۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۵۶۰۱۶۸
دیدگاه؛

بازی برجامی تروئیکای اروپایی در زمین آمریکا

به نظر می‌رسد منابع غربی و فراتر از آن، تروئیکای اروپایی تنها راه «مهار آمریکا» را «تغییر برجام» دانسته و چشمان خود را روی اصلی‌ترین گزینه مهار واشنگتن، یعنی «ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی‌های برجامی ترامپ» بسته‌اند.
اروپا

به گزارش خبرگزاری رسا، تروئیکای اروپایی همچنان به بازی برجامی مستقیم خود در زمین ایالات متحده ادامه می‌دهد! چنانکه خبرگزاری رویترز گزارش داد، ۳  کشور آلمان، انگلیس و فرانسه در جلسه چهارشنبه هفته گذشته خود در بروکسل، سعی در اقناع دیگر اعضای اتحادیه اروپایی برای اعمال تحریم‌های موشکی و منطقه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران داشته‌اند. تروئیکای اروپایی مدعی است هدف از اعمال این تحریم‌ها، نجات برجام(!) و جلوگیری از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای است و اگر چنین تحریم‌هایی تا 16 آوریل/ 27 فروردین، اعمال نشود، «دونالد ترامپ» از برجام خارج خواهد شد.

در مقابل، ۳ کشور مهم دیگر اتحادیه اروپایی یعنی ایتالیا، اسپانیا و اتریش در مقابل خواسته تروئیکای اروپایی مقاومت و  اظهار کرده‌اند اعمال چنین تحریم‌هایی نمی‌تواند مانع خروج ایالات متحده از برجام شود و صرفا منجر به بی‌اعتباری اتحادیه اروپایی نزد افکار عمومی دنیا خواهد شد. نکته حائز اهمیت این است که اعمال تحریم‌های اقتصادی اتحادیه اروپایی علیه دیگر بازیگران بین‌المللی، نیازمند اجماع همه اعضای این مجموعه با یکدیگر است. در هر حال، تروئیکای اروپایی همچنان به تلاش خود برای اعمال تحریم‌های موشکی و منطقه‌ای علیه کشورمان ادامه می‌دهد و در صدد است به هر نحو ممکن تحریم‌های پیشنهادی خود را تا کمتر از ۲ هفته دیگر به تصویب دیگر بازیگران اروپایی برساند.

1 - اخیرا «جیمز رابینز» و «دالیا داساکای» از تحلیلگران ارشد اندیشکده رند (RAND) در مقاله مشترکی که در خبرگزاری رویترز منتشر کردند، ضمن اشاره به اختلافات به وجود آمده میان واشنگتن و دیگر اعضای 1+5 در قبال برجام، عملا پیشنهاد «تغییر برجام از سوی اروپا» را به عنوان راه‌حلی برای «مهار ترامپ» داده و تاکید کردند: «ما (مؤسسه رند) چند اقدام را پیشنهاد داده‌ایم که شامل به کارگیری مکانیسمی درون توافق برای تقویت بازرسی‌های اتمی می‌شود. ما همچنین پیشنهاد پیگیری توافق‌های جانبی را دادیم که به عنوان ضمائم در آینده افزوده شوند، به اضافه انجمن‌های همکاری منطقه‌ای برای بررسی مسائل امنیتی وسیع‌تر خارج از دامنه توافق بویژه توسعه موشکی».

به نظر می‌رسد منابع غربی و فراتر از آن، تروئیکای اروپایی تنها راه «مهار آمریکا» را «تغییر برجام» دانسته و چشمان خود را روی اصلی‌ترین گزینه مهار واشنگتن، یعنی «ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی‌های برجامی ترامپ» بسته‌اند! آگوست 2017 میلادی [مرداد ۹۶] نخستین گام‌های کج و خطرناک «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور ناپخته فرانسه و «بوریس جانسون» وزیر خارجه حیله‌گر انگلیس در تقابل با  برجام برداشته شد. در آن زمان، مکرون مستقیما وارد معامله با دولت ترامپ بر سر «تغییر برجام» شد تا بتواند از این طریق اصلی‌ترین خواسته ایالات متحده مبنی بر گره زدن برجام به فعالیت‌های موشکی ایران را تامین کند. کار به جایی رسید که رئیس‌جمهور فرانسه مدعی شد می‌توان بر سر موضوعاتی مانند توان موشکی ایران و محدودیت‌های زمانی مربوط به برنامه هسته‌ای کشورمان با تهران وارد مذاکره شد.

