۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۸
کد خبر: ۵۷۶۳۳۸
تمسک به اندیشه‎های امام موسی صدر؛

محرومیت زدایی؛ راهبرد امام موسی صدر در خنثی سازی توطئه دشمنان

یکی از محققان و پژوهشگران حوزه علمیه قم به بررسی اندیشه های امام موسی صدر و سبک او در محرومیت زدایی پرداخت.
حجت الاسلام عارف ابراهیمی امام موسی صدر

به گزارش بین الملل خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام شیخ عارف ابراهیمی از محققان و پژوهشگران حوزه علمیه قم در یاداشتی به بررسی ابعاد مختلف زندگانی امام موسی صدر و علت تعلق این مردم بزرگ به همه زمان ها پرداخت. آنچه در ادامه می‎خوانیم متن این یاداشت است:

31 آگوست (9 شهریور) سالروز ربوده شدن مجتهد فاضل و رهبر مذهبی _ سیاسی لبنان یعنی امام موسی صدر است که در سال 1987 میلادی (1357 شمسی) پس از ملاقات با معمر قذافی رییس جمهور سابق لیبی به همراه شیخ محمد یعقوب و عباس بدر الدین ربوده شدند.

درباره سیره امام موسی صدر مطالب کتبی و شفاهی بسیاری بیان شده اما مساله ای که در این چهل سال کمتر به آن توجه و یا مورد بحث و بررسی قرار گرفته، اندیشه، تفکرات و آینده نگری این شخصیت بزرگ است.

با بررسی اقیانوس اندیشه و تفکرات امام موسی صدر، اولا درمی یابیم که این دریا بی ساحل و حد و مرز است به طوری که نسل های آینده به راحتی می توانند از آن بهره برند؛ ثانیا، به مولفه های زیر برخورد می کنیم که هر کدام جای بحث و بررسی دقیقی دارند و می توان در رابطه با آن ها کتاب و مقالات علمی دقیقی نوشت.

محرومیت زدایی، حفظ وحدت ملی لبنان، ترویج زندگی مسالمت آمیز بین اقوام مختلف لبنان، عدالت اجتماعی، مقاومت در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی، تعلق لبنان به همه مردم آن، ارتقای جایگاه و حفظ هویت شیعیان، تاکید بر اتحاد مسلمانان و مسیحیان، ساده زیستی و مردمی بودن برخی از ویژگی ها و اندیشه های امام موسی صدر است که به اقرار مسیحیان، مسلمانان اعم از شیعه و سنی اگر این مولفه های زندگی سید صدر را در هر دورانی استفاده و به آن بپردازیم می توانیم سنگ های بسیاری که دشمنان در مسیر پیشرفت و ارتقای جایگاه کشورهای منطقه، امت عربی و اسلامی قرار داده اند را از سر راه برداریم.

هدف  از این یاداشت بررسی بخشی از مولفه های زندگانی امام موسی صدر و تطبیق آن با دوران کنونی است بر این اساس در بخش نخست به موضوع رفع محرومیت اشاره می کنیم.

اگرچه برخی از همراهان و اعضای جنبش امل لبنان نظیر «خلیل حمدان» رفع محرومیت و مقابله با تجاوز رژیم صیهونیستی را دو برنامه اصلی امام موسی صدر پس از حضور در لبنان می دانند، اما به نظر نویسنده این دو برنامه در کنار سایر برنامه های این سید بزرگ نظیر هویت بخشیدن به شیعیان و ارتقای جایگاه آنان قرار داشت، بنابراین انحصار برنامه های امام موسی صدر به محرویت زدایی و مقابله با رژیم صهیونیستی برای کسانی که زندگی نامه و ابعاد مختلف اندیشه ای امام موسی صدر را مطالعه و بررسی کرده اند، جفای به حق ایشان و نادیده گرفتن تلاش های او در زمینه های مختلف است.

در مورد بحث اول یعنی محرومیت زدایی، باید گفت که امام موسی صدر مبارزه با محرومیت را وظیفه دولت می دانست بنابراین بارها در دیدار با مسؤولان عالی رتبه دولت، جلسات و سخنرانی های خود از دولتمردان و مسؤولان مربوطه خواسته بود که در زمینه کمک به محرومان، تلاش وافری انجام دهند؛ اما همان طور که انتظار می رفت گوش شنوایی در دولت برای شنیدن نصایح دلسوزانه او وجود نداشت.

امام موسی صدر در ماه های ابتدایی حضورش در لبنان، کل این کشور را زیر پا گذاشت تا از نزدیک با مشکلات، محرومیت و عقب ماندگی مردم این کشور در آن دوران آشنا شود و ظرفیت های اقتصادی و فرهنگی را شناسایی کند.

تعطیلی و عدم استفاده از تمام ظرفیت های موسسات خیریه، رواج پدیده تکدی گری و بیکاری سه بیماری بود که امام موسی صدر به مثابه یک پزشک حاذق به درمان آن پرداخت. که بحث و بررسی شیوه اجرای آن نیازمند قلم فرسایی بسیار است که در یاداشت های دیگر به آن خواهیم پرداخت.

اما نکته ای که حایز اهمیت زنده بودن این بخش از اندیشه امام موسی صدر است. در عصر حاضر، در کشورهای اسلامی و عربی شاهد فقر و محرومیت های بسیار هستیم. تمسک به اندیشه های امام موسی صدر به این معنا است که ما نیز پا را فراتر از شعار، خاطره گویی و کتاب ها بگذاریم و در مقام عمل و متناسب با واقعیت های موجود مانند این شخصیت بزرگ در ابتدا بیماری را شناسایی و با استفاده از راه درمان های مختلف، ابر سیاه فقر و عقب ماندگی که بر کشورهای عربی و اسلامی سایه افکنده است را کنار زنیم.

خواست دشمنانی نظیر آمریکا و رژیم اشغالگر صهیونیستی و کشورهای استکباری، عقب ماندگی، فقر و محرومیت مسلمانان و کشورهای منطقه است. آنان بر این اساس برنامه های مختلفی برای طرح های خود اجرا و هزینه می کنند که علمای اسلام و مسلمانان باید نسبت به آن توطئه ها هوشیار باشند و همانند امام موسی صدر این نقشه شوم دشمنان را نقش بر آب کنند که اگر چنین شد، می توانیم بگویم ما به اندیشه های امام موسی صدر تمسک جسته ایم و یاد و اندیشه های پویای او را گرامی داشته ایم./۹۹۴/ب۹۵۰/ف

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۳
این موضوعات لطفا ادامه پیدا کند تشکر از رسا
2
0