۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۱
کد خبر: ۵۵۶۹۷۵

نگاهی گذرا به کتاب "الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی"

انتشارات دارالحدیث کتاب الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی را منتشر کرد.
تنظیم جنسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مؤسسه انتشارات قرآن و حدیث، دارالحدیث کتاب الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی نوشته حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی عباسی را منتشر کرد.

مؤلف این کتاب را در نه فصل سامان داده که انگیزه و میل جنسی، بروز رفتار جنسی، الگوهای تنظیم رفتار جنسی، الگوی تنظیم رفتار جنسی در منابع اسلامی، سازمان یافتگی خویشتن‌داری در نظام روانی، سطوح و قلمروهای خویشتن‌داری، توانمندسازی خویشتن‌داری جنسی، تنظیم اجتماعی رفتار جنسی و پرورش خویشتن‌داری جنسی در کودکی از  عنوان‌های مطالب آن است.

در پشت جلد کتاب چنین می‌خوانیم:

آزادی جنسی برای غرب آغازی شیرین داشت، اما امروزه رنج مشکلات ناشی از ارتباط جنسی خارج از ازدواج، محنت فرزندآوری ناخواسته دختران ازدواج نکرده، افزایش فرزندان نامشروع و بی‌سرپرست، درد بیماری‌های مقاربتی و سست شدن بنیان خانواده‌ها، برنامه ریزان اجتماعی غرب را به چالش کشیده است و آنان را به اجرای جدی راهبردهای کنترل روابط زنان و مردان کشانده است که از جمله می‌توان به تصویب«قانون عفاف» اشاره کرد. آنان «راهبرد آموزش جامع مسائل جنسی» و «برنامه فقط خویشتن‌داری جنسی» را راه برونرفت از این وضعیت می‌دانند، اما این مدل‌ها نیز به دلیل ویژگی‌هایی که دارند، مشکلات آن‌ها را حل نکرده است!

الگویی که اسلام برای تنظیم رفتار جنسی معرفی کرده است، با به رسمیت شناختن نیاز جنسی و تأکید بر ارضای آن، خویشتن‌داری جنسی را در کنار آن به زیبایی چیده است. جالب اینکه راهبردها و روش‌هایی که برای آن معرفی کرده است، نقض مدل غربی را ندارد.

کتابی که در پیش رو دارید به معرفی این الگو پرداخته است و خویشتن‌داری جنسی را در دو بسته مدخلهای شامل تقویت توانمندی‌های روان‌شناختی خویشتن‌داری و تنظیم اجتماعی رفتار جنسی تبیین می‌کند. در این راستا، شواهدی از متون اسلامی و تحقیقات تجربی روانشناسی ارائه شده است.

نویسنده در مقدمه درباره رویکرد برآمده از منابع اسلامی در موضوع مدیریت رفتارهای جنسی چنین می‌آورد:

رویکرد اسلامی جامع است و شامل دو راهبرد: ازدواج و خویشتن‌داری جنسی با این توضیح که: 1.ارضای نیاز جنسی را در چارچوب ازدواج تعریف می‌کند و حقی برای همه انسان‌ها می‌داند؛ قرآن می‌گوید برای ارتباط جنسی در چارچوب همسری محدودیتی وجود ندارد؛ همسران از این طریق برای خود توشه بگیرند و تقوا رعایت کنند تا از اینک مسیر به ملاقات پروردگار نائل شوند. پیامبر اکرم در برابر سبک رهبانیت برمی‌خیزد و دوری کردن از لذت‌های حلال از جمله ازدواج را بیرون از چارچوب دین می‌شمرد.

2.حد مرز ارتباط جنسی مشروع و سالم را مشخص کرده است. از دیدگاه قرآن، روش ارضای جنسی خارج از چارچوب ازدواج روش بد و فحشا است.

همچنین نگارنده در فصل اول درباره انگیزه و میل جنسی از دیدگاه روان‌شناختی چنین می‌نویسد:

میل جنسی سازوکاری انگیزشی دارد. به این معنی که مجموع حرکت‌ها و افعال قابل مشاهده و غیر قابل مشاهده در فعالیت جنسی(شامل حرکت شهوت، پیدا کردن اشتها و حرکت بافت‌های بدن) در پدیده‌ای به نام انگیزش تبیین می‌شود. برخی روانشناسان معتقدند انگیزش جنسی از طریق تحریکات درون ارگانیزمی یا کشش درونی بروز می‌کند. در مقابل، برخی دیگر معتقدند میل جنسی را نمی‌توان بر اساس پدیده‌های از قبیل نیاز بدنی و برهم خوردن تعامل حیاتی تبیین کرد. زیرا میل جنسی انگیزه‌ای اجتماعی است؛ یعنی معمولاً معطوف فرد یا موضوعی بیرون از فرد است؛ در حالی که انگیزش‌های تشنگی و گرسنگی فقط به خود فرد مربوط می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی عباسی در فصل سوم به موضوع الگوهای تنظیم رفتار جنسی می‌پردازد و عناوین این فصل را چنین برمی‌شمارد:

نگاهی به آسیب‌های رفتار جنسی، شیوع بیماری‌های مقاربتی، شیوع فزاینده بیماری ایدز، بارداری در سنین نوجوانی و تولد کودکان بی‌سرپرست، طلاق و سست شدن بنیان خانواده، مشکلات روان‌شناختی و تربیتی، راهبردهای کنترل رفتارهای پرخطر جنسی، آموزش جامع مسائل جنسی، فقط خویشتن‌داری، برنامه‌های خویشتن‌داری جنسی، عهد بکارت بهترین دوست، عشق حقیقی منتظر می‌ماند، حلقه‌های نقره‌ای، خویشتن‌داری جنسی برای رهایی از خطر بارداری پیش از ازدواج، آموزش مهارت «نه» گفتن، ارزیابی برنامه‌های خویشتن‌داری جنسی، خویشتن‌داری جنسی بر لبه پرتگاه، آسیب‌شناسی سبک عشق بدون سکس، وضعیت جوامع مسلمان، فقدان شاخص‌های سلامت جنسی، تقلید در سبک رفتار جنسی، افزایش سن ازدواج، آسیب‌های فقر بیکاری و جنگ و ضرورت ترسیم مدلی متفاوت.

وی در ادامه در توضیح افزایش سن ازدواج در صفحه 87 این کتاب چنین توضیح می‌دهد:

متأسفانه، آمارها از افزایش سن ازدواج در کشورهای اسلامی و عربی حکایت دارد. طبق برآوردی که در سال 2003 انجام شده است در تونس، سن ازدواج در میان زنان 29/2 سال و در مردان 33سال است. این میزان در لبنان و مراکش برای مردان 31سال و برای زنان27سال است. بر اساس آمارهای موجود در سال 1384 سهم ازدواج‌های بالای 35سال برای مردان ایرانی 7/6 درصد و ازدواج‌های بالای 30سال برای زنان ایرانی3/6درصد بوده که این ارقام از افزایش حدود دو برابری سهم ازدواج‌های در سنین بالا در فاصله سال‌های 84 تا 91 حکایت دارد.

 انتشارات دارالحدیث، کتاب الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی را در 297 صفحه و با شمارگان 1000 نسخه به قیمت 14000 تومان روانه بازار نشر کرده است و علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب و دیگر آثار این انتشارات می‌توانند به آدرس، قم، خیابان معلم، روبه‌رو اداره برق، فروشگاه انتشارات دارالحدیث مراجعه یا با شماره تلفن ۰۲۵۳۷۷۷۴۰۵۴۵ تماس حاصل کنند، همچنین علاقه‌مندان می توانند برای خرید اینترنتی به آدرس SHOP.DAROLHADITH.IR مراجعه کنند./۹۹۸/ن۶۰۲/ش

ارسال نظرات