۰۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۴
کد خبر: ۵۵۹۴۷۸

آیت الله سید جواد الوداعی چراغی درخشان و عالمی متعهد

آیت الله الوداعی در طول نزدیک به یک قرن عمر خود باوجود سختی بسیار در برخی برهه‌ها چراغی درخشان برای استقامت و عالمی متعهد در مسؤولیت دینی و الگویی برای پیروی بود.
آیت الله سید جواد الوداعی آیت الله سید جواد الوداعی آیت الله سید جواد الوداعی آیت الله سید جواد الوداعی آیت الله سید جواد الوداعی آیت الله سید جواد الوداعی آیت الله سید جواد الوداعی آیت الله سید جواد الوداعی آیت الله سید جواد الوداعی آیت الله سید جواد الوداعی آیت الله سید جواد الوداعی آیت الله سید جواد الوداعی آیت الله سید جواد الوداعی آیت الله سید جواد الوداعی آیت الله سید جواد الوداعی آیت الله سید جواد الوداعی آیت الله سید جواد الوداعی آیت الله الغریفی آیت الله الغریفی آیت الله سید جواد الوداعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، روزهای ابتدایی فروردین 1395 با خبر ارتحال آیت الله سید جواد الوداعی از علمای برجسته بحرین مواجه شدیم، این خبر موجب تاسف و تاثر بسیاری از شیعیان گشت. امسال در دومین ساگرد ارتحال این عالم بحرینی برآن شدیم که زندگی این مجاهد و عالم وارسته را مورد بررسی قرار دهیم.

نگاهی به زندگی آیت الله الوداعی

مرحوم سید جواد الوداعی در سال ١٩٢٣ میلادی در منطقه «باربار» بحرین متولد شد. خاندان وی از روحانیان و دارای صفات برجسته علمی و اخلاقی بسیاری بودند. دوران نوجوانی و جوانی را زیر نظر و با تربیت جد خود که از عالمان دین بود گذراند و در سن 30 سالگی برای تکمیل دروس حوزوی به حوزه علمیه نجف رفت و از بزرگان و اساتیدی چون آیت عظام سید محسن حکیم، سید ابوالقاسم خویی، سید علی تبریزی، شیخ محمد امین زین الدین و سید محمدباقر صدر بهره برد.

وی علاقه و رابطه نزدیک و عمیقی با محمد امین زین الدین از مراجع آن زمان نجف اشرف و همچنین علاقه خاصی به احمد الوائلی داشت.

این عالم بحرینی، سید علوی الغریفی را مانند برادر خود می‎دانست به طوری که گفته بود «سید علوی الغریفی برادر من است ولی با این تفاوت که مادرم او را به دنیا نیاورده است.»

حجج الاسلام شيخ احمد العصفور، عبدالامير الجمری، سليمان المدنی، سعيد العريبی، محمد صالح العریبی، محمد الجفيری، عبدالحسين الستری، عبدالله المصلی، عبدالحسن الجدحفصی و شيخ منصور الستری برخی از دوستان و نزدیکان آیت الله الوداعی بودند.

جایگاه علمی و اخلاقی

آیت الله الوداعی در دورانی که در نجف حضور داشت به تدریس دروس حوزوی در مقاطع مقدمات و سطوح می‎پرداخت و قدرت درسی وی به اندازه‎ای بود که علمای بزرگی نظیر سید حسین کاشف الغطا و سید بحر العلوم فرزندانشان را ملزم به حضور در درس‎های کتاب الشرائع و اللمعه الدمشقیه این عالم بحرینی می‎کردند.

وی دوران حضور در نجف را با سختی و در منزلی اجاره ای گذراند در حالی‎که برخی اوقات توان پرداخت اجاره منزل را هم نداشت ولی با این وجود کرامت و مهمان نوازی علامه الوداعی مثال زدنی بود به طوری که هفته‎ای نمی گذشته مگر آن که وی میزبانی مهمانی را بر عهده می‎گرفت.

پس از 20 سال حضور در نجف و کسب فیض از اساطین آن دیار و پس از وخامت بیماری پدرش مجبور به بازگشت به بحرین شد.

