۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۵
کد خبر: ۵۶۶۱۳۵

انتشار ره توشه راهیان نور + دانلود

معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، کتاب «ره توشه راهیان نور؛ رمضان المبارک ۱۴۳۹ هجری قمری» را منتشر کرد.
کتاب «ره توشه راهیان نور» دانلود فایل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، کتاب «ره توشه ماه مبارک رمضان سال 1439 هجری قمری» را که از متون علمی آموزشی مبلغان است، با نظارت علمی حجج اسلام سعید روستا آزاد، علی اکبر مؤمنی و علیرضا انصاری، محمدعلی محمدی و محمد جواد حیدری کاشانی منتشر کرد.

در «سخن نخست» درباره ضرورت تدوین نگارش این اثر چنین می‌خوانیم:

معاونت فرهنگی و تبلغی دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم کوشیده است در سری دیگری از ره توشه‌ ماه مبارک رمضان، به ارائه مقالاتی ارائه و مستند به منابع قرانی، روایی و علمی بپردازد و مطالبی دسته بندی شده و راهگشا را برای استفاده بهتر مبلغان عزیز پدید آورد.

ویژگی‌های مقاله مجموعه پیش رو، آن است که در محورهای کلیدی و مهم سامان یافته و با دانش‌های اثربخش و حکایتی سازنده و مرتب بحث همراه شده است.

عنوان‌های مهم و اصلی مقالات این کتاب عبارتند از: عوامل سعادت در قرآن، گناه و پیامدها آن، نمازشناسی، عوامل سلب توفیق بندگی در دعای ابوحمزه ثمالی،‌ راه‌های حفظ دین، آسیب‌شناسی حرمت انسان، سیره خانوادگی علما، سبک زندگی خانواده، سبک زندگی، سبک زندگی اقتصادی، نزاع و درگیری؛ و عوامل و موانع و معاد شناسی.

از دیگر مطالبی که بر غنای این کتاب افروده، بخش «مناسبت‌های تبلیغی» است. این بخش شامل مقالات مختلف همسو با مناسبت‌ها روز همچون راهکارهای حمایت از کالای ایرانی از نگاه مقام معظم رهبری، فتح خرمشهر، رمز موفقیت حضرت خدیجه، تربیت فرزند در سیره امام مجتبی (ره)، جلوه‌های معنویت در شب قدر، درامدی بر مهجوریت نهج البلاغه، ارتحال امام خمینی (ره)، رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای؛ تصمیم سرنوشت‌ساز، ویژگی‌های روز قدس از نگاه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، پیام‌های عید فطر و ضرورت ساماندهی پیام رسان‌ها اجتماعی پرداخته شده است.

در سال‌های اخیر، تمایل زنان به تحصیل و اشتغال باعث افزایش حضور آنان در بازار کار شده و نوعی تغییر نگرش در آنها به مقوله ازدواج و نقش‌های همسری و مادری به وجود آورده و در نتیجه، میل به فرزندآوری کاهش یافته است؛ این تغییر نگرش، از تفکرات فمینیستی جوامع نشأت گرفته است؛ از این رو دکتر راضیه علی‌اکبری درباه اهمیت و آثار فرزندآوری چنین آورده است:

 بتی فریدان، فعال فمینیست آمریکایی، زنانی را که به کار خانگی مشغول می‌شوند، قربانیان یک گزینه اشتباه می‌خواند و آنها را محکوم به کار خانگی و عقب ماندگی مستمر می‌داند. رواج این نگرش، به تحقیر نقش مادری و همسری در جامعه منجر شده، در کاهش فرزندآوری، بسیار تأثیرگذار خواهد بود؛ در حالی که با دقت نظر در آموزه‌های اسلامی، روشن می‌شود که وجود فرزندان در خانواده،‌ آثار فراوانی برای والدین، جامعه و خود فرزندان به دنبال دارد.

همواره زنان با هویت فرزندداری و شوهرداری شناخته می شوند. فرزندآوری در خانواده بر ساحت‌های مختلف زندگی و ابعاد دنیوی و اخروی اثر می‌گذرد؛ از جمله مهم‌ترین آثار دنیوی فرزندآوری می‌توان به «سلامت جسمی و شادکامی والدین، استحکام بنیان خانواده، ارتقای شخصیت انسانی و حیات معنوی پدر و مادر و همچنین از میان آثار اخروی فرزنداوری می‌توان به بازماندن دفتر اعمال و نیز شفاعت والدین اشاره نمود.

سال‌هاست که از اعلام روز جهانی قدس به امر امام خمینی (ره) می‌گذرد؛ اما این پدیده همچنان در صفحه تاریخ می‌درخشد؛ به گونه‌ای که برگزاری روز قدس به گونهن فرهنگ درآمده است، موضع‌گیری جهان اسلام در برابر راهبرد ترامپ، رییس جمهور امریکا مبنی بر اعلام قدس به پایتخیتی اسرائیل نشان داد که روز قدس هیچ گاه فراموش نمی‌شود؛ از این رو در مقاله‌ای در این کتاب به ویژگی‌های روز قدس از نگاه امام خمینی و مقام معظم رهبری پرداخته شده و در این باره چنین آورده شده است:

امام خمینی با توجه غاصب بودن اسرائیل از مسلمانان و دولت‌های اسلامی خواست که برای همیشه از مردم فلسطین حمایت نمایند، زیرا بر اساس آموزه‌های دینی، جامعه اسلامی پیکر واحدی است: «وَإِنَّ هَذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَ أَنَا رَبُّكُمْ فَاتَّقُونِ». براساس این آیه، همبستگی عمیقی بین همه مسلمانان دنیا وجود دارد که دل‌ها آنان را به یکدیگر نزدیک می‌کند.

 برخی از مسائل در اسلام، نقطه اشتراک بوده و از عوامل مهم وحدت محسوب می‌شود و اگر به این محور صدمه واقع شود؛ جهان اسلام به حمایت از آن می‌پردازد؛ مثلا وجود مقدس رسول اعظم (ص)، نقطه مشترک مسلمان است و در واقع وجود پیامبر، مسلمانان را مانند دانه‌های تسبیح به هم پیوند می‌دهد و هیچ مسلمانی اهانت به ساخت حضرت را تحمل نمی‌کند.

قدس نیز از محورهای مهم و نقطه مشترک جهان اسلام است؛ زیرا قدس، اولین قبله مسلمان بوده و از آن مکان، رسول خدا به معراج رفت؛ اگر روزی به این مکان مقدس اهانت شود، مسلمانان به دفاع از آن می‌پردازند به همین جهت، پس از اعلام قدس از سوی رییس جمهور امریکا به عنوان پایتخت اسرائیل، مسلملن موضع‌گیری سختی در برابر این امر نمودند.

گفتنی است، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، کتاب «ره توشه ماه مبارک رمضان سال ۱۴۳۸ ق» ویژه بانوان را با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه و در قطع رقعی به قمیت ۱۰۰۰۰ تومان منتشر کرده است و علاقه مندان می توانند برای دریافت متن کامل این کتاب به فایل ضمیمه مراجعه کنند. /۹۹۸/ن ۶۰۱/ش

 

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۲
سلسله کتاب های ره توشعه راهیان بسیار مفید هستند ممنون همه از سایت شما دانلود کردم
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۰
دانلود کردم ممنون
0
0