۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۶
کد خبر: ۵۶۰۷۸۹

نگاهی بر چند خبر از کتابخانه و ناشران آستان قدس رضوی

اهدای ۱۱۲ هزار کتاب چاپی به کتابخانه آستان‌قدس، وجود ۳۴ هزار نسخه کتاب در کتابخانه علوم قرآن و حدیث، انتشار ۶۰ شماره از ویژه‌نامه «سلام» و چاپ کتاب «مدرس صالح» از عناوین اخبار آستان قدس رضوی هستند.
آستان قدس رضوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اهدای 112 هزار کتاب چاپی به کتابخانه آستان‌قدس، 34 هزار نسخه کتاب در کتابخانه علوم قرآن و حدیث،انتشار 60 شماره از ویژه‌نامه «سلام»  و چاپکتاب «مدرس صالح» از عناوین اخبار آستان قدس رضوی هستند.

اهدای بیش از 112 هزار کتاب چاپی به کتابخانه آستان‌قدس در سال 96

رئیس اداره خدمات کتابداری این سازمان، از اهدای 112 هزار و 600 نسخه کتاب چاپی به این مجموعه در طول سال 96 خبر داد.

 عیسی اختری طوسی با بیان اینکه این کتاب‌ها از سوی افراد حقیقی و همچنین سازمان‌های فرهنگی به این مرکز اهدا شده، موسسه جوانان آستان قدس رضوی با پنج هزار و 275 نسخه، موسسه قرآنی و فرهنگی تمدن کرمان با چهار هزار و 395 نسخه و انتشارات بوی شهر بهشت با سه هزار و 6 نسخه را در صدر اهداکنندگان کتاب برشمرد.

 رئیس اداره خدمات کتابداری سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس ‌رضوی، درباره منابع اهدایی توضیح داد: کتاب‌های اهدایی در موضوعات مختلف طبقه‌بندی شده که موضوعات تاریخی، علوم انسانی و اسلامی بیشترین حجم آثار را به خود اختصاص داده‌اند.

 وی افزود: پس از بررسی در کمیته انتخاب کتاب‌های اهدایی و براساس جدول زمان‌بندی، کتاب‌ها به ترتیب برای مخزن، کتابخانه‌های تخصصی، تالارهای کتابخانه مرکزی و کتابخانه‌های وابسته ثبت و تحویل داده شده است.

 اختری‌طوسی همچنین از ارسال بیش از 40 هزار نسخه از کتاب‌های اهدایی به کتابخانه سیار خبر داد و گفت: این کتاب‌ها به کتابخانه سیار ارسال شد تا این کتابخانه، آن‌ها را به مراکز فرهنگی اهدا کند.

کتب چاپی کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث به 34 هزار نسخه افزایش یافت

کتاب‌های چاپی کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث در آستانه نهمین سالگرد تاسیس آن به 34 هزار نسخه افزایش پیدا کرد.

 ، مسئول کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث با بیان این مطلب گفت: سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با ایجاد کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث تلاش دارد شرایط مناسبی را برای فعالیت علاقه‌مندان، اندیشمندان و پژوهش‌گران قرآنی به منظور تولید و رشد تحقیقات علمی در حوزه علوم و معارف اسلامی، قرآن و حدیث فراهم نماید.

خانم شاه‌مرادی زاده ضمن اشاره به افزایش کتب چاپی این کتابخانه به تعداد پایان‌نامه‌های تخصصی موجود در این مجموعه اشاره داشت و گفت: هم‏زمان با آغاز نهمین سال فعالیت کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث پایان‌نامه‌های موجود در این بخش نیز از 180 عنوان به بیش از 630 عنوان افزایش یافته است.

وی افزود: قسمت اعظم پایان‌نامه‌های  موجود درکتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث، سطح سوم علوم حوزوي (کفايتين) یا کارشناسی ارشد است و در کنار پایان‌نامه‌های دانشگاه فردوسی و مرکز جامعه المصطفی العالمیه مشهد، پایان‌نامه‌هایی نیز از سایر دانشگاه‏ها و حوزه‏های علمیه سراسر کشور از جمله مراکز قم و تهران نیز در این کتابخانه تخصصی گردآوری شده است.

وی همچنین با اشاره به موجود بودن پایان‌نامه‏‌های مربوط به جشنواره کتاب سال رضوی از سال 92 تا کنون با موضوعات علوم قرآنی، حدیث و امام رضا (ع) در این کتابخانه خاطرنشان کرد: قرآن، حدیث، امامت، ولایت و مهدویت، توحید و خداشناسی، تفاسیر، اخلاق اسلامی، قصه‌‏های قرآنی، نبوت و پیامبران، نهج‌البلاغه، معاد، زنان و... موضوعات اصلی سایر پایان‏نامه‌‏های کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث می‌باشد.

شاه‌مرادی زاده، اشاعه فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع) و تسهیل دسترسی طلاب و قرآن و حدیث پژوهان محترم به انواع منابع اطلاعاتی مورد نیازشان، بهره‌گیری بهینه از توان و استعدادهای علمی پژوهشی کشور در رشته علوم قرآن و حدیث، ارتقای سطح تولیدات و دستاوردهای علمی- پژوهشی در زمینه علوم و معارف اسلامی و تعامل با صاحبان فکر و اندیشه در عرصه قرآنی و حدیث و تبادل نظرات علمی میان آن‌ها را از اهداف تاسیس این کتابخانه عنوان کرد.

وی گفت: در حال حاضر این کتابخانه با بیش از 34 هزار نسخه کتاب و منبع چاپی، 80 نرم‌افزار تخصصی قرآنی و اسلامی،76 هزار منبع دیجیتالی و ebook، 630 عنوان پایان‌نامه، یک هزار و دویست و پنجاه لوح فشرده حاوی نرم‌افزار و منابع الکترونیکی، همچنین 25 عنوان نشریه تخصصی آماده ارائه خدمات به جامعه علمی کشور  می‌باشد.

مسئول کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث ضمن اشاره به مراجعه بیش از 5 هزار نفر در ماه به این مکان تصریح کرد: علاقه‌مندان می‌توانند با ارائه کارت شناسایی معتبر از خدمات ارائه شده در این کتابخانه تخصصی بهره‌مند شوند. 

وی یادآور شد: کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث آستان قدس رضوی به منظور اطلاع‌رسانی بهتر و سریع‏تر به مخاطبان خود از سال‌1390 اقدام به راه‌اندازی وب‌سایت ویژه دو زبانه فارسی- عربی به نشانی اینترنتی:http://library.aqr.ir/quran  و ارائه خدمات بر روی آن نموده است.

اخبار فعالیت‌های قرآنی، ویژه نامه، معرفی تازه‌های کتاب، منابع چاپی، نرم‌افزارهایی قرآنی، منابع الکترونیکی و پایان‏نامه‌ها و برقراری لینک پایگاه‌های فعال شیعه و نشریات تخصصی آنلاین الکترونیکی، سامانه تلاوت صوتی و تصویری قرآن کریم و بخش نکته‌ها و حکایت‌های قرآنی و بسیاری اطلاعات دیگر از طریق این سایت در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

گفتنی است این کتابخانه همه ساله در ماه مبارک رمضان نیز پذیرای بسیاری از قرآن پژوهان محترم از مراکز مختلف حوزوی و دانشگاه های سراسرکشور بوده است.

  درنگی بر نیم قرن تکاپوی علمی آیت الله میرزا حسن صالحی در «مدرس صالح»

کتاب «مدرس صالح»؛ درنگی بر نیم قرن تکاپوی علمی آیت الله میرزا حسن صالحی، حاصل پژوهش و گردآوری گروهی از نویسندگان است که برای سومین بار از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی تجدید چاپ و روانه بازار نشر شده است.

این کتاب به همت ستاد نکوداشت مدرس صالح آیت الله سید میرزا حسن صالحی گردآوری و تدوین شده و مشتمل بر چهار بخش است؛ بخش نخست گفت‌و‌گو، بخش دوم خاطرات، بخش سوم برداشت و بخش پایانی پیام‌های تسلیت و تصاویر است.

بدون تردید آیت الله سید میرزا حسن صالحی از موفق‌ترین استادان حوزه مشهد در نیم قرن اخیر بوده است. خدمات ارزنده ایشان در عرصه‌های علمی و اخلاقی، دقت نظر، شکیبایی، مردم داری و خدمت به جامعه اسلامی ستودنی است. این کتاب تلاشی هر چند محدود و ناتمام در راستای شناساندن زوایایی از شخصیت و خدمات فرهنگی آیت الله صالحی و گامی اکتشافی در تبیین بخشی از تاریخ معاصر حوزه علمیه مشهد است.

در بخشی از سخن نخست این کتاب آمده است: آیت الله صالحی در حوزه‌های دینی، میراث جهاد و تلاش عالمان دین است. تلاش دقیق و ژرف علمی ایشان، غنای فرهنگی تشیع را بارور ساخت؛ زهد و پارسایی و قناعت آنان، الگوهای علمی فضیلت را در اذهان و دیدگان ماندگار کرد؛ همدلی و همراهی آنان با مردم، روحانیت را سنگ صبور درد و رنج مردم کرد و آنان را رفیق ایام محنت و راحت ایشان ساخت.

 با این نگرش، تکریم مفاخر علمی-دینی، نه تمجید از افراد و اشخاص، تجلیل از دانش و فضیلت و فتوت است؛ پاسداشت اخلاق کریمه بزرگانی است که در دوره افول و غربت ستارگان، بازیافتِ فروغشان می‌تواند کورسویی در ظلمات بگشاید و در انباشت متراکم دنیاخواهی و آسان‌طلبی، قبسی از طور بیاورد و شعله‌ای بسازد و جان‌های افسرده را گرما بخشد.

«آیت الله میرزا حسن صالحی» با سابقۀ بیش از نیم قرن تدریس در حوزه، تدریس فراوان و مکرر متون دروس حوزه، ارتباط عاطفی با طلاب و روحیۀ شاگرد پروری، حُسن سلوک اجتماعی و اخلاق فضیلت‌مدار مردمی و ...در حوزه‌های علمیۀ کشور شناخته شده است.

گفتنی است؛ کتاب «مدرس صالح» در شمارگان 700 نسخه و با قطع وزیری از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در اختیار علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی قرار داده شده است.

انتشار 60 شماره از ویژه‌نامه «سلام» در سال 96

به همت موسسه فرهنگی قدس 60 شماره از ویژه‌نامه «سلام» در سال 96 منتشر شد.

دبیر ویژه‌نامه سلام در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما اظهار کرد: ویژه‌نامه «سلام» در سال 96 با هدف نشر و ترویج معارف رضوی، معرفی اقدامات آستان قدس رضوی در حوزه‌های فرهنگی و معنوی و نیز افزایش ارتباط مخاطب با فضای حرم و زیارت منتشر شد.

سید سجاد طلوع هاشمی عنوان کرد: اخبار مرتبط با زائران و مجاوران بارگاه رضوی، سخنرانی‌های مذهبی با محوریت سیره رضوی و رویدادهای روز، گزارش‌های ویژه، اخبار و گزارش از اعتاب مختلف جهان اسلام و .... نمونه‌ای از مطالب این ویژه‌نامه را به خود اختصاص داد.

وی بیان کرد: در سال 96 تلاش شد تا این ویژه‌نامه در طول دهه کرامت هر روز برای مخاطب منتشر شود و بدین‌ترتیب بسیاری از سوالات مخاطبان را درباره برنامه‌های مختلف بارگاه رضوی و ... پاسخ دهد.

گفتنی است؛ ویژه‌نامه «سلام» از جمله ویژه‌نامه‌های موسسه فرهنگی قدس به شمار آمده که چهارشنبه هر هفته در 8 صفحه ضمیمه رایگان روزنامه قدس منتشر می‌شود./۹۹۸/پ ۲۰۴/ش

ارسال نظرات