۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۵۶۷۴۴۶

پاسخ به چهل پرسش درباره ماه رمضان در یک اثر

نویسنده در کتاب «از رمضان بیشتر بدانیم»، به چهل پرسش رایج و مطرح درباره ماه رمضان پاسخ داده است.
کتاب «از رمضان بیشتر بدانیم»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات دارالحدیث، کتاب «از رمضان بیشتر بدانیم» را به  قلم حسین پورشریف منتشر کرده است.

 نویسنده در این کتاب به چهل پرسش رایج و مطرح درباره ماه رمضان پاسخ می‌دهد و پاسخ‌ها بر اساس کتاب «ماه خدا؛ پژوهشی جامع درباره ماه مبارک رمضان از نگاه قرآن و حدیث»، تألیف آیت الله ری شهری نوشته شده و کوتاهی متن‌ها، زبان جوانانه و توجه به سؤالات در زمینه ماه مبارک رمضان از جمله ویژگی آن است.

نگارنده این کتاب را در شش بخش با عنوان‌های فضایل ماه خدا، آمادگی برای میهمانی خدا، آداب میهمانی خدا، آداب شب قدر، آداب بیرون آمدن از میهمانی خدا و آداب عید فطر تنظیم کرده است.

علمای اخلاق و سیر و سلوک، روزه را از نظر نقشی که در تکامل انسان دارد، به سه بخش: روزه عوام، روزه خواص و روزه خواص خواص تقسیم بندی کرده‌اند؛ از این رو نویسنده این سه مرحله را این گونه توضیح داده است:

روزه عوام: این درجه از روزه با پرهیز از خوردنیها و نوشیدنیها صورت می‌پذیرد که آسانترین و پایینترین درجه آن است.

روزه خواص: در این نوع از روزه، روزه دار، تنها به پرهیز از خوردنیها و نوشیدنیها بسنده نمیکند؛ بلکه از همه حرام های الهی پرهیز مینماید؛ از این رو دوری از خوردنیها و نوشیدنیها، شرط درستی روزه است و اجتناب از حرام ها شرط قبولی آن است.

روزه خواص خواص: این نوع روزه که ویژه افراد اندکی است ـ با بازداشتن قلب و نگهداری آن از هر چیزی به جز خدا که اشغال کننده دل است (چه حلال و چه حرام) به دست می‌آید و این روزه، روزه دل از اندیشه های دنیوی و بازداشتن آن از غیر خداوند است و شکستن این مرحله از روزه، با اندیشه درباره غیرخدا و قیامت، یعنی دنیا تحقق می‌یابد مگر دنیایی که به خاطر دین خواسته شود؛ که این دنیا توشه آخرت  است و دنیایی نیست و این روزه ویژه پیامبران؛ صدیقان و مقربان است.

 امیرمؤمنان در اشاره به این سه درجه از روزه می فرماید:« روزه دل بهتر از روزه زبان است و روزه زبان؛ بهتر از روزه شکم.»

نویسنده تقدیر الهی، آغاز و پایان سال و اختصاص آن به به پیشوایان و ایمنی تا سپیده دم را چهار ویژگی مهم شب‌های قدر بر شمرده و آنها این گونه شرح داده است:

تقدیرالهی در این شب: در شب قدر، هرچه در آن سال تا شب قدر آینده (از خیر و شر یا اطاعت و معصیت، یا مولود و مرگ و یا روزی) خواهد شد. مقدر می گردد. پس آنچه در آن شب مقدر و حتمی گردد از امور قطعی خواهد بود  و خواست خداوند همان است.

 آغاز و پایان سال: سر سال، شب قدر است و در آن شب، آنچه از سال جاری تا سال آینده اتفاق خواهد افتاد، نوشته می‌شود.

اختصاص آن به پیشوایان: شب قدر، پس از پیامبر، از آن علی ابن ابیطالب و فرزندان یازده گانه اوست.

 چهار ایمنی تا سپیده دم: شیطان در این شب، بیرون نمی آید تا آن که سپیده اش تابان شود و در آن شب، او نمی تواند کسی را فلج یا دردمند سازد و یا به فسادی بکشاند.

نگارنده در مبحث دیگری به نقش شبهای قدر در سر نوشت انسانها اشاره کرده و این موضوع را را این گونه شرح داده است:

 در شب نوزدهم ماه رمضان، سرنوشت و تقدیر رقم میخورد. روزی در آن تقسیم می شود، اجلها نوشته میشوند؛ طومار حاجایان صادر می گردد، و خداوند بندگانش را می آمرزد. در شب بیست و یکم، هر آنچه را اراده الهی بر آن باشد، حتمی می شود و در شب و بیست و سوم، انچه در یک سال آینده خواهد بود محکم‌سازی می‌گردد.

انتشارات دارالحدیث، چاپ دوم کتاب «از رمضان بیشتر بدانیم» را با شمارگان 1000 نسخه، در 95 صفحه و به قیمت 5000 تومان منتشر کرده است و و علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب و دیگر آثار این انتشارات می‌توانند به آدرس، قم، خیابان معلم، روبه‌رو اداره برق، فروشگاه انتشارات دارالحدیث و برای خرید اینترنتی به آدرس SHOP.DAROLHADITH.IR مراجعه کنند و یا با شماره تلفن ۰۲۵۳۷۷۷۴۰۵۴۵ تماس بگیرند./۹۹۸/ن ۶۰۲/ش

 

 

ارسال نظرات