۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۵۶۴۰۶۳
ایران در رسانه‌های جهان عرب:

فرصت‌طلبی ریاض و تحریک علیه تهران؛ منطقه و حرکت به سمت سرنوشت نامعلوم

مهر تایید عربستان، امارات و بحرین بر تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای(برجام) و تاسف اروپا و اعلام پایبندی به توافق ضمن دعوت به تغییر و بهبود آن مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های عرب زبان منطقه در ارتباط با ایران است.
روزنامه های عربی

به گزارش خبرگزاری رسا، بسیاری از روزنامه‌های عربی منطقه اظهارات شب گذشته دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا درباره خروج ایران از توافق هسته‌ای را در صفحه اول و در بخش عناوین نخست خود منتشر کردند.

روزنامه‌های سعودی مانند الحیات، عکاظ، الوطن و الشرق الاوسط در کنار روزنامه‌های اماراتی در پوشش این خبر بر این نکته تاکید کردند این تصمیم ترامپ مورد تایید عربستان، امارات و بحرین قرار دارد و به خوشحالی رژیم صهیونیستی از این موضع ترامپ اشاره داشتند.

اما برخی روزنامه‌های لبنانی و سوری به عواقب وخیم این تصمیم ترامپ و سرنوشت نامعلوم منطقه در پرتو آن اشاره کردند.

خوشحالی عربستان و حامیانش؛ تاسف اروپا

روزنامه الوطن عربستان در مطلبی با عنوان «حمایت خلیجی(اشاره به حمایت رژیم‌های سعودی، بحرین و امارات از اعضای شورای همکاری خلیج فارس از عهد‌شکنی ترامپ و خروج وی از برجام) از خروج واشنگتن از توافق» نوشت: امارات متحده عربی و بحرین تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای با ایران را تایید کردند .

به نوشته این روزنامه، امارا،ت جامعه جهانی و کشورهای مرتبط با توافق هسته‌ای را به اجابت خواسته‌های ترامپ مبنی برخلع سلاح هسته ای و سلاح کشتار جمعی در خاورمیانه فراخواند و بحرین نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، تصیم ترامپ نشان دهنده پایبندی واشنگتن به مقابله با سیاست‌های ایران است.

روزنامه الشرق الاسط مطلبی با این عنوان منتشر کرد: «ترامپ از توافق هسته ای ایران خارج شد، ... تحریم‌ها تشدید می‌شود».

این روزنامه در ذیل این تیتر اضافه کرد: عربستان، بحرین و امارات گام‌های آمریکا را تایید می‌کنند... اروپا به حملات اسرائیل به مواضع ایران در سوریه پایبند است.

روزنامه الحیات نیز در مطلبی با عنوان «ترامپ از توافق هسته‌ای خارج می شود: به قولم وفا کردم» نوشت: در چارچوب واکنش به این تصمیم، تلویزیون العربیه به نقل از عربستان تایید خود از تصمیم ترامپ را اعلام کرد.

الحیات مطلب دیگری با این عنوان منتشر کرد: «تهران ترامپ را به چالش می‌کشد و از تحریم‌ها نمی ترسد» و «اروپایی‌ها بار دیگر بر پایبندی خود به بهبود توافق هسته‌ای تاکید کردند».

این روزنامه ادامه داد: چند ساعت پیش از اعلام تصمیم ترامپ، ایران لحن چالش طلبانه‌ای در قبال آمریکا به کار برده و متعهد شد در طول چند ماه «مشکلات احتمالی» که ترامپ به وجود می آورد پشت سر خواهد گذاشت و آماده هر سناریویی است و از تحریم‌های آمریکا و یا حمله نظامی نمی‌ترسد.

این در حالی است که اروپایی‌ها بار دیگر پایبندی خود را به توافق هسته‌ای اعلام کرده و بهبود بخشیدن آن را خواستار شدند.

روزنامه عکاظ از دیگر روزنامه‌های سعودی نیز مطلبی با این عنوان منتشر کرد: ترامپ توافق را ساقط کرد و در سرنگونی نظام عجله دارد.

روزنامه البیان امارات متحده عربی با انتشار این روتیتر «حمایت سعودی و بحرین از تصمیمات رییس جمهور آمریکا و پایبندی اروپا به توافق» نوشت: امارات از راهبرد ترامپ در قبال هسته‌ای ایران استقبال می‌کند.

روزنامه الخلیج امارات نیز این تیتر را منتشر کرد: ترامپ از توافق هسته‌ای خارج می شود و تهران به غنی سازی تهدید می‌کند.

الخلیج در روتیتر مطلب بالا آورد: امارات پاسخگویی به موضع ترامپ و تخلیه منطقه از سلاح‌های کشتار جمعی را خواستار است.

روزنامه الاتحاد امارات نیز در مطلبی مشابه این عنوان را منتشر کرد: امارات: تصمیم ترامپ مبنی بر خرج از توافق هسته‌ای با ایران را تایید می‌کنیم.

فرصت طلبی عربستان و تحریک علیه ایران

الاتحاد در مطلب دیگری نوشت: «عربستان یکپارچه کردن تلاش‌ها برای رویارویی با دخالت‌های ایران را خواستار است».

به نوشته این روزنامه هیأت وزیران سعودی لزوم یکپارچه کردن تلاش‌ها و مواضع برای مقابله با دخالت‌های ایران در مسائل کشورهای عربی را خو استار شده و در عین حال حمایت خود از مغرب از جمله در ارتباط با قطع روابط با ایران را اعلام کرد.

روزنامه الاهرام مصر از دیگر روزنامه‌های عربی است که به موضوع تصمیم ترامپ پرداخته و نوشت: ترامپ در تصمیمی غیرمنتظره شب گذشته از خروج از توافق هسته‌ای که در سال 2015 با ایران امضا شده بود، خبر داد تا آن را از سلاح هسته‌ای محروم کند و تهدید کرد بالاترین سطح تحریم‌ها را علیه ایران اعمال خواهد کرد.

روزنامه الایام بحرین نیز از مجموع 5 خبر اول خود سه خبر را به موضوع هسته‌ای اختصاص داده و در یکی از این عناوین نوشت: اتحادیه اروپا به موضع یکپارچه در برابر خروج ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران و در زمینه تجاری متعهد شد.

روزنامه النهار لبنان این عنوان را منتشر کرد: ترامپ از توافق هسته ای با ایران خارج شد و منطقه به سمت نامعلوم حرکت می کند.

روزنامه اللواء از دیگر روزنامه‌های لبنانی نیز نوشت: وزارت خزانه داری آمریکا از اتخاذ اقدامات فوری برای اجرای تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای با ایران خبر داد،حال آنکه حسن روحانی رییس جمهور ایران نیز تهدید کرد در صورت شکست گفت وگوها با غرب ایران در غنی سازی اورانیوم کوتاهی نخواهد کرد.

روزنامه الثوره سوریه در مطلبی با عنوان : «ترامپ بار دیگر با گسترش هرج و مرج بین المللی شمشیر می‌کشد»، نوشت: ترامپ با خروج از توافق هسته‌ای منطقه و جهان را در آستانه مرحله متشنج جدیدی قرار داد که چه بسا عواقب و نتایج وخیمی را رقم زه و صلح و امنیت بین المللی را در معرض تهدید قرار دهد./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: تسنیم

ارسال نظرات