۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۷
کد خبر: ۵۶۰۱۷۱

روزنامه آمریکایی به انزوای احتمالی این کشور اذعان کرد

دنیس راس طی مقاله‌ای در یکی از رونامه‌های آمریکا تاکید کرد که خروج ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران باعث انزوای آمریکا و نه ایران خواهد شد.
ایران آمریکا ترامپ

به گزارش خبرگزاری رسا، دنیس راس از اعضای اندیشکده واشنگتن طی مقاله‌ای در روزنامه واشنگتن پست به توافق هسته‌ای با ایران پرداخت.

وی در این مقاله نوشت: من یک طرفدار توافق هسته‌ای با ایران نیستم. این توافق در حالی که محدودیت‌هایی بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال می‌کند در عین حال زیرساخت های هسته‌ای ایران را بدون اعمال هیچگونه محدودیتی بر حجم و ماهیت آن پس از 2030 مشروعیت می بخشد. توافق هسته‌ای با ایران به جای آنکه به بلندپروازی هسته‌ای ایران پایان ببخشد آن را تعویق انداخت. درست است که ایران متعهد شده که به دنبال دستیابی به تسلیحات اتمی نبوده اما آنها همچنین ادعا کرده‌اند که هرگز در تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای نبوده‌اند اگر چه شواهد آشکار خلاف آن را نشان می‌دهد.

بنابراین خطر واقعی در 12 سال دیگر زمانی است که برخی از مفاد توافق نامه به پایان برسد اما این بدان معنا نیست که رئیس جمهور ترامپ باید در ماه می از این توافقنامه خارج شود. اگر وی از این توافقنامه خارج شود در واقع وی به تنهایی از آن خارج شده است و اروپایی‌ها به وی نخواهند پیوست به خصوص پس از آنکه آنها تمایل خود را برای مذاکره و پذیرفتن تعدادی از امتیازدهی‌ را اعلام کرده‌اند که شامل این موارد است که اعمال تحریم بر آزمایش‌ موشک‌های بالستیک ایران، بیانیه مشترک درباره محدود کردن آن چیزی که ایران میتواند بعد از 2030 انجام دهد و آمادگی برای افزایش هزینه اقدامات بی ثبات کننده ایران در منطقه.

خروج ترامپ از توافق هسته‌ای به تمام این موارد پایان خواهد بخشید. این موضوع باعث انزوای آمریکا و نه ایران می‌شود. فشار بر ایران همواره زمانی بیشترین تاثیرگذاری را داشته است که آمریکا با همراهی دیگران بوده است. در واقع، تنها زمانی که اتحادیه اروپا تصمیم گرفت تا واردات نفت از ایران را تحریم کند، ایران فشار را احساس کرده و مذاکره را آغاز کرد. این در حالی است که پیش از آن نیز تحت تحریم‌ها قرار داشته است./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: تسنیم

ارسال نظرات