۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۵۶۸۱۱۶
در کتاب «مراقبات ماه رمضان» بررسی شد؛

آداب بیرون آمدن ار میهمانی خدا

آیت الله ری شهری در کتاب «مراقبات ماه رمضان» به بررسی عنوان‌های فضایل ماه خدا، آمادگی برای میهمانی خدا، آداب میهمانی خدا، شب قدر و آداب بیرون آمدن از میهمانی خدا پرداخته است.
کتاب «مراقبات ماه رمضان»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات دارالحدیث کتاب «مراقبات ماه رمضان» را به قلم آیت الله محمدی ری شهری و رسول افقی با ترجمه جواد محدثی منتشر کرده است.

خداوند در ماه مبارک رمضان میهمانی ویژه‌ای را برای تربیت روح ترتیب داده است، به گونه‌ای که می‌تواند در حیات معنوی انسان تحولی پدید آورد که او را به سعادت ابدی برساند و کامیابی همیشگی را برایش تضمین کند؛ از این رو نویسنده در پیشگفتار در این باره چنین آورده است:

نکته مهم در این مسیر، آن است که انسانی که تصمیم دارد به دنیای این ضیافت گسترده وارد شود، بداند، به کجا می‌رود؟ معنای میهمانی الهی چیست و چگونه باید وارد آن شود؟ چه باید انجام دهد و چگونه مسؤولیت خویش را ادا کند و چگونه از بیرون آید؟

شناخت همه این‌ها ضروری است تا انسان از این میهمانی، به نحو شایسته بهره‌مند گردد.

پاسخ تفصیلی به پرسش‌های یاد شده برای بهره‌گیری از قرآن کریم و احادیث در کتابی به نام «ماه خدا» در اختیار پژوهشگران قرار گرفت، اما از آنجا که همه علاقه‌مندان، فرصت کافی برای مطالعه آن مجموعه را ندارند این کتاب گزیده آن با نام «مراقبات ماه رمضان» می‌گردد.

نویسنده بعد از پیشگفتار و درآمد این کتاب را در پنج فصل با عنوان‌های: فضایل ماه خدا، آمادگی برای میهمانی خدا، آداب میهمانی خدا، شب قدر و آداب بیرون آمدن از میهمانی خدا تنظیم کرده است.

مطالبی همچون عظمت و احترام ماه رمضان ویژگی‌های ماه رمضان، برکات ماه رمضان، تأکید بر بهره‌وری از برکات ماه رمضان را در بخش اول مطالعه می‌کنیم و ضمناً در بخش دوم این کتاب عنوان‌های: شناخت میهمانی خدا، آمادگی برای میهمانی خدا، اسباب برای میهمانی خدا، دعاهای آمادگی برای میهمانی خدا بررسی شده است.

نویسنده در بخش سوم به واکاوی عنوان‌های آداب روزه داری، کارهایی که بر استحباب آنها تأکید شده است، دعاهای مشترک، آداب مخصوص شب‌های ماه رمضان، آداب مخصوص روزهای ماه رمضان، اعمال مخصوص دهه آخر و نوافل ماه رمضان پرداخته است و همچنین مطالبی همچون فضایل و ویژگی‌های شب قدر، شب قدر چه شبی است؟ آداب مشترک شب قدر، آنچه مخصوص یکی از شب‌هاست در بخش چهارم به چشم می‌خورد و مهم‌ترین آداب، وداع با ماه رمضان، آداب شب عید و آداب روز عید نیز مطالب بخش پنجم را تشکیل داده است.

واژه رمضان از ریشه «رمض» است، به معنای بارانی است که اول پاییز می‌بارد و هوا را از خاک و غبارهای تابستان پاک می‌کند؛ از این رو نویسنده در «درآمد» در این زمینه چنین آورده است:

شماری از روایات، این نام‌گذاری را به سبب نقشی دانسته‌اند که ماه رمضان پاک‌سازی آیینه جان از آلودگی‌ها و گناهان و پاک‌سازی از زنگار خطاها دارد؛ از پیامبر (ص) روایت است: این ماه رمضان نامیده‌اند: چون گناهان را می‌زداید.

این وجه در نام‌گذاری، از یک سو و با ریشه لغوی «رمضان» و از سوی دیگر با برکات، رهاوردها و آثار آن، هماهنگ و متناسب است.

مهم‌ترین  آداب  بیرون آمدن از میهمان سرای در ماه رمضان، این است که روزه‌دار به آخرین لحظات این ماه در خویش بنگرد و به اعمال خویش بیندیشد؛ از این رو نگارنده در فصل پنجم درباره مهم‌ترین آداب بیرون آمدن از ماه رمضان این گونه شرح داده است:

روزه‌دار در واپسین لحظه‌ها این ماه به خود را ارزیابی کند تا چه اندازه به هدف این میهمانی نزدیک شده است؟ آیا احساس می‌کند که به یک دگرگونی معنوی دست یافته است، یا در همان نقطه‌ای مانده که در آغاز ماه بوده است؛ سید ابن طاووس، در این زمینه ضمن بیان روز آخر ماه رمضان، می‌گوید: از آن جمله است: ارزیابی پرونده اعمال از اول ماه تا آخرین روز آن پیش از سپری گشتن آن...

پس بنگرد که هنگام ورود به میهمان‌سرای الهی و حضور در پیشگاه او، چگونه بوده است و معرفت‌های خویش را نسبت به خداوند متعال و پیامبرش و ویژگان و نیز مهم‌ترین کارهای را که از تکالیف دنیوی و بزرگداشت‌های اخروی اوست، ارزیابی کند.

انتشارات دارالحدیث کتاب «مراقبات ماه رمضان» را با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه، در قطع رقعی، به قیمت ۲۳۰۰۰ تومان منتشر کرده است و و علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب و دیگر آثار این انتشارات می‌توانند به آدرس، قم، خیابان معلم، روبه‌رو اداره برق، فروشگاه انتشارات دارالحدیث و برای خرید اینترنتی به آدرس SHOP.DAROLHADITH.IR مراجعه کنند و یا با شماره تلفن ۰۲۵۳۷۷۷۴۰۵۴۵ تماس بگیرند. /۹۹۸/پ ۲۰۲/ش

 

 

ارسال نظرات