۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۵۶۶۶۸۳
به همت خبرگزاری رسا؛

نشست علمی "فلسطین، دفاع پیش دستانه" برگزار شد

نخستین جلسه از سلسله نشست های علمی "تمدن اسلامی؛ راهبردهای مقاومت" با محوریت "فلسطین، دفاع پیش دستانه" با حضور کارشناسان حوزوی عرصه بین الملل به همت خبرگزاری رسا برگزار شد.
نشست فلسطین، دفاع پیش دستانه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نخستین جلسه از سلسله نشست های علمی "تمدن اسلامی؛ راهبردهای مقاومت" با محوریت "فلسطین، دفاع پیش دستانه" شب گذشته به همت خبرگزاری رسا در سالن کنفرانس این خبرگزاری برگزار شد.

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین محسن محمدی و استاد علیرضا سلطانشاهی در این جلسه به سخنرانی پرداختند و همچنین حجت الاسلام محسن مؤمنی دبیری علمی این نشست را بر عهده داشت.

این نشست برای پاسخ به شبهاتی است که در زمینه حضور ایران در منطقه مطرح می شود

حجت الاسلام محسن مؤمنی دبیر علمی این نشست در ابتدای این جلسه با اشاره به این که امروز شاهد هستیم که استکبار جهانی با همه عِده و عُده خود در منطقه با بن بست مواجه شده است، گفت: آرمان فلسطین رسیدن به تمدن اسلامی است و این در واقع به عنوان یک راهبرد اساسی تلقی می شود.

دبیر علمی این نشست با بیان این که گاهی مطرح می شود که چرا ایران در فلسطین حضور دارد، اظهار داشت: با توجه به این که آرمانی که برای فلسطین تصور می شود، بحث تمدن سازی اسلامی است، می توان گفت که رویکرد ایران نیز از حضور در فلسطین از این باب است.

وی افزود: سلسله نشست های "تمدن اسلامی؛ راهبردهای مقاومت" از سوی خبرگزاری رسا برای پاسخ به شبهاتی که در زمینه حضور ایران در منطقه ایجاد می شود، راه اندازی شده است تا پاسخ های متقنی از سوی کارشناسان عرصه بین الملل به شبهات پیرامون این قضیه داده شود.

حجت الاسلام مؤمنی با اشاره به این که حکومت پهلوی به نوعی حامی رژیم صهیونیستی بود، بیان کرد: با توجه به این که بهائیت در دربار پهلوی نقش مهمی را ایفا می کرد دولت پهلوی به لحظ مادی و معنوی به رژیم صهیونیستی کمک می کرد، اما بعد از  پیروزی انقلاب اسلامی بلافاصله امام خمینی(ره) این رژیم غاصب را غده سرطانی خطاب کرد و ما وارد فاز جدیدی از مقابله با این رژیم شدیم.

دبیر علمی این نشست به تحولات جدید منطقه مبنی بر انتقال پایتخت رژیم غاصب صهیونیستی به قدس شریف اشاره کرد و ابراز داشت: اگر ملت ها در صحنه باشند و نسبت به این تحولات فعالانه اقدام کنند بی شک با اتفاقات خوبی روبه رو خواهیم شد، اما اگر غفلت ورزیده شود طبیعتاً با مشکلات بسیاری مواجه خواهیم شد.

وی با بیان این که آمریکا اخیراً نشان داده است که به هیچ معاهده بین المللی پایبند نیست، عنوان کرد: انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف و خروج از برجام گواه آشکاری بر این مطلب است.

حجت الاسلام مؤمنی با اشاره به ادعای جدید رژیم غاصب صهیونیستی مبنی بر الحاق جولان به اسرائیل افزود: این منطقه پل ارتباطی چند کشور است و اگر این رژیم موفق به الحاق آن به خود شود سرنوشت کشورهای منطقه امکان دارد به گونه ای دیگر رقم بخورد و بدون تردید نتیجه آن نیز کشته شدن و به شهادت رسیدن فلسطینیان خواهد بود.

وی با انتقاد از این که اخیراً در جنایتی که رژیم غاصب مبنی بر به شهادت رساندن 64 فلسطینی مرتکب شد موضع گیری مناسبی از سوی جریانات مختلف صورت نگرفت، یادآور شد: تنها شخصی که در این قضیه موضع گیری کرد رهبر معظم انقلاب بود، اما سایر احزاب سیاسی و اجتماعی در این زمینه موضع گیری نداشتند که این مسأله باید مورد توجه قرار گیرد.

رویکرد تمدنی دلیل حمایت ایران از فلسطین است

همچنین حجت الاسلام والمسلمین محمدی در ادامه این نشست با بیان این که حمایت از فلسطین به دو شکل «فلسطین فی نفسه» و «فلسطین در مقابل اسرائیل» تصور می شود، ابراز داشت: بحث حمایت از فلسطین را نخستین بار خداوند مطرح کرد، زیرا وقتی جریان جریان نبوت را مستقر می کند و حضرت ابراهیم(ع) را برمی انگیزد به ایشان دستور می دهد که در شام یعنی همین فلسطین کنونی مستقر شود و بدین ترتیب جریان انبیا در این سرزمین شکل می گیرد.

مسؤول مؤسسه تاریخ تطبیقی حوزه ادامه داد: بحث مسجدالاقصی، معراج پیامبر اکرم(ص) و این که این سرزمین در برهه ای از زمان قبله مسلمانان بوده است همه و همه نشانگر اهمیت این سرزمین است.

وی با اشاره به این که رویکرد تمدنی سبب شده است تا ایران به حمایت از فلسطین بپردازد، گفت: فلسطین به نوعی در منطقه ای قرار دارد که آسیا، اروپا و آفریقا را به یکدیگر وصل می کند و از سویی هم چون یک مرکز اقتصادی شناخته می شود از امنیت نیز برخوردار است؛ بر این اساس هر گروهی که این منطقه را تحت اختیار بگیرد بی شک می تواند عقاید خود را به همه نقاط ارسال کند، بر این اساس این منطقه می تواند در تمدن سازی اسلامی نقش گسترده ای داشته باشد.

دلیل اصلی ما برای حمایت از فلسطین و قدس ارزش و اهمیت دینی این سرزمین است

استاد سلطانشاهی نیز در ادامه تصریح کرد: دلیل اصلی ما برای حمایت از فلسطین و قدس ارزش و اهمیتی است که این سرزمین دارد و در حقیقت ما برای اعتقادات خودمان است که از این سرزمین دفاع و حمایت می کنیم؛ اهمیت و ارزشی که این سرزمین دارد می ارزد که هزاران جمهوری اسلامی برای آن تلاش و فداکاری کند.

وی تأکید کرد: فلسطین و قدس شریف دروازه آسمان و محل بعثت انبیای الهی است؛ همچنین محل معراج پیامبراکرم(ص) و قبله نخست مسلمانان است و ما در حقیقت برای اعتقاداتمان در این سرزمین حضور داریم.

سلطانشاهی با بیان این که سرزمین مقدس فلسطین توسط شرورترین نوع بشر اشغال شده است، گفت: این قوم بر اساس قرآن کریم به بدعهدی، حرص به دنیا و پیامبرکشی معروف هستند و هم اکنون وظیفه ما به عنوان یک موحد حمایت از این سرزمین مقدس است./841/

ارسال نظرات