۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۸
کد خبر: ۵۶۹۵۶۲

نشست "فلسطین و دفاع از مظلوم" در خبرگزاری رسا برگزار شد

دومین نشست از سلسه نشست های علمی تمدن اسلامی؛ راهبرد مقاومت با موضوع " فلسطین و دفاع از مظلوم" با حضور حجت الاسلام والمسلمین زمانی و ناصر ابوشریف در خبرگزاری رسا برگزار شد.
نشست فلسطین و دفاع از مظلوم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دومین نشست از سلسه نشست های علمی تمدن اسلامی؛ راهبرد مقاومت با موضوع " فلسطین و دفاع از مظلوم" عصر امروز با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن زمانی مسؤول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه و ناصر ابوشریف نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران  در سالن جلسات خبرگزاری رسا برگزار شد.

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام مؤمنی در ابتدای این نشست با اشاره به اهمیت مسأله فلسطین و تمدن اسلامی اظهار داشت: یکی از مسائل مهمی که امروز در عرصه تمدن سازی وجود دارد و در فضاهای مجازی، سایبری و حتی شبکه‌های ماهواره‌ای درباره آن شبهات زیادی مطرح شده و مورد هجمه‌ گسترده قرار گرفته، مسأله تمدن اسلامی و محور مقاومت است.

دبیر علمی نشست ادامه داد: امروز در صحنه‌های محور مقاومت در سوریه، لبنان، عراق، یمن و خصوصا فلسطین دستاوردهای مهم و زیادی مشاهده می‌شود، اما بازهم حوادث و اتفاقاتی که در صحنه‌های میدانی رخ می‌دهد، نیاز به تبیین جدی وجود دارد.

در ادامه این جلسه ناصر ابوشریف با اشاره به فعالیت‌های گروه‌های مختلف فلسطینی از گذشته تاکنون گفت: جنبش جهاد اسلامی فلسطین یک جنبش فلسطینی ملی با مرجعیت اسلام است.

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران ادامه داد: رهبری عمده فعالیت‌های ملی در فلسطین از سال 1917میلادی که توسط انگلستان اشغال شد تا سال 1948 که رژیم صهیونیستی تشکیل شد، بر عهده اسلام گرایان بود.

وی افزود: پس از سال 1948 میلادی یک جریان ملی‌گرای چپ‌گرا شکل گرفته و به صحنه آمد و دیگر رهبری اسلام‌گرایی رهبری جریان فلسطینی را بر عهده نداشت، البته این به معنای غیرمسلمان بودن رهبران آنها نیست، بلکه رهبری جریان اسلام‌گرا نبود و امثال جریان فتح ملی گرا و قوم‌گرا بودند.

ابوشریف با بیان این‌که جنبش‌های اسلامی پس از سال 1948 میلادی فعالیت خاصی نداشتند‌، گفت: یکی دیگر از جنبش‌های موجود در آن زمان، اخوان المسلمین بود که فعالیت‌های چندانی نداشت و تا اواخر دهه هفتاد میلادی فرماندهی مبارزه را عهده‌دار نبود.

وی با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی ایران بیان کرد: در اواخر دهه هفتاد میلادی انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید که تحول و زلزله بزرگی را در فلسطین ایجاد کرد، البته تا قبل از آن جنبش‌های اسلامی موجود این ایده را داشتند که باید فلسطین و اسلام را به عنوان معادله در جریان‌های فلسطینی قرار داد که این مسأله تا پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران ادامه پیدا کرد.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین زمانی در ادامه با اشاره به اهمیت بلوغ علمی در جوامع اسلامی، از برنامه های علمی خبرگزاری رسا تقدیر کرد و اظهار داشت: مجموعه خبرگزاری‌ها باید به سمتی حرکت کنند که بلوغ علمی جوامع اسلامی را مورد هدف قرار دهند تا بتوانند نقشی در ارتقای دانش جامعه داشته باشند، چراکه اگر اطلاعات، اخبار و ایده‌‌ها مبتنی بر پایه‌های بنیادین علم و دانش باشد، پایدارتر خواهد بود و آسیب‌پذیری کمتری خواهد داشت.

مسؤول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه، به تاریخچه تمدن اسلامی اشاره و تمدن اسلامی را به سه دسته تقسیم کرد و گفت: در یک تقسیم‌بندی تمدن اسلامی سه دوره بزرگ تأسیس تمدن اسلامی، تلألو و بازآفرینی تمدن جدید را به خود می‌بیند.

وی ادامه داد: دوره اول، تأسیس تمدن اسلامی است که با ظهور اسلام، پیامبر و آمدن قرآن شکل گرفت، جامعه جزیرة العربی که در آن مقطع تاریخ جزء عقب‌مانده‌ترین جمعیت‌های جوامع بشری بودند، در طول 23 سال تحول بزرگ و شگرفی رخ داد که همان جامعه به متمدن‌ترین جوامع بشری تبدیل و پرچم داران تمدن و دانش شدند./876/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات