست يافت. اما تصميم دونالد ترامپ سبب شد تا مسئله فلسطين بار ديگر در كانون توجهات قرار گيرد و تلنگري به جهان اسلام زد كه اگر لحظه اي در مقابل سياستهاي غرب و اسرائيل درنگ كنند، آزادي فلسطين دور از دسترس خواهد بود.  

جنگهايي كه آمريكا در بين مسلمانان در يمن، عراق و سوريه به راه انداخته است با هدف تضعيف كشورهاي منطقه انجام مي گيرد، و درگير شدن ملل اسلامي در جنگهاي قومي و مذهبي همه سبب هدر رفت امکانات کشورهای اسلامی مي شود و آنها به جاي تمركز بر مقابله با اسرائيل، كمر به نابودي يكديگر بسته اند و اين همان هدفي است كه غرب و رژيم صهيونيستي دنبال مي كنند. الان عملاً جهان اسلام درگیر مسائل داخلی خود است به طوری که فلسطین در کنار این کشورها به فراموشی سپرده شده است و اگر درگیری ها در كشورهاي اسلامي از بين بروند جهان اسلام می تواند بار ديگر به مسئله فلسطین بپردازد. همچنان كه نيروهاي مقاومت در عراق و سوريه با شكست تروريستها نشان دادند كه با عزم و اراده مي توان استعمارگران را هر چقدر هم قدرتمندتر باشند، به زانو درآورد. در مسئل فلسطين نيز اگر هميت و ارده جهاني وجود داشته باشد بدون ترديد پيروزي در مقابل اشغالگران صهيونيست تا بن دندان مسلح دور از دسترس نخواهد بود.  

ترامپ با اعلام پايتختي قدس تلاش می کند تا موضوع فلسطین را از اولویت جهان اسلام خارج کرده و در یک معامله قرن که در پشت پرده با کشورهای مرتجع عربی توافق کرده است موضوع فلسطین را برای همیشه از صحنه حذف کند اما هوشيار بودن ملتهاي مسلمان در مقابل اين توطئه مي تواند واشنگتن را به تغيير سياستهايش وادار كند.

ایجاد چالشی مهمتر از مسئله فلسطین و سوق دادن توجه جهان اسلام به آن، همواره برای اسرائيل و حامیان غربي آن مطلوب تلقی می شود و ايجاد بی ثباتی سياسي در منطقه مهمترین اقدامي است که می تواند توجه جهان اسلام را از مسئله فلسطین منحرف کند. بنابراين، تاسيس گروه های تروریستی توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی كه در سالهای گذشته منبع اصلي بي ثباتي و تهديد در منطقه بوده اند؛ در راستاي تحقق  پروژه تجزيه كشورهاي انجام شده اند. از اينورو، صهیونیستها برای به فراموشي فلسطین، از هر ابزاري که زمينه ساز بی ثباتی در منطقه باشد، استقبال می کنند و حمایت رژیم صهیونیستی از همه پرسی جدايي کردستان براي تجزيه عراق را مي توان در اين قالب ارزيابي كرد.

کلام آخر

در زماني كه تروريستها با حمايت غرب و صهيونيسم، كمر به نابودي مسلمانان بسته اند و برخي مرتجعين عرب در پي عادي سازي روابط با رژيم صهيونيستي هستند، جهان اسلام بايد از بين بردن اختلاف و ايجاد اتحاد، مسئله فلسطین را در اولويت سياستهاي خود قرار دهند. چراكه ناسازگاري و تفرقه در جهان اسلام تنها منافع ملت ستمديده فلسطین را تحت الشعاع قرار خواهد داد و سبب مي شود تا اسرائيل با ادامه اشغالگري به اهداف ظالمانه خود در منطقه دست پيدا كند. باتوجه به اينكه عراق از شر تروريسم رهايي يافته و سوريه نيز توانسته با تحميل شكست سنگين بر تكفيريها، تا حدي به ثبات دست پيدا كند، راه براي بازگشت فلسطين به اولويت جهان اسلام بيش از هر زمان ديگري فراهم شده است. به باور ناظران، ايران به دليل حمايت هميشگي از آرمان فلسطين نقش مهمي در بين افكار عمومي جهان اسلام دارد و مي تواند از اين ظرفيت براي تقويت گفتمان فلسطيني استفاده كرده و آنرا در يك چارچوب منسجم تر قرار دهد و در صورتي كه اين سياست به گسترش استكبار ستيزي در منطقه منجر شود، شاهد تقويت مواضع ايران نيز خواهيم بود./۹۹۴/ب۱۰۱/ف

روح الله صالحی

ارسال نظرات