۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۶
کد خبر: ۵۶۶۲۷۵

چند خبر از دنیای نشر

انتشار کتاب‌های «یاد بگیریم کنار هم زندگی خوبی داشته باشیم»، «به نام یونس» ، "کنت فی الرقه" (در رقه بودم) و «درکارگه خیال؛ بررسی جایگاه خیال در آثار استاد محمود فرشچیان» از مهم ترین اخبار بازار نشر هستند
اخبار کوتاه دنیای نشر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا انتشار کتاب‌های «یاد بگیریم کنار هم زندگی خوبی داشته باشیم» با ترجمه شیما فتاحی، «به نام یونس» سومین اثرِ «علی آرمین»، "کنت فی الرقه" (در رقه بودم) و کتاب «در کارگه خیال؛ بررسی جایگاه خیال در آثار استاد محمود فرشچیان» از مهم ترین اخبار بازار نشر هستند.

«یاد بگیریم کنار هم زندگی خوبی داشته باشیم»

«یاد بگیریم کنار هم زندگی خوبی داشته باشیم»، عنوان مجموعه کتاب‌هایی با ترجمه شیما فتاحی است که از سوی انتشارات ذکر منتشر شده تا به پرورش هوش اجتماعی در کودکان کمک کند.

«ما دوستیم قهر و دعوا نمی‌کنیم» عنوان نخستین کتاب از این مجموعه است. در این کتاب آمده وقتی بچه‌ها با هم بازی می‌کنند، گاهی پیش می‌آید که از هم ناراحت شوند. اگر این ناراحتی و دعوا ادامه پیدا کند، ممکن است پل‌های دوستی بین آنها بشکند و به کلی از بین برود. بنابراین می‌توان به بچه‌ها یاد داد چطور از هم عذرخواهی کنند و یکدیگر را ببخشند تا بهتر بتوانند با هم کنار بیایند.

«نام یکدیگر را مسخره نمی‌کنیم» هم عنوان یکی دیگر از جدهای این مجموعه است. در این کتاب آمده: «بچه‌ها در سن خاصی، طریقه دوست شدن با هم‌سالان خود را یاد می‌گیرند. آنها شروع به معرفی خود می‌کنند و یکدیگر را با اسم می‌شناسند. اگر اسم بچه‌ها اشتباه تلفظ یا توسط دوستان دیگر مسخره شود، آنها اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند و منزوی می‌شوند.

اگر بچه‌ها احساس خوبی نسبت به اسم خود داشته باشند، هر روز با دوستان بیشتری ارتباط برقرار می‌کنند. این داستانبچه‌ها را تشویق می‌کند که اسم‌شان را خوب بدانند و به آن افتخار کنند

عنوان سومین جلد از این مجموعه «همه چیز را برای خودمان نخواهیم» است. در این کتاب آمده: بعضی وقت‌ها، بچه‌ها علاقه شدیدی به یک چیز پیدا می‌کنند، طوری که آن را فقط برای خودشان می‌خواهند. اگر بچه‌ها، معنی مشارکت را یاد بگیرند، آن وقت ارزش و معنی واقعی چیزی را که دارند می‌فهمند.

چهارمین جلد از این مجموعه «خرس کوچولو نمی‌ترسد» نام دارد. در این کتاب به ترس بچه‌ها از تنهایی اشاره و گفته شده: بعضی وقت‌ها بچه‌ها از تنهایی می‌ترسند؛ مخصوصا موقع خواب. آن‌ها از پدر و مادرشان می‌خواهند که کنارشان بمانند یا دست‌شان را بگیرند، تا کم کم به خواب روند.

بیشتر پدر و مادرها فکر می‌کنند که این کار برای بچه‌ها کافی است اما آنچه بچه‌ها نیاز دارند، حس امنیت و آرامش است. حس ترس و ناامنی به راحتی از ذهن بچه‌ها نمی‌رود. والدین می‌توانند با گفتن قصه و استفاده از تخیل به بچه‌ها در غلبه بر ترس‌شان کمک کنند.

مجموعه چهارجلدی «یاد بگیریم کنار هم زندگی خوبی داشته باشیم» با ترجمه شیما فتاحی از سوی انتشارات ذکر در ۱۵۰۰ نسخه و هر جلد به بهای چهار هزار تومان منتشر شده است.

به نام یونس

«به نام یونس» عنوان یکی از تازه‌ترین کتاب‌های «مدرسه رمان» است که توسط انتشارات شهرستان ادب منتشر شده است. در ادامه نقدی کوتاه بر این کتاب را به قلم مرتضی شمس‌آبادی می‌خوانید:

«قرعه به نام یونس افتاد. گفتند او پیامبر خداست. باز قرعه انداختند و به نام یونس افتاد. گفتند بار دیگر میاندازیم. بار سوم کاغذ را باز کردند و خواندند؛ یونس بود. راه دیگری نبود! یونس، پیامبر خدا، که رتبهاش از بین بندگان بالاتر رفته بود، پایین رفت و در شکم ماهی جای گرفت.

«به نام یونس» بهعنوان سومین اثرِ «علی آرمین»، رمانی قابل قبول و خوشخوان است. یونس، روحانی جوانی است که دخترش در تصادف آسیب جدّی میبیند؛ نذر می‎‎کند برای تبلیغ به یکی از روستاهای محروم برود، به این امید که حال دخترش خوب شود. علی آرمین (نویسنده) راحت حرفش را میزند و ساده روایت میکند؛ حتّی در زبانِ روستاییِ شخصیتها هم پیچیدگی و ناشناختگی خاصّی برای مخاطب بهوجود نمیآید. نویسنده خودش را چندان درگیر توصیفات و جزئیات نمیکند. فضاسازیهای رمان بهاندازه و کافی است؛ آنقدر که نتوانیم به آن ایراد وارد کنیم که چیزی کم دارد.

آرمین، رمان را از زبان دانای کلّ روایت میکند؛ مثل داستان یونس نبی (ع) که دانای کلّ آن را تعریف کرده است و از این نظر، بهترین زبانی که میشد انتخاب کرد، همین بود.

شباهتهای یونس نبی و این روحانی جوان، زیباترین و دلنشینترین قسمت کلِّ رمان است؛ هر دو برای تبلیغ میآیند، هر دو طرد میشوند، هر دو از اطرافیانشان دلگیر و خسته میشوند، هر دو عزم رفتن میکنند، برای هر دو قرعه میاندازند و قرعه به نام یونس میافتد. یونس نبی به دریا میرود و یونسِ طلبه به چاه؛ و این چاه، بیشباهت به شکم ماهی نیست! هر چند چاهی که یونس در آن میافتد، بیشتر از آن که گرهای از دغدغۀه داستان باز کند، به خودِ یونس کمک میکند و او را همانطور که پایین و پایینتر میرود، بالا میکشاند.

«به نام یونس» نمونه خوبی از رمانی است که میشود آن را پسندید و دوست داشت، امّا از شخصیّت اصلیاش تأثیر چندانی نپذیرفت. یونسِ طلبه، شخصیّت دوستداشتنی و دلنشینی نیست! مِهرش به دل نمینشیند و به منِ مخاطب این اجازه را نمیدهد که بتوانم دوستش داشته   باشم و یک قدم بیشتر به او نزدیک شوم؛ نه انسان خوشاخلاقی است و نه خوشزبان و شوخ. نه رفتار و سَکناتش انسان را به خود جذب میکند و نه لبخندی دارد که دل را به خود مایل کند. صرفاً به او نگاه میکردم چون گوشهای از داستان زندگیاش روایت میشود و تمام! شخصاً، بیشتر از آنکه همراهش باشم، دلم برایش میسوخت. همراه کردنِ مخاطب از روی همذاتپنداری به‌مراتب سختتر از همراه کردن از روی دلسوزی است. شاید اگر نامِ این طلبه، یونس نبود و نویسنده، شباهتهای ذکر شده با داستان حضرت یونس را در کار نمیآورد، رمان، چندین پلّه نزول میکرد و نمیتوانست در جایگاه معقول و پذیرفتنی کنونی قرار گیرد.

  با اینهمه، خواندن «به نام یونس» را میتوان بهراحتی توصیه کرد. امید که اتّفاقات خوبی در نمایشگاه کتاب و جشنوارههای امسال در انتظار این اثر باشد.

"کنت فی الرقه" (در رقه بودم)

 “کنت فی الرقه، «در رقه بودم»، حکایت جوانی آلمانی تونسی تبار به نام «ابو زکریا» است ‌که پس از ظهور «داعش» فریب وعده هایش را خورده، راهی سرزمین ‌ «شام» می شود. اما خیلی زود می فهمد، این وعده ها سرابی بیش نبوده ‌است. لذا از رقه فرار کرده، به تونس بازمی گردد و در آنجا دست تقدیر او ‌را در مسیر«هادی یحمد»، نویسنده تونسی قرار می دهد. طی دیدارهایش با ‌یحمد آنچه در رقه و نبردهای داعش بر سرش رفته را نقل می کند تا این ‌نویسنده تونسی آن را به صورت کتابی چاپ و منتشر کند. ‌

 انتشارات کتاب صبح به همت پایگاه خبری تحلیلی مشرق، کتاب «سفر به پایتخت داعش» را منتشر و برای علاقه مندان به شناخت تحولات منطقه و گروهک تروریستی داعش، روانه بازار کتاب کرد.

ترجمه این کتاب توسط دکتر رضا ناظمیان عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و ابوالفضل کریمی صورت گرفته و چاپ اول آن با تیراژ ۳۰۰۰ نسخه عرضه شده است.

«در کارگه خیال»

در این کتاب، نخست، آرای حکیمان و فیلسوفان شرقی و غربی در مورد جایگاه خیال تبیین و شرح شده است. سپس جایگاه خیال در آثار استاد فرشچیان مورد تحلیل و تطبیق با آرای این متفکران قرار گرفته است.

مجموعه آثار استاد محمود فرشچیان(۵۳۸ اثر)، بر طبق معیار و ملاک­‌های تعریف‌شده‌ای، به ۱۵ طبقه موضوعی خیال تقسیم شده‌ است.

در نهایت نمونه معیار و شاخص هر طبقه، با رویکرد تأویل و بر پایه آرای اندیشمندان، فیلسوفان و هنرشناسان در مورد جایگاه خیال بررسی شده است. مطالب این کتاب در دو بخش و در شش فصل تنظیم یافته‌اند.

غلامحسین امیرخانی استاد خط، خوشنویسی روی جلد این کتاب را انجام داده است.

محمود فرشچیان متولد ۱۳۰۸ بنیانگذار مکتبی با نام خود در نقاشی ایران است که در عین پایبندی به اصول کلاسیک از تکنیک‌های جدید برای توسعه دامنه نقاشی ایرانی بهره می‌گیرد. «ضامن آهو»، «پنجمین روز آفرینش» و «عصر عاشورا» از جمله تابلوهای نقاشی این هنرمند اصفهانی است.

کتاب «در کارگه خیال»؛ بررسی جایگاه خیال در آثار استاد محمود فرشچیان» توسط انتشارات سوره مهر و با شمارگان ۲۵۰۰ نسخه منتشر شده است/.925//پ 204/ش

 

ارسال نظرات