این عالم برجسته به تقوا و ورع مشهور بود و بسیاری از مردم بحرین و طلبه های علوم دینی این کشور برای حل مشکلات دینی و اجتماعی خود به او مراجعه می کردند.

فعالیت های تبلیغی و دینی

تاسیس حوزه علمیه امام باقر(ع) در باربار، پذیرش مسؤولیت امامت جماعت مسجد «راس رمان» و مسجد «شیخ علی بن حماد» در باربار و بیش از40 سال مسؤولیت همراهی و اعزام حجاج به بیت الله الحرام بخشی از فعالیت‎های تبلیغی و دینی این عالم در بحرین بود.

وی مورد اطمینان مراجع عظام تقلید نجف اشرف نظیر حضرت آیات سید علی سیستانی و سید محمد سعید طباطبایی در امور عامه و خاصه بود.

ارتحال

روز دوشنبه دوم فروردین ماه 1395 علامه سید جواد الوداعی از علمای برجسته شیعه در بحرین پس از سال ها تحمل رنج بیماری جان به جان آفرین تسلیم کرد و مراسم باشکوهی برای او در بحرین، ایران، سوئد، عراق و برخی دیگر از کشورهای اسلامی برگزار شد.

دیدگاه‎های سیاسی و اجتماعی

وی در سال های حضور در بحرین منشا خدمات زیادی بود و در انقلاب در کنار سایر روحانیون رهبری مردم را بر عهده داشت.

علامه الوداعی از علمای سرشناسی بود که مدافع حقوق مردم بحرین بود و پای بسیاری از بیانیه های علمای بحرین بر ضد رژیم آل خلیفه را امضا کرد.

علامه الوداعی حتی در سال های آخر عمر خود هم در فعالیت های اجتماعی شرکت می کرد و در مراسم های عزای شهدای انقلاب بحرین حضور داشت و به دیدار اسرای آزاد شده از زندان های رژیم آل خلیفه می رفت.

دیدگاه مراجع و علما

در پی ارتحال این عالم ربانی مراجع تقلید نجف و قم، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و شخصیت های سیاسی و مذهبی پیام هایی مختلفی را صادر کردند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پيامی تسلیت رحلت عالم ربانى مرحوم حاج سيد جواد الوداعى از علمای بحرین بیان داشت: فقدان اسفناک عالم ربانى مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمين حاج سيد جواد الوداعى (رحمة الله عليه) موجب نهايت تأسف گرديد. اين عالم ربانى در طول عمر با بركت خود همكارى نزديكى با علماى بزرگ ديگر بحرين در مسير احقاق حقوق مسلم مردم آن كشور داشت و مجاهدتهاى ايشان فراموش ناشدنى است.

حضرت آیت الله سیستانی از مراجع تقلید نجف در پیام تسلیت خود خطاب به سید سعید الوداعی فرزند آن مرحوم بیان داشت: با نهایت تاسف خبر درگذشت پدرتان جناب علامه حجت الاسلام سید جواد الوداعی که عمر خود را در راه ترویج دین راستین و خدمت به مومنین گذراند دریافت کردم؛ این مصیبت سنگین را به شما و خانواده گرامیتان و عموم مردم بحرین به ویژه علمای اعلام دامت برکاتهم تسلیت می‌گوییم و از خداوند بلند مرتبه و قادر می خواهیم او را با رحمت واسع و رضوانش در برگیرد و به شما و همه بستگان و دوستداران آن مرحوم صبر و بردباری بدهد.

دفتر حضرت آیت الله سید محمدسعید حکیم در نجف با صدور پیامی تصریح کرد: با نهایت تاسف و ناراحتی خبر درگذشت علامه جلیل سید جواد الوداعی که عمر طولانی خود را در خدمت دین و مومنین گذراند دریافت کردیم.

آیت الله شیخ محمد سند از علمای بحرینی مقیم نجف نیز طی پیامی عنوان کرد: این عالم بزرگ در طول نزدیک به یک قرن عمر خود و علی رغم شدائد در برخی برهه‌ها چراغی درخشان برای استقامت و عالمی متعهد در مسؤولیت دینی و الگویی برای پیروی بود.

حضرت آیت الله بشیر نجفی از مراجع تقلید نجف اشرف در پیام تسلیت خود اظهار داشت: خبر رحلت علامه بزرگوار سید جواد الوداعی را با نهایت غم و اندوه و حزن دریافت کردیم؛ به همین مناسبت به پیامبر گرامی اسلام(ص) و ولی الله اعظم(عج) و خانواده گرامی و عموم مومنین در بحرین تسلیت می گوییم.

در ادامه این پیام با اشاره به جهاد علمی علامه الوداعی آمده است: از خداوند متعال می خواهیم تلاش های علمی او ر اکه برای خدمت به دین انجام داد قبول کند.

در پیام تسلیت دفتر حضرت آیت الله فیاض از مراجع تقلید نجف اشرف آمده است: این مربی فاضل پس از عمری سرشار از خدمت به دین و ترویج رسالت پیامبر اسلام به جوار رحمت الهی منتقل شد.

حجت الاسلام سيد عباس شبر از روحانیان و مبلغان در شهر مالمو سوئد در مراسم بزرگداشت آیت الله الوداعی با اشاره به ویژگی‎های علمی و اخلاقی وی گفت: آن مرحوم در تقویت ارکان مذهب اهل بیت(ع) تلاش می کرد و به ویژه در مسجد الخمیس فعالیت های زیادی داشت.

وی افزود: به خاطر دقت و عدم تسامح در احکام شرعی از سوی علامه وداعی، علمای بحرین در ابتدا و انتهای ماه رمضان برای ثبوت رویت هلال در منزل او جمع می شدند.

حجت الاسلام شبر ادامه داد: آن مرحوم در ارتباطات خود متواضعانه و با راحتی برخورد و بدون هیچ تمایزی در مجالس فقرا و اغنیا شرکت می کرد.

وی خاطرنشان ساخت: علامه الوداعی با وجود بیماری و کهولت سن، نقش برجسته ای در رهبری انقلاب مردم بحرین داشت.

سردار سیدمحمد باقرزاده فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستادکل نیروهای مسلح در پیام تسلیت خود اظهار داشت: رحلت آیت الله علامه سید جواد الوداعی را در سالگرد انقلاب اسلامی بحرین به خاندان انقلابی علم و تقوی و عمل الوداعی و مردم شریف بحرین تسلیت می گویم، بدون تردید این ثلمه در شرایطی که مردم مظلوم بحرين به عالمانی دین باور و انقلابی سخت نیازمند هستند ثلمه جبران ناپذیر است.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم طی پیامی ارتحال مرحوم الوداعی از علمای بحرین را تسلیت گفت و تصریح کرد: ایشان عمر خود را صرف ترویج مکتب اهل بیت(ع) کرد و با اداره حوزه های علمیه به تربیت علما و فضلا همت گماشته و به همراه علمای دیگر بحرین ملجأ و پناهگاه دینی و اجتماعی مردم به خصوص شیعیان این کشور بود.

حضور نمایشی ولی‌عهد بحرین در ختم مرحوم الوداعی

سلمان بن حمد آل خلیفه ولی عهد و فرزند اول پادشاه بحرین به همراه برخی از مسؤولان با حضور در مراسم ختم مرحوم آیت الله الوداعی که در حسینیه سار برگزار شد، تسلیت پادشاه بحرین را به خانواده الوداعی ابلاغ کرد.

در این دیدار همچنین آیت الله الغریفی از رهبران انقلاب مردمی بحرین حضور داشت.

این اقدام نمایشی ولی عهد بحرین بیشتر به عوام فریبی نزدیک است و مرحوم الوداعی طی سال‎های عمر شریفش همراه با سایر علمای بحرین بارها نسبت به اقدامات سرکوب‌گرانه حکومت اعتراض کرده بود./۹۹۴/ب۹۵۰/ف

ارسال نظرات