۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۵۵۶۸۲۷

نگاهی به کتاب "نظام قضایی در تمدن اسلامی؛ از عهد نبوی تا عصر علوی"

ویژگی مهم این کتاب که از چهار فصل و ۲۲۴ صفحه تشکیل گردیده، رویکرد حقوقی به تاریخ تمدن اسلامی است.
نظام

به گزارش خبرگزاری رسا دفتر نشر معارف "کتاب نظام قضایی در تمدن اسلامی؛ از عهد نبوی تا عصر علوی" نوشته سیّد روح‌الله پرهیزکاری را منتشر کرده است.

ویژگی مهم این کتاب که از چهار فصل و 224 صفحه تشکیل گردیده، رویکرد حقوقی به تاریخ تمدن اسلامی است؛ و سعی شده که به بررسی و شناخت نظام قضایی ایجاد شده از سوی پیامبراکرم(ص) بپردازد و سیر تحول در بازه زمانی چهل سال پس از هجرت را مورد بررسی قرار دهد.

در فصل اول این کتاب به بیان کلیاتی مانند پیشینه، ضرورت و اهمیت آن و تعریف مفاهیم و اصطلاحات به‌کار رفته در این پژوهش پرداخته و در فصل دوم تلاش گردیده که ویژگی‌های نظام قضایی نبوی مانند قاضیان و اصول حاکم بر دادرسی‌های نظام قضایی و نهادهای وابسته به آن نظام، تبیین گردد. فصل سوم به مقایسه و مطالعه تطبیقی نظام قضایی نبوی با نظام و دستگاه قضایی عصر خلفای سه‌گانه پرداخته؛ و فصل چهارم نظام و دستگاه قضایی عصر علوی مقایسه و مطالعه تطبیقی شده است.

در دو فصل اخیر، افرادی که در دستگاه قضایی خلفا بر منصب قضا قرار گرفته‌اند، شخصیت‌شناسی شده و میزان پای‌بندی خلفا به اصول دادرسی که در نظام قضایی نبوی پی‌ریزی شده بود، به استناد مواردی از قضاوت‌های آنان و یا قاضیان منتصب آن‌ها و نیز تغییرات در نهادهای وابسته به نظام قضایی نبوی با نظام و دستگاه قضایی عصر خلفای سه‌گانه، بررسی شده است.

دفتر نشر معارف چاپ اول  "کتاب نظام قضایی در تمدن اسلامی؛ از عهد نبوی تا عصر علوی" را  در سال  ۱۳۹۵ به قیمت 10000 تومان منتشر کرده است./925/د 103/ش

 

 

ارسال نظرات