۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۴
کد خبر: ۵۶۹۱۴۴
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار:

برداشت های ناصحیح برخی خانواده ها از دین خطری جدی است

آیت الله فاضل نسبت به برداشت های ناصحیح برخی خانواده ها از دین هشدار داد و وظیفه خطیر روحانیت و مبلغان در این خصوص را به آنان گوشزد کرد.
آیت الله فاضل لنکرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در دیدار با طلاب سطوح عالی مشغول در مرکز فقهی ائمه اطهار مشهد که ظهر امروز در سالن امام خمینی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، با اشاره به روایتی از امام موسی کاظم(ع) اظهار داشت: غنای بدون مال، آرامش قلب بدون حسد، سلامت دین از افراط و تفریط، انحراف و بدعت با تکامل عقل بدست می‌آید.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) به تبیین چگونگی ایجاد انحراف در دین پرداخت و گفت: اگر کسی در زندگی، دین را برای خانواده خود به‌صورت بد جلوه دهد، به‌طوری که با فطرت انسان تناسبی نداشته باشد، همان انحراف و افراط در دین است، همچنین طلبه‌ای که بخواهد دین را ممحض در آخرت و زندگی خود و خانواده‌اش را بر همین معیار دنبال کرده و دنیا را به‌صورت کلی قیچی کند، نیز افراط در دین است.

وی با اشاره به معیارهای سلامت دینی بیان کرد: سلامت در دین آن است که دین با همه ابعاد آن، یعنی امور اخروی و دنیوی را درنظر بگیرد، زیرا دینی که دنیای انسان را تنظیم نکند، دین نیست، دین اسلام هم دنیای انسان و هم آخرت او را تنظیم می‌کند.

آیت الله فاضل لنکرانی بدعت در دین را سبب انحراف از اصل دین توصیف و تأکید کرد: باید توجه داشت که معیار اصلی سلامت در دین آن است که انسان از خود چیزی به دین اضافه نکند و جای حلال و حرام را تغییر ندهد، بایستی اسلام صحیحی از خود به یادگار گذاشته و با خود به‌عنوان توشه‌ای کامل به آخرت ببرد.

وی نسبت به برداشت ناصحیح برخی از خانواده‌ها از دین هشدار داد: باید توجه داشت که چرا در برخی از خانواده‌ها، فرزندان با دین ارتباطی پیدا نکرده و با میل خود دین و فهم از آن را دنبال نمی‌کنند، علت روشن است، زیرا برداشت والدین او از دین، ناصحیح و غیرمنطبق با دین درست و سالم است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تأکید کرد: البته اموری مانند سلامت در دین، ذی طلبگی، زهد و تقوا از یکدیگر متفاوت بوده و بایستی از یکدیگر تفکیک شود، امری به عنوان دین و امر دیگر به عنوان ذی طلبگی وجود دارد، اقتضای ذی طلبگی این است، اموری که برای مردم و عوام عادی است، برای طلبه مناسب نیست و جامعه ارتکاب این امور را توسط قشر حوزوی نمی‌پسندد.

وی ادامه داد: طلبه موفق کسی است که دین را به‌درستی بفهمد و به خوبی جامعه عمل به آن بپوشاند و نمونه آن هم در زندگی علما و مراجع و مخصوصا حضرت امام راحل وجود دارد که با بررسی دقیق زندگی این بزرگان به خوبی می‌توان این موضوع را مشاهده کرد.

آیت الله فاضل لنکرانی در ادامه تصریح کرد: به فرموده امام موسی کاظم(ع)، کسی که طالب غنای بدون مال، آرامش قلب بدون حسد و سلامت دین است، بایستی در دعاهایش تکامل عقل خود را از خداوند بخواهد.

وی با بیان این‌که امروز حرف اول در جامعه را عقل سلیم می‌زند، گفت: عقل سلیم، عقل در پرتو دین است، عقل منهای دین، اساس عقل نیست، چراکه به منزله چراغ بدون راه است که فایده‌ای بر آن مترتب نمی‌شود.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تأکید کرد: کامل شدن عقل امر بسیار مهمی است که شایسته‌ است دعای بعد از نمازها همین دعا باشد، چراکه اگر خداوند عقل انسان را متحول و تکمیل کند، تحولات عظیمی را در زندگی خود می‌تواند ایجاد کند.

وی با اشاره به افزایش آمار طلاق در جامعه بیان کرد: در صورت نبودن عقل، زندگی انسان فشل است و به مجرد کوچک ترین اختلاف، زندگی او از هم پاشیده می‌شود، علت افزایش آمار طلاق عدم استفاده از عقل در نزاع‌ها است، چراکه عقل حرف‌های فراوانی دارد و اولین موجودی است که به گذشت کردن حکم کرده تا انسان امر اهم را حس کند.

آیت الله فاضل لنکرانی افزود: در تزاحم بین مهم و اهم، عقل حکم به اختیار اهم می‌کند، انسان در زندگی خود دائما گرفتار تزاحم اهم و مهم است، کسانی که عقل را به میدان نمی‌آورند، درصدد برتری جویی و گرفتن حق خود از دیگری هستند، اما با استمداد از عقل این اختلافات به کلی رنگ باخته و برطرف می‌شود.

وی با بیان این‌که اساس زندگی یک طلبه این است که خانواده او بداند طلبه نهالی مفید برای اسلام و مسلمین است، گفت: به همین خاطر خانواده یک طلبه هرچه می‌تواند باید به او کمک کرده و در آرامش او سعی و تلاش کرده تا آن طلبه بتواند تحصیل کند و کسب علم کند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این‌که نتیجه حکومت عقل بر انسان و زندگی او قناعت است، گفت: انسان عاقل قانع است، اما کسی که حریص به دنیا و متعلقات آن است و امروز نوعی از وسایل زندگی را می‌پسندد و روز دیگر نوع دیگری را، مشخص است که از عقل بهره‌ای نبرده است و در وهله اول نور عقلش خاموش شده است، زیرا وسایل و امور زندگی باید به گونه‌ای باشد که شأن انسان را حفظ کند نه این‌که انسان گرفتار مادیات دنیا شود.

وی ثمره قناعت را این‌گونه توصیف کرد: نتیجه قناعت، غنی شدن و بی‌نیازی از دیگران است، اگر تمام دنیا و پست و مقام‌های آن را هم به او بدهند، احساس نیازی به آنها پیدا نمی‌کند، درست مانند فرد سیری که باوجود دیگ‌های متنوع غذا، میلی به آنها پیدا نمی‌کند.

آیت الله فاضل لنکرانی ادامه داد: غنی کسی است که به جهت روحی، سیر و بی‌نیاز باشد و نسبت به مال و مقام دنیا بی‌میل باشد و دنیا هیچ جذابیتی برای او ندارد.

وی در پایان تأکید کرد: اگر عقل به صورت کامل به میدان آورده نشود، به دین ضربه و آسیب وارد می‌شود و تنها توسط عقل است که می‌توان ابعاد مختلف دین را به صورت جامع درک کرد، در زمان حال برخی دین را صرفا آخرتی تصور کرده و برخی دیگر صرفا دنیوی می‌پندارند، هردو گروه عقل را کنار گذاشته‌اند، فهم درست و دقیق دین نیازمند عقل کامل و سلیم است./۸۷۶/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات