۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۵۷۶۰۵۲

سازمان ملل ائتلاف سعودی-اماراتی را به ارتکاب جنایت جنگی در یمن متهم کرد

کارشناسان شورای حقوق بشر سازمان ملل در گزارشی اعلام کردند که حملات ائتلاف عربستان سعودی به یمن تلفات غیرنظامی زیادی برجا گذاشته و برخی از این حملات می‌تواند مصداق جنایات جنگی باشد.
جنایات رژیم سعودی در یمن

به گزارش خبرگزاری رسا، کارشناسان شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با انتشار گزارشی ۴۱ صفحه‌ای درباره ۱۱ حمله در یمن، به حملات ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به بازار، مراسم‌های عروسی، خاکسپاری و قایق‌های ماهیگیری اذعان کردند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، کارشناسان مستقل شورای حقوق بشر سازمان ملل امروز (سه‌شنبه) اعلام کردند که حملات هوایی ائتلاف عربستان سعودی در یمن به بازارها، مراسم‌های عروسی و قایق‌های ماهیگیری تلفات غیرنظامی زیادی برجا گذاشته و برخی از این حملات، «شاید مصداق جنایات جنگی باشد.»

به گفته این کارشناسان، اقدامات ائتلاف سعودی-اماراتی در اعمال محدودیت‌های شدید در بنادر یمن و فرودگاه «صنعا» پایتخت این کشور هم می‌تواند مصداق جنایت جنگی باشد، چرا که یمنی‌ها را از دستیابی به تجهیزات و امکانات حیاتی زندگی منع می‌کند.

آنها با انتقاد از رویه‌های سفت و سخت بازرسی‌های ائتلاف سعودی از کشتی‌ها در بندر «الحدیده» یمن تاکید کردند که این رویه‌های سختگیرانه تاثیر بدی روی عبور و مرور کشتی‌های تجاری و روند عادی کشتیرانی به یمن گذاشته است.

در این گزارش تاکید شده که با وجود بازرسی‌های سازمان ملل یا ائتلاف سعودی از کشتی‌ها در آب‌های الحدیده هیچ نشانی از ارسال سلاح به یمن پیدا نشده است.

در بخشی از گزارش ۴۱ صفحه‌ای آمده است: «اغلب تلفات غیرنظامیان، ناشی از حملات هوایی ائتلاف (سعودی- اماراتی) بوده است. در سه سال گذشته چنین حملاتی مناطق مسکونی، بازارها، مراسم عروسی، تشییع جنازه، زندان‌ها، قایق‌های غیرنظامی و حتی تاسیسات پزشکی و بهداشتی را هدف قرار داده است».

کارشناسان شورای حقوق بشر، ۱۱ حادثه و حمله در یمن را مورد بررسی قرار داده‌اند.

بنا بر یافته‌های تحقیقی این کارشناسان، «درباره فرایند هدف قرار دادن اهداف از سوی ائتلاف (سعودی-اماراتی) نگرانی جدی وجود دارد».

در بخش دیگری از این گزارش هم آمده است: «افراد در دولت (مستعفی و فراری) یمن و ائتلاف شامل عربستان سعودی و امارات متحده عربی شاید حملاتی انجام داده‌‎اند که نقض اصول تمایز، تناسب و احتیاط بوده و شاید مصداق جنایات جنگی باشد».

در گزارش این کارشناسان، ادعاهایی علیه انقلابیون یمنی هم مطرح شده است. متوقف کردن انتقال و تحویل کمک‌های انسان دوستانه به «تعز» و «شکنجه» نیروهای ائتلاف سعودی از جمله این ادعاهاست. در این گزارش به حملات موشکی «نیروهای حوثی به عربستان سعودی»، هم اشاره شده است.

به گفته کارشناسان شورای حقوق بشر، آنها لیستی محرمانه از مظنونان در رابطه با ارتکاب احتمالی به جنایات جنگی در اختیار دارند.

انتشار این گزارش هنوز با واکنش کشورهای درگیر در جنگ یمن مواجه نشده است. این کشورها طبق رویه سازمان ملل، قبل از انتشار علنی گزارش، یک کپی از آن را دریافت کرده‌اند.

در بخش دیگری از گزارش مذکور، همه طرف‌‌های جنگ در یمن متهم شدند که از افراد ۱۱ تا ۱۷ ساله به عنوان سرباز استفاده کرده‌اند. این موضوع هم به گفته تدوین‌کنندگان گزارش، مصداق جنایت جنگی است.

ریاست کمیته تحقیق شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره یمن را «کامل جندوبی» کارشناس تونسی بر عهده داشته است. در گزارش منتشر شده این کمیته تحقیق، هیچ اشاره‌ای به موضوع کمک‌های تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و انگلیس به ائتلاف سعودی نشده است. بر خلاف ادعاهای ضدایرانی ریاض، در این گزارش از ایران نامی برده نشده است.

انتشار این گزارش در شرایطی صورت گرفته که نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن، همه طرف‌های درگیر را به مذاکرات ۱۵ شهریور در ژنو دعوت کرده است./۸۴۷/ب۱۰۳/ع

منبع: فارس

ارسال نظرات