۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۲
کد خبر: ۵۶۷۵۳۶
استاد حوزه تبیین کرد؛

آثار و برکات محاسبه نفس

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی به بیان آثار و برکات محاسبه نفس پرداخت و آن را سبب سود کردن انسان در دنیا و آخرت توصیف کرد.
حجت الاسلام سیدح سین مؤمنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مؤمنی خطیب توانای حوزه علمیه در مراسم احیای سومین شب قدر که در مسجد مقدس جمکران برگزار شد، با اشاره به شرایط توبه و استعفار حقیقی اظهار داشت: بی تردید برای سلوک و سیر الی الله باید اهل مراقبه و محاسبه بود.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: مراقبت در استفاده از سرمایه‌هایی که خداوند در اختیار انسان قرار داده و لحظه لحظه از دست انسان می‌رود و بایستی این فرصت‌ها را مغتنم شمرده و در جهت سیر الی‌الله استفاده کند.

وی درباره محاسبه نفس بیان کرد: از طرف دیگر انسان محتاج محاسبه است، یعنی باید از نفس خود حساب‌کشی کند تا ببیند از سرمایه‌ها به درستی استفاده شده است یا خیر، اگر کسی محاسبه نفس نکند، به خسران و ضرر در دنیا و آخرت مبتلا می‌شود و در مقابل کسانی که اهل استفاده از سرمایه‌ها باشند و نسبت به نفس خود محاسبه داشته باشد، سود کرده و برنده هستند.

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی با اشاره به آثار محاسبه نفس گفت: ثمرات محاسبه نفس شکر و استغفار نسبت به گناهان انجام شده است؛ افرادی که از سرمایه‌های زندگی خود به درستی استفاده کرده باشند، در وادی شکر وارد شده و کسانی که از فرصت‌ها و سرمایه‌ها استفاده نکرده باشند، در وادی استغفار وارد می‌شوند و این ثمرات مهم تنها با محاسبه قابل دست‌یابی است.

وی درباره فلسفه سه شب قدر اظهار داشت: هر تقدیری که قرار باشد تا سال آینده به دست انسا‌ن‌ها برسد، در این سه شب مقدر می‌شود، به طوری‌که شب 19 ماه رمضان، شب تقاضا، شب 21، تثبیت و شب 23 امضا و تقریر حاجت به دست امام‌زمان(عج) است.

این استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: بعد از محاسبه نفس و روشن‌ شدن پرونده اعمال خود، نزد حق‌تعالی و امام زمان(ع) به گناه خود اعتراف و اقرار کرده، سپس استغفار کند و نسبت به نعمات الهی که به او داده شده و به درستی از آنها استفاده کرده است، شکر به‌جا آورد و در نهایت از امام زمان(عج) بخواهد که به صورت خاص برایش طلب مغفرت کند.

وی با بیان این‌که بزرگترین گناه کبیره یأس از درگاه الهی است، گفت: نباید هیچ‌گاه از رحمت و بخشش الهی نا امید شد، هرچند گناهان فرد بسیار سنگین و به مراتب فراوان توبه شکسته باشد، در شبی به این عظمت اگر با دل و جان نزد خدا بیاید، یقینا بخشیده می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی در پایان به بیان برکات و آثار استغفار پرداخت و عنوان کرد: استغفار گناهان را محو کرده و زنگار و جِرم را از قلب می‌زداید، موانع رزق را از بین برده و به آن برکت می‌دهد و به‌واسطه آن اندوه و بلا و غم را از قلب انسان برطرف می‌کند./876/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات