۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۵۷۰۹۸۳

نقدی بر نگاه کلیشه‌ای رسانه‌های غرب به اسلام

گروهی از مسلمانان به نام «The Muslim History» در بیانیه‌ای از نگاه مطبوعات و رسانه‌های غربی درباره اسلام انتقاد کردند.
رسانه های غربی

به گزارش خبرگزاری رسا، گروهی از مسلمانان به نام «The Muslim History»(تاریخچه مسلمانان) بیانیه‌ای را در سایت «تاگس سایتونگ» taz منتشر کردند و از مطبوعات و رسانه‌های غربی خواستند در انتشار اخبار و اتفاقات در مورد اسلام به این نکات توجه کنند:

1 ـ ترجیحا تنها در موضوعاتی که به اسلام مربوط است، اسلام مورد توجه قرار گیرد.

تنها طی سال‌های 2015 و 2016 بیش از 117 برنامه گفتگوی تلویزیونی با موضوعات پناهندگان، همگرایی اجتماعی، اسلام‌گرایی و پوپولیسم راست‌گرا اجرا شده است. این در صورتی است که موضوعات مهم دیگر کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. تنها تعداد بسیار کمی از زنان در آلمان مسلمان برقع می‌پوشند. تنها یک درصد از دختران مسلمان به دلایل مذهبی در کلاس‌های شنا شرکت نمی‌کنند.

2 ـ  اخبار مثبت را نیز پوشش دهید.

بین 60 تا 80 درصد از مطالب رسانه‌ها در مورد اسلام به خشونت و موضوعات منفی دیگر پرداخته‌اند. این در حالی است که اخبار مربوط به مسلمانان موفق در زمینه همگرایی و چند فرهنگی به ندرت منعکس می‌شود.

3 ـ مشکلات را اسلامیزه نکنید.

کمبود تحصیلات، همجنسگرا-هراسی و خشونت علیه زنان جزء مشکلات عینی محسوب می‌شوند. نباید تمام مشکلات اجتماعی را با اسلام مرتبط دانست.

4 ـ تصاویر دیگر اسلام را نیز نشان دهید.

با جستجوی ساده‌ای در گوگل با موضوعات مختلف از همگرایی گرفته تا درگیری‌های خاورمیانه مشخص می شود که گروه‌های خبری و رسانه‌ای چه تصاویری را از اسلام نمایش می‌دهند: یک زن با پوشش بسیار کامل اسلامی، مسلمانانی که اسلحه‌های خون‌بار در دست دارند و غیره. اسلام از طریق این تصاویر پدیده‌ای بیگانه و خطرناک معرفی می‌شود.

5 ـ  ما را از حضور کارشناسانی که کارشناس نیستند، خلاص کنید.

در اغلب برنامه‌ها افرادی به عنوان کارشناس دعوت می‌شوند که تنها اقلیتی محدود از یک گروه از اسلام را نمایندگی می‌کنند. به طور مثال یک مسلمان که طرفدار اردوغان است، یک مسلمان سلفی و یا یک زن با پوشش نقاب.

6 ـ  از شخصیت‌های متفاوت استفاده کنید.

در برنامه‌هایی که به اسلام مربوط نمی شود، کمتر از مسلمانان دعوت می‌شود. این در حالی است که مسلمانان در مشاغل مختلف در جامعه مشغول به کار هستند. جامعه باید آن طور که هست، معرفی شود.

7 ـ از مسلمانان در مطبوعات و رسانه‌ها بیشتر استفاده شود.

تنها تعداد کمی از خبرنگاران و گزارشگران مسلمان هستند.

8 ـ  در مورد راه حل‌ها گزارش دهید، نه تنها مشکلات.

گوشت خوک، فشردن دست و یا بورکینی؛ وقتی جامعه‌ای متنوع‌تر می‌شود، اختلافات و سوء تفاهمات در آن اجتناب‌ناپذیر می‌شود. اما با برخوردهای سخت مشکلات حل نمی‌شوند. در مورد حل مشکلات باید با یکدیگر بحث کنیم.

9 - مسلمانان را به عنوان یک گروه مخاطب در نظر بگیرید.

بسیاری از ژورنالیست‌ها تنها در مورد آنها می‌نویسند، نه برای آنها. به طور مثال در مورد حجاب گزارش تهیه می‌کنند، اما در مقابل موضوعات مانند تبعیض حین جستجوی کار را نادیده می‌گیرند. مسلمانان هم جزئی از مخاطبان رسانه‌ها هستند./۸۴۷/ب۱۰۲/ر

منبع: کانال اسلام و آلمان(اروپا)

ارسال نظرات