۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۵۵۲۲۳۸
آیت الله جوادی ‌آملی در درس خارج:

کسی که "ولایت فقیه" را نپذیرد انگار در حوزه نبوده و با فقه کاری نداشته است

حضرت آ‌یت الله جوادی ‌آملی با بیان این که کسی که ولایت فقیه را نپذیرد انگار در حوزه نبوده و با فقه کاری نداشته است، گفت: ولایت فقیه با دلیل معتبر قطعی، علمی و عمیق اثبات می شود.
آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم امروز در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به اهمیت ولایت فقیه گفت: مرحوم صاحب جواهر که سلطان فقه است در کتاب جهاد این بیان نورانی را دارد و می فرماید کسی که ولایت فقیه را نپذیرد مانند این است که از طعم فقه چیزی نچشیده باشد.

وی افزود: این حرف بعد از این که در جلسه رسمی شورای عالی قضایی کتاب جواهر را بردیم و خواندیم تثبیت شد، حرف صاحب جواهر این است آن کسی که ولایت فقیه را درک نکرده اصلا فقیه نیست، آن روزها قضات امام را قبول داشتند اما ولایت فقیه به عنوان یک مسأله علمی، فقهی و دینی برای خیلی ها جا نیفتاده بود، ما از این عبارت مرحوم صاحب جواهر در سخنرانی رسمی برای قضات استفاده کردیم که بسیار اثرگذار بود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که کسی که ولایت فقیه را نپذیرد انگار در حوزه نبوده و با فقه کاری نداشته است، اظهار داشت: ولایت فقیه با دلیل معتبر قطعی، علمی و عمیق اثبات می شود.

وی در بخش دیگری سخنان خود اصول را عهده دار مبانی مواد دانست و ادامه داد: مواد را فقه به صورت مسائل شرعی تأمین می کند، مواد را مجلس شورای اسلامی به صورت عملیاتی و کاربردی تأمین می کند که مواد از مبانی گرفته می شود و محور اصلی مبانی عدل است.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که معنای عدل« قرار دادن هر چیزی در جای خودش است» است، ابراز داشت: این که جای اشیا و اشخاص را چه کسی معین می کند دین می گوید اشخاص و اشیا آفرین یعنی «الله» این کار را انجام می دهد اما غیر دین می گوید خودمان تعیین می کنیم.

وی عنوان کرد: حرف کشورهای غیر دینی همان حرف فرعون است، این که فرعون «اناربکم الاعلی» می گفت بدان معنا نبود که خالق سماوات و ارض است بلکه می گفت قانون مملکت را من باید بگویم، الان کشورهای غیر دینی چه آمریکا، اسرائیل و چه کشورهای دیگر مانند حرف فرعون است و می گویند خرد جمعی جای اشیا، اشخاص و حلال و حرام را تعیین می کند.

مفسر برجسته قرآن کریم خاطرنشان کرد: ما مواد، مبانی و منابع داریم اما آن ها مواد و مبانی دارند و خود را منبع می دانند، منبع تنها اراده ذات اقدس اله است چون کسی که نظام و بشر را آفرید و پیوند بین بشر و نظام هستی را ساخت باید معین کند چه چیز بد و چه چیز خوب است.

وی اضافه کرد: عقل میزان و مفتاح شریعت نیست بلکه عقل مصباح شریعت است، حکم و قانونگذاری ذره ای برای عقل نیست اما عقل قانون شناس است، عقل می تواند کشف کند که شارع چه فرموده است؛ عقل می داند که بسیاری از چیزها را نمی فهمد و به نقل محتاج است؛ بنای عقلا هیچ ارزشی ندارد مگر این که به امضای معصوم برسد.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که انبیا آمدند تا نیروی درونی انسان را شکوفا کنند، گفت: انبیا آمدند انقلاب ایجاد کنند، علی و اولاد علی(ع) میدان انقلاب هستند، 20 درصد علم ائمه(ع) در حوزه ها است و 80 درصد خاک می خورد، وقتی به آن علوم و مطالب بلند برسیم رسائل و مکاسب در برابر آن ها قابل قیاس نیست.

وی افزود: ولایت و امامت میدان انقلاب است، جمعیت 20 میلیونی اربعین به وجود می آید که همه علیه آن تلاش و کوشش می کنند، اگر کسی می خواهد بهره ببرد اصل علی و اولاد علی(ع) است،  اهل بیت(ع) عالم غیب هستند و در مسائل علمی از خطای فکری مصون بوده و در مسائل عملی از خطیئه عملی منزه و مصون هستند، در عملیات و احکام فقهی وقتی بخواهند احکام ااهی را بازگو کنند معصوم هستند اما اگر می خواهند احکام را عمل کنند مأمور به واقع نیستند بلکه مأمور به ظاهر هستند، گاهی که حکمت الهی اجازه دهد به علم غیب عمل می کنند و الا بر اساس ظاهر عمل خواهند کرد، اگر این مسائل حل شود مشکل شهید جاوید و این و آن را نخواهیم داشت./1323/

ارسال نظرات