۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۶
کد خبر: ۵۷۲۹۶۵
تروریسم اقتصادی (۱)؛

بخش نخست/مقابله با سناریو شیلی سازی ایران

دولت و مردم با توجه به آموزه‎های دینی و در قالب حکومت اسلامی توانایی مقابله با هر گونه جنگ اقتصادی را دارند و آمریکا هیچ گاه نمی‎تواند سناریو کودتای دهه ۷۰ میلادی در شیلی را در جمهوری اسلامی ایران اجرا کند.
تروریسم اقتصادی شیلی سالوادور آلنده رییس جمهور سابق شیلی بمباران کاخ ریاست جمهوری سالوادور آلنده حمایت مردم از سالوادور آلنده رییس جمهور سابق شیلی صف مواد غذایی در شیلی صف مواد غذایی در شیلی حجت الاسلام عارف ابراهیمی

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام شیخ عارف ابراهیمی از محققان و پژوهشگران حوزه علمیه قم در یاداشتی به بررسی سناریو شیلی سازی ایران به دست کشورهای استعمارگر و استکباری و مقابله دین مبین اسلام با آن پرداخت. آنچه در ادامه می‎خوانیم بخش اول از متن این یاداشت است:

جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی بر رژیم شاهنشاهی ایران در سال 1357 شمسی در سطح بین المللی با مشکلات مختلفی نظیر هشت سال جنگ تحمیلی، جنگ نرم در فضای مجازی، تروریسم علمی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و ... دست و پنجه نرم کرده است که با رهبری مقتدرانه امام خامنه‎ای (دامت برکاته)، حمایت و همبستگی مردم از نظام، توطئه‎های دشمنان را یکی پس از دیگری با پیروزی پشت سر گذاشته اند.

دشمنان برای مقابله با پیشرفت روز افزون جمهوری اسلامی ایران در برخی از برهه‎ها چند پروژه و سناریو را به طور همزمان در ایران هدایت و فرماندهی می‎کنند که مهترین این سناریوها در سال های اخیر جنگ اقتصادی و فرهنگی سنگینی است که علیه این کشور مقتدر آغاز شده است.

در این یاداشت در نظر دارم که به گوشه‎ای از این جنگ اقتصادی و به عبارت دیگر حمله تروریستی اقتصادی در مقایسه با سناریو آمریکا در دهه 70 در شیلی را به صورت اجمالی بررسی کنم.

در ابتدا لازم است که خوانندگان گرامی را به این سناریو آشنا کنم.

جمهوری شیلی یکی از کشورهای واقع در آمریکای جنوبی و در همسایگی آرژانتین و به پایتختی سانتیاگو است.

 یکی از مهم‌ترین رویدادها در تاریخ کشور شیلی مربوط به دههٔ ۷۰ میلادی است، زمانی که سالوادور آلنده از حزب مارکسیست شیلی در نوامبر ۱۹۷۰میلادی در انتخابات این کشور با کسب  36,63 درصد آرا پیروز و به عنوان رییس‌ جمهور برگزیده شد اما پس از آن در کودتای ۱۱ سپتامبر ۱۹۷۳ کشته شد. این کودتا تأثیری بسیار عمیق و تاثیرگذاری در تاریخ این کشور درپی گذاشت که برخی از آثار آن تاکنون در این کشور هویداست.

سالوادور آلنده

بنابر اسناد و منابع تاریخی فراوانی که وجود دارد، آمریکا و به طوری مستقیم سازمان اطلاعاتی سیا با حمایت از نظامیان شیلی و با شعار مبارزه با کمونیسم و ایدئولوژی شوروی طرح جنگ اقتصادی بزرگی علیه سالوادور آلنده رییس جمهور منتخب مردم این کشور به راه انداخت.

رییس جمهور شیلی برای افزایش قدرت خود و مقابله با طرح آمریکا و مشکلات و ناکارآمدی‌های اقتصادی فراوان نظام اولیگارشی، ابتدا روابط با آمریکا را به شدت محدود کرد و سپس به جذب نخبگان اقتصادی و مدیریتی نظیر استفورد بییر که متخصص در سایبرنتیک مدیریت بود، پرداخت.

سازمان سیا نیز در نقطه مقابله با تزریق افراد نفوذی در دولت، خرید و تطمیع شخصیت‎‌های مختلف به ویژه نظامیان، اقتصادانان و سیاستمداران به نفوذ در حکومت آلنده پرداخت و موجبات نارضایتی مردم و ایجاد بحران اقتصادی را فراهم کرد.

در سال اول حکومت سالوادور آلنده نرخ رشد اقتصادی به ۸/۶ درصد و نرخ بیکاری به ۳/۶ در صد رسید؛ اما در سال دوم با شروع جنگ اقتصادی علیه او، تورم بسیار افزایش یافت و در حالی که نرخ واردات مواد غذایی 126 درصد بود، صادرات 24 درصد کاهش و واردات 26 درصد افزایش یافت و این مساله منجر شد که تورم ۱۰۰۰ درصد، قفسه مغازه‌ها از اجناس خالی شود و بازار سیاه رونق بگیرد.

صف های طولانی برای دریافت مواد غذایی

این مشکلات منجر به افزایش هزینه‎های مختلف نظیر خدمات درمانی، بهداشتی و تغذیه شد به طوری که مردم برای کوچکترین مایحتاج ضروری زندگی خود مجبور به ایستادن در صف‎های طولانی بودند.

عوامل سازمان سیا در کنار آغاز جنگ اقتصادی، جنگ روانی را نیز علیه آلنده آغاز کرده بودند و با تزریق افراد نفوذی خود در میان مردم با فحاشی علیه دولت مردمی شیلی سعی در القا دروغین ناکارآمدی دولت السالوادور آلنده می‎کردند و با شایعاتی نظیر اینکه آمریکا درپی یورش به شیلی و قحطی گسترده‎ای که منجر به کشته شدن بسیاری از مردم می‎شود در انتظار آنان است مردم را از حکومت متنفر می کردند. مردم نیز که از گرسنگی و مشکلات اقتصادی بسیاری رنج می‎برند، فریب این شایعات و دروغ‎ها را می‎خورند و سیاست های ضد آمریکایی و ناکارآمدی دولت را عامل مشکلات خود می‎دانستند و کم کم از حمایت دولت دست برداشتند.

در ماه‎های پایانی مارس 1972 میلادی حمله اقتصادی بزرگی از سوی گروه گرمیوس «gremios»  با حمایت سازمان سیا علیه دولت سالوادور آلنده به صورت گسترده‎ای افزایش می‎یابد، این گروه با حمایت از اصناف و صنایع گوناگون درپی نابودی اقتصاد شیلی و در نهایت به زانو در آوردن حکومت مردمی این کشور بود.

استفورد بییر نخبه مدیریتی و اقتصادی انگلیسی که برای نجات آلنده از بحران اقتصادی موجود به شیلی آمده بود، با مطرح کردن طرح های مختلف، به روز رسانی اطلاعات و داده‎های صنایع و استفاده از شبکه‌ تلکس‌های خود به اولوبت‌بندی و برنامه‌ریزی جهت تامین نیازهای حیاتی صنعت و مردم شهر و روستاها پرداخت و در نهایت گروه سایبرسین توانست پاسخ سنگینی به جنگ اقتصادی گروه گرمیوس بدهد.

حمایت مردم از طرحهای اقتصادی سالوادور آلنده

این موفقیت محبوبیت گروه سایبرسین را به شدت افزایش داد به طوری که آلنده 8 سپتامبر 1973 دستور انتقال مرکز کنترل سایبرسین به کاخ ریاست‌جمهوری شیلی «پالاسیو لاموندا» را صادر می‌کند.

آمریکا که خود را شکست خورده در جنگ اقتصادی می‎دید به گزینه همیشه روی میز خود یعنی توسل به جنگ نظامی روی آورد و 11 سپتامبر 1973 را یک روز خونین و مرگ بار در تاریخ شیلی به ثبت رساند.

حمله کودتاچیان به کاخ ریاست جمهوری

هواپیماهای جنگی کودتاچیان با راکت و بمب و تانک ها با بمباران ساختمان ریاست جمهوری، السالوادور آلنده رییس جمهوری مردمی شیلی به همراه 3هزار از یارانش را به قتل می‎رسانند و ژنرال آگوستو خوزه رامون پینوشه اوگارته که از عوامل اصلی کودتا و سازمان سیا در این کشور بود را به مدت 17 سال در منصب ریاست جمهوری می‎نشانند./۹۹۴/ب۹۵۰/ف

ادامه دارد....

ارسال نظرات