2- هم اکنون تروئیکای اروپایی راه بازگشتی در مقابل خود نمی‌بیند! مقامات ۳ کشور اروپایی که از همان ابتدا به جای انجام اصلی‌ترین ماموریت برجامی خود (مواجهه با بدعهدی‌های آمریکا)، خود به قطعاتی از پازل بدعهدی واشنگتن علیه ایران تبدیل شدند، در حال حاضر گزاره‌هایی مانند «اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران برای خوشایند ترامپ» یا  در نهایت «ادامه برجام بدون آمریکا» را در دستور کار خود قرار داده‌اند. به نظر می‌رسد نتیجه بازی یک‌ساله برجامی تروئیکای اروپایی در زمین آمریکا چیزی جز شکست و ناکامی برای ۳ کشور آلمان، فرانسه و انگلیس  نبوده است. بسیاری از تحلیلگران غربی معتقدند انتصاب «مایک پمپئو» و «جان بولتون» در کاخ سفید، فراتر از آنکه تهدیدی علیه برجام باشد نوعی شوک سیاسی از سوی ایالات متحده آمریکا به تروئیکای اروپایی است. رئیس‌جمهور ایالات متحده با این انتصاب‌ها، نشان داد حتی برای بازی تروئیکای اروپایی در زمین خود نیز کمترین ارزشی قائل نیست! از این رو می‌توان تروئیکای اروپایی و اتحادیه اروپایی را اصلی‌ترین بازنده تحولات برجامی اخیر دانست.

3- اخیرا روزنامه «گاردین» به نقل از برخی دیپلمات‌های اروپایی نوشت: «اتحادیه اروپایی نسبت به ماندن و بقای دولت ترامپ در توافق هسته‌ای ناامید شده». این روزنامه به نقل از یکی از دیپلمات‌های غربی ـ که خواست نامش فاش نشود ـ افزود: «ما دست از امیدوار بودن کشیده‌ایم. رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا  می‌خواهد برجام را لغو کند؛ او قول این کار را در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 داده بود».

در چنین شرایطی اصرار تروئیکای اروپایی مبنی بر تحریم موشکی ایران جای بسی تامل دارد. به عبارت بهتر، لندن، پاریس و برلین درصددند بازی سرتاسر خطای خود طی یک‌سال گذشته را با خطایی بزرگ‌تر تکمیل کنند. همین مسأله منجر به بروز منازعه  و دیالکتیک برجامی در اروپا شده است. صورت‌بندی این منازعه به هیچ عنوان پیچیده نیست. تروئیکای اروپایی از تحریم ایران به عنوان آخرین تیر در تاریکی برای بقای برجام یاد می‌کند و در مقابل، برخی دیگر از بازیگران اروپایی معتقدند این اقدام، تاثیری در اتخاذ تصمیم نهایی دولت ترامپ در قبال توافق هسته‌ای با ایران نخواهد داشت.

ضمن آنکه جان بولتون، مشاور امنیت ملی جدید ایالات متحده آمریکا در یکی از تازه‌ترین مواضع خود در قبال برجام تاکید کرده: «فکر نمی‌کنم امیدی نسبت به اصلاح برجام توسط اروپا وجود داشته باشد». با این حال به نظر می‌رسد تروئیکای اروپایی حداقل هنوز به صورت روانی نمی‌خواهد «خدعه برجامی ترامپ» در قبال خود را پذیرا باشد. از این رو فرانسه، انگلیس و آلمان همچنان مطابق برنامه طرح‌ریزی شده خود از سال گذشته تاکنون پیش می‌روند. این در حالی است که ترامپ مدت‌هاست بازی خود را از ریلی که تروئیکای اروپایی نیز در آن حرکت می‌کرد، خارج کرده! گویا عدم درک واقعیات جاری در نظام بین‌الملل به بیماری مزمنی تبدیل شده است که نسل جدید سیاستمداران اروپایی را گرفتار خود کرده است. آنچه امروز بر سر برجام در میان تروئیکای اروپایی می‌گذرد، نشانه همین موضوع است. /۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: وطن امروز

ارسال نظرات