۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۵۷۸۱۹۴
با اعلام پایان ماموریت نماینده آیت الله سیستانی در بصره؛

فتنه استکبار جهانی با تدابیر امام خامنه‎ای و آیت الله سیستانی خنثی شد

نماینده حضرت آیت الله سیستانی از پایان ماموریت خود در طرح تامین آب شرب سالم برای استان بصره عراق خبر داد.
حجت الاسلام سید احمد صافی نماینده حضرت آیت الله سیستانی حجت الاسلام سید احمد صافی نماینده حضرت آیت الله سیستانی حجت الاسلام سید احمد صافی نماینده حضرت آیت الله سیستانی حضرت آیات عظام خامنه ای و سیستانی

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا، بیش از دو ماه است که استان بصره شاهد تظاهرات های پراکنده است. تظاهرکنندگان، مشکلات معیشتی، ناکارآمدی دولت، بحران آب و بیکاری را بهانه اعتراضات خود قرار داده‌اند.

حضرت آیت الله سیستانی برای حل بحران آب شرب سالم نماینده خود یعنی حجت الاسلام سید احمد صافی را همراه با یک تیم متخصص به منطقه اعزام کرد.

حجت الاسلام صافی که علاوه بر نمایندگی آیت الله سