۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۲
کد خبر: ۵۷۵۳۲۶
حجت‌الاسلام ارزانی:

برای رسیدن به مسجد تراز اسلامی باید امکانات فرهنگی را بسیج کرد

دبیر ستادعالی هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور تأکید کرد: وظیفه این ستاد هماهنگی و نظارت و بسیج امکانات فرهنگی کشور برای رسیدن به مسجد تراز اسلامی است.
ارزانی

به گزارش خبرگزاری رسا، نقش و جایگاه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و حضور آنها در عرصه‌های مختلف با بیش‌ترین اثرگذاری و فراگیری در سطح کشور به ویژه بر قشر جوان، بهترین پاسخ به اعتماد، توجه و حساسیت مسئولان و دلسوزان نظام در شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر ضرورت احیاءِ جایگاه اصیل، انقلابی و اثرگذار مساجد در ربع قرن گذشته بود که «کانون‌های فرهنگی هنری» را با راهبری، هماهنگی و نظارت ستاد عالی کانونهای مساجد کشور و با توجه به نیاز جبهه فرهنگی نظام به مقابله با هجمه‌های گسترده فرهنگی و تبلیغی دشمن در این سنگر استراتژیک وارد عرصه کرد.

تصویب اساسنامه ستاد عالی هماهنگی و‌ نظارت بر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در اول خرداد ماه 97، مصادف با ششم ماه مبارک رمضان، با رأی اکثریت اعضای شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید و تأییدی دوباره بر این اعتماد ارزشمند برای احیاءِ کارکردهای مساجد و افزایش نقش مسجد در مسائل فرهنگی است که بستری برای تحول عظیم فرهنگی مبتنی بر هویت ایرانی ـ اسلامی خواهد بود.

این اساسنامه بنا دارد تا با احیای نقش واقعی فرهنگی، آموزشی و تبلیغی مساجد؛ تربیت و رشد نیروهای متعهد انقلابی و کارآمد در حوزه فرهنگ و هنر، توسعه فرهنگ اصیل اسلامی در شهرها و روستاهای کشور و مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان را سرلوحه اهداف و برنامه‌های خود قرار داده و فعالیتهای کانونهای فرهنگی هنری مساجد را در این مسیر ساماندهی کند. نظر به اینکه در حال حاضر این اساسنامه منتظر ابلاغ از سوی رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی است، در گفتگویی با حجت‌الاسلام و المسلمین حبیب رضا ارزانی مشاور وزیر و دبیر ستادعالی هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور به بررسی ابعاد مختلف و کارکردهای مذکور پرداخته‌ایم.

به عنوان مدخل گفت‌وگو لطفا از چگونگی شکل‌گیری، ابعاد و کارکردهای اساسنامه ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور  بگویید

برنامه‌ریزی، نظارت، انسجام و هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد؛ کمک به راه‌اندازی کانونها و تجهیز کتابخانه‌های مساجد؛ به روزرسانی بانک اطلاعات کانون‌ها؛ کمک به تولید و عرضه محصولات فرهنگی و دینی؛ کمک به راه اندازی و توسعه پایگاه‌های فرهنگی عمومی و دیجیتال در حوزه فعالیت مساجد جهت استفاده بهینه از فرصت‌ها و مقابله با تهاجم فرهنگی؛ شناسایی، جذب و حمایت از استعدادهای برتری نخبگان مساجد،؛ تلاش در جهت تجهیز کانون‌ها و کتابخانه‌های مساجد؛ حمایت و هدایت فعالیت‌های دینی کانون‌ها و فراهم کردن زمینه رشد بینشی و عقیدتی عوامل اجرایی و اعضاء از طریق برگزاری دوره‌ها و مسابقات فرهنگی، هنری و قرآنی مختلف و برپایی نمایشگاه‌ها؛ تبادل علمی و هنری با مراکز علمی و فرهنگی داخل و خارج کشور بر مبنای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است.

ماهیت اساسنامه بر محوریت چه اصولی پایه‌ریزی شده است؟

این اساسنامه برگرفته از منویات مقام معظم رهبری در جهت اعتلای بیش از پیش کانون‌ها و محور قراردادن مساجد در امور فرهنگی، تمام توش و توان خود را به کار بگیرند؛ و به حول و قوه الهی، بستر و مسیر را برای ایجاد تمدن نوین اسلامی که مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز است و همچنین احیای مسجد طراز اسلامی که در برگیرنده تمام نقش‌های واقعی مسجد در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و... است را فراهم کنند.

برخی افراد انتقادات و شبهاتی را درباره اساس‌نامه مطرح کرده‌اند پاسخ شما به برخی شبهات و انتقادات وارده بر اساسنامه چیست؟

انتقاد اساساً خوب است و از هر انتقاد دلسوزانه و خردمندانه در این رابطه استقبال می‌کنیم؛ البته برخی از بزرگواران هم مطالب نادرستی را مطرح می‌کنند که پیشنهاد می‌شود با مطالعه کامل و دقیق اساسنامه، با مفاد آن آشنا شده و انتقادات خود را در چارچوب آن مطرح کنند. البته در هیچ کاری نمی‌توان رضایت همگان را جلب کرد و کاری که بخواهد رضایت همه افکار و آراء را در پی داشته باشد ممکن است از مسیر اصلی خود خارج شود.

امام جماعت مسجد، اصلی‌ترین رکن کانون‌های فرهنگی مساجد

اینکه تأکید چند باره در خصوص گفتگو و بررسی حضوری درباره موضوع اساسنامه این ستاد با منتقدین محترم را دارم و نسبت به مضامین اساسنامه مطمئن هستم که مطلبی که باعث برداشت ناصحیح شود وجود ندارد و این اساسنامه مورد تأیید نخبگان و فرهیختگان شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده و مورد تصویب اکثریت اعضاء قرار گرفته و اعضای کانون‌های فرهنگی هنری نیز از بهترین اقشار و جزء نخبگان محلات هستند و سالهاست در مسیر ارتقای فرهنگ و هنر جامعه و مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمنان فعال هستند. آنان یک لحظه هم از کسب مشورت و راهنمایی امام جماعت مسجد محل فعالیت خود غافل نمی‌شوند؛ چراکه امام جماعت مسجد اصلی‌ترین رکن کانون‌های فرهنگی مساجد است. از سوی دیگر، بسیاری از اعضای کانون‌ها، از افراد فعال در بسیج مساجد هستند و اتفاقاَ همین فعالیت دو جانبه باعث شده است که بتوانند از طریق هم‌افزایی، از پتانسیل موجود در مساجد و کانون‌ها استفاده کنند.

فعالیت 24 هزار کانون فرهنگی هنری در مساجد در اختیار نظام

مهم‌ترین ویژگی‌ها و نکات مثبت درج شده در این اساسنامه چیست؟

ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و به منظور احیای نقش واقعی مساجد در ترویج فرهنگ دینی، کادرسازی، کارآفرینی، توانمندسازی و هدایت ظرفیت‌های موجود به سمت اهداف بلند مدت استقرار ارزش‌های دینی و استفاده از اعتبارات و امکانات وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی، در راستای منویات حضرت آنان خمینی (ره) و مقام معظم رهبری و اصول و سیاست‌های فرهنگی کشور تأسیس شد. قطعاً نخستین و مهم‌ترین ویژگی این اساسنامه «هویت بخشی» ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، و علاوه بر این، رسمیت بخشی به اقدامات و فعالیت‌های دیگر موضوع مهم آن است. فعالیت 24 هزار کانون فرهنگی هنری در مساجد شهری و روستایی سراسر کشور، که همگی مردمی هستند، بیانگر ظرفیت عظیمی است که در اختیار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

چه  راهکار‌هایی برای تحقق اهداف پیش‌بینی شده در این اساسنامه جهت ارتقاء سطح کیفی فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، اندیشیده شده است

یکی از اهداف اساسنامه ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، تربیت و رشد نیروهای متعهد، انقلابی و کارآمد در حوزه فرهنگ و هنر است. از سوی دیگر، با توجه به افزایش کمّی کانون‌ها که اکنون به 24 هزار کانون رسیده است، باید به این نکته نیز توجه داشت که با توجه به بضاعت اندک موجود، اگر بخواهیم از جنبه مالی از فعالیت‌های کانون‌ها حمایت کرده و به هر کدام یک میلیون تومان بدهیم، جمعاً 24 میلیارد تومان می‌شود که رقم بسیار بالایی است.

تصمیم ما بر تعیین قله‌هایی در استان‌ها شد که نقطه مقصد ما در این راه باشند. می‌خواهیم آن قله‌ها را مدل‌سازی کنیم تا افراد در هر استانی که بخواهند کانونی فعال باشند خودشان را با آن قلّه‌ها هماهنگ کنند. ما یک سازمان نیستیم، ما ستاد هستیم و وظیفه این ستاد هماهنگی و نظارت است، ما باید تمام امکانات کشور را برای مسجد بسیج کنیم که تاکنون به این موضوع کمتر پرداخته شده است. مقام معظم رهبری سال 91 در خراسان فرمودند: «من سفارش می‌کنم که کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را فراموش نکنید، البته با همکاری بسیج»، بسیج ظرفیتی بسیار عالی است که در مساجد بسیار فعال است و همکاری با آنها مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است./۹۶۹/د۱۰۲/ب۱

منبع: تسنیم

ارسال نظرات