۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۹
کد خبر: ۵۵۶۵۹۵

کتاب «احکام؛ مطهرات، نجاسات و تخلی» به بازار نشر رسید

در این کتاب به بیش از ۴۸۰ سؤال درباره احکام مطهرات، نجاسات و تخلی پاسخ داده شده است.
 کتاب «احکام؛ مطهرات، نجاسات و تخلی»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پژوهشکده باقرالعلوم(ع)، کتاب «احکام؛ مطهرات، نجاسات و تخلف» را زیر نظر حجت الاسلام علی‌اصغرراد حسینی روانه بازار نشر کرد.

واحد ابواب فقهی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(ع) همسو با اهداف تبلیغی خود برای تأمین مبلغان دینی، بر آن شد با شناسایی برخی کاستی‌ها در منابع فتوایی موجود و با توجه به تعدد مراجع تقلید، مجموعه‌هایی از احکام موضوعی با ویژگی‌های خاص را آماده  نشر سازد. این ویژگی‌ها را می‌توان به صورت خلاصه چنین بیان کرد:

تدوین درختواره فقهی: در این پژوهش درختواره‌ای با استانداردهای لازم برای مطالب مندرج در هر باب فقهی تدوین شده است که وجود این درختواره با تفکیک دقیق و منطقی مطالب در ذیل زیر شاخه‌ها، امکان دستیابی سریع به سؤال مدنظر و پاسخ آن را فراهم می‌سازد.

طراحی سؤالات شرعی: پس از تدوین درختواره، با محورقراردادن منابع فتوایی تفصیلی مانند عروة الوثقی و تحریر الوسیله، فتاوای موجود در این منابع با توجه به مؤلفه‌ها مانند فراگیر بودن موضوع سؤال، قابل فهم بودن متن سؤال، سؤالات مستحدثه و...، در قالب سؤالاتی بازطراحی شد.

استخراج فتاوای مراجع معظم تقلید: در این مرحله که می‌توان آن را اصلی‌ترین بخش پژوهش نامید، به سؤالات طرحی شده در مرحله قبل با مراجعه به منابع فتوایی معظم تقلید پاسخ داده شده است.

در این پژوهش فتاوای فقهی دوازده نفر از مراجع معظم تقلید به شرح زیر استخراج شده است: آیات عظام: امام خمینی، مقام معظم رهبری، خویی، بهجت، تبریزی، فاضل، سیستانی، وحید، مکارم، صافی، شبیری و نوری.

با جمع‌بندی فتاوا سعی شده است دیدگاه‌های مشترک مراجع در هر سؤال مشخص شود که همین جمع‌بندی تسلط خواننده را درباره نظرات فقهی مراجع معظم تقلید آسان‌تر می‌کند.

 در سخن پژوهشکده درباره موضوعات این کتاب چنین آمده است:

 ما در این کتاب به دنبال تبیین کاربردی و سؤال محور با ویژگی‌های پیش گفته درباره احکام مطهرات و نجاست بوده‌ایم. مطهرات و نجاسات بخشی از احکام است که رابطه مسلمان با اشیا، جانداران و افراد را ساماندهی می‌کند.

همچنین توجه به پاکی و نجاسات در زندگی تأمین کننده ابدیت انسان است و هر مسلمانی با رعایت احکام پاکی و نجاسات علاوه بر بهینه‌سازی زندگی دنیوی خود به آخرت بهتری نیز دست می‌یابد.

این کتاب شامل سه فصل با عنوان‌های: احکام مطهرات، احکام نجاسات و احکام تخلف است و در این اثر به ۴۸۴ سؤال در این زمینه‌ها پاسخ داده است.

در فصل اول این اثر به تعریف و اقسام مطهرات: آب، زمین، استحاله، انقلاب، کم شدن دو سوم آب انگور جوش آمده، اسلام آوردن، تبعیت، از بین رفتن نجاست، استبرای حیوان نجاست خوار، غائت شدن مسلمان و همچنین راه‌های اثبات طهارت پرداخته شده است.

همچنین در فصل دوم این کتاب تعریف و انواع نجاسات: ادرار و مدفوع، منی، مردار، خون، سگ و خوک، جوشیده آب انگور، مایعات مست کننده، آب جو، کافر، و نیز شرایط انتقال نجاست و ثبوت نجاست بررسی شده است.

در فصل سوم این نوشتار نیز موضوع‌های: کیفیت تطهیر در تخلف، واجبات قضای حاجت، محرمات قضای حاجت، مکروهات قضای حاجت و مستحبات قضای و مادر شک  واکاوی شده است.

در فصل دوم  درپاسخ  سؤال  «منظور از کفر چیست؟» چنین آمده است:

انکار الوهیت یا توحید یا نبوت یا یکی از ضروریات دین اسلام را کفر گویند. البته شایان ذکر است که انکار ضروری دین اسلام با این شرط که اولا، به ضروری بودن آن ملتفت باشد و ثانیا، انکار آن به انکار رسالت پیغمبر(ص) یا تکذیب پیامبر(ص) یا ناقص دانستن شریعت مطهره، بینجامد، منجر به کفر می‌گردد.

همچنین در این فصل در پاسخ به سؤال «منظور از غلو چیست؟» چنین آمده است:

 غلو در لغت به معنای زیادت است. در منابع لغوی،  تجاوز کردن از حد و اندازه، و یا خارج شدن از حد اعتدال را به عنوان معنای لغوی معرفی نموده‌اند.

غلو در اصطلاح شرع به معنای افراط در دین و تجاوز  از حد وی به سوی هوا و هوس و سلیقه های مختلف است. از دیدگاه فقهای شیعه ، مصداق بارز غلو در دین اسلام که اگر بدون قرینه به کار برود و بر آن تطبیق داده می‌شود، اهل  غلو کسانی هستند که به الوهیت(خدایی) و یا ربوبیت ائمه(ع) به ویژه علی(ع) یا حلول  خداوند در ایشان اعتقاد دارند.

پژوهشکده باقرالعلوم(ع)، کتاب «احکام؛ مطهرات، نجاسات و تخلف» را با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه، در قطع رقعی و ۳۲۸ صفحه به قیمت ۱۸۰۰۰ تومان منتشر کرده است./۹۹۸/ن ۶۰۲/ش

ارسال نظرات