۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۲
کد خبر: ۵۶۰۱۶۹
یک کارشناس مذهبی از آسیای میانه:

داعش ابزار کشورهای قدرت طلب برای دفاع از منافع خود در منطقه است

کارشناس مذهبی قرقیز گفت: سازمان‌های تروریستی نظیر داعش ابزاری هستند که از طریق آنها کشورهای قدرت طلب منطقه ای و بین‌المللی جهت حفظ منافع شخصی خود استفاده می‌کنند.
نشست «تأثیرات شرایط داخلی افغانستان و سوریه بر آسیای مرکزی» به میزبانی مرکز تحلیلی «دین، حقوق و سیاست» با حضور کارشناسان قرقیزستان و قزاقستان

به گزارش خبرگزاری رسا، نشستی کارشناسی با موضوع «تأثیرات شرایط داخلی افغانستان و سوریه بر آسیای مرکزی» به میزبانی مرکز تحلیلی «دین، حقوق و سیاست» با حضور کارشناسان قرقیزستان و قزاقستان برگزار شد.

در این نشست «قادر ملک اف» کارشناس مسائل مذهبی و رییس مرکز تحلیلی دین، حقوق و سیاست و «امان سالیف» کارشناس مسائل مذهبی و عضو انستیتوی مطالعات استراتژیک قرقیزستان مطالبی را بیان کردند.

در ابتدای این جلسه ملک اف اظهار داشت: با رشد ظرفیت اقتصادی و سیاسی چین در منطقه آمریکا نگران امنیت خود می‌باشد به همین منظور و در جهت مخالفت با پکن در سال‌ 1990 «واشنگتن» با بهانه حمایت از دموکراسی تصمیم به حمایت از کشورهای دموکراتیک و گسترش اهداف خود در این کشورها را گرفت.

وی ادامه داد: آسیای مرکزی به دلیل منطقه استراتژیک و حیات خلوت روسیه برای آمریکا از جایگاه کلیدی برخوردار است.

این کارشناس مذهبی گفت: مبارزه با تروریسم و گسترش مواد مخدر تنها موضوعات حاشیه‌ای و بهانه‌ آمریکا برای مقابله ژئوپلیتیکی با «پکن» و «مسکو» می‌باشند.

ملک اف تصریح کرد: به طور کلی شاهد تشدید تدابیر امنیتی در جهان از جمله در کشورهای اسلامی و انتقال جهان یک قطبی به جهان چند قطبی هستیم.

وی با اشاره به وجود درگیری‌های مسلحانه در مناطق مختلف جهان گفت: حضور نیروهای نظامی ابرقدرت‌ها در سوریه و افغانستان از تشدید تضاد فکری این کشورها خبر می‌دهد و امروز باید تأثیرات روابط روسیه و آمریکا بر کشورهای آسیای مرکزی را پیش‌بینی کنیم.

امان سالیف نیز در این نشست گفت: سازمان‌های تروریستی نظیر داعش ابزارهایی هستند که از طریق آنها بازیگران منطقه ای و بین‌المللی از منافع شخصی خود دفاع می‌کنند.

این کارشناس سیاسی افزود: فعالیت غیرمنطقی کشورهایی که خود را مرکز جهان اسلام می‌دانند، اتحاد امت اسلامی را تهدید می‌کند.

سالیف خاطر نشان کرد: ابرقدرت‌ها خواستار درگیری مستقیم با استفاده از نیروهای نظامی خود نیستند و به همین دلیل با استفاده از گروه‌های مختلف تروریستی در مناطق گوناگون جهان به مبارزه می‌پردازند.

وی تصریح کرد: پس از شروع بحران سوریه برخی رسانه‌های غربی قرقیزستان را به دلیل حضور 500 شهروند این کشور در صفوف داعش به عنوان بستر اصلی تروریسم معرفی کردند اما از سوی دیگر از آلمان 3000 نفر راهی سوریه برای شرکت در عملیات نظامی داعش شدند و این موضوع نادیده گرفته شد.

این کارشناس اظهار داشت: اینگونه موارد بسیار زیاد است که دولت سوریه چند بار از جابه‌جایی تروریست‌های داعش در داخل این کشور و همچنین انتقال آنان به افغانستان با استفاده از بالگردهای نظامی برخی کشورها خبر داده اما این اطلاعات از طرف نظامیان و رسانه‌های غربی تأیید نشده است.

سالیف گفت: بی‌شک حمایت ابرقدرت‌ها به ظهور اینگونه سازمان‌های تروریستی و جذب افراد نادان در آن منجر می‌شود.

وی با اشاره به اتحاد امت اسلامی گفت: از لحاظ علمی بین علمای اسلام تضاد فکری قوی وجود ندارد و تقسیم امت تنها به دلیل اهداف سیاسی رؤسای کشورهای اسلامی صورت می‌گیرد و این اقدامات با امیدها و نیازهای مسلمانان در کشورهای مختلف جهان هیچ ارتباطی ندارد.

این کارشناس تصریح کرد: امروز عربستان از طریق منابع اطلاعاتی به دنبال ایجاد نفرت نسبت به شیعیان است که این اقدامات به دلیل ایجاد تضاد ایدئولوژیکی بین مسلمانان انجام می‌شود.

وی گفت: مسائل امنیتی افغانستان در آسیای مرکزی تأثیر مستقیم دارد و تلاش‌ها برای حفظ صلح و ثبات در این کشور بسیار مهم است./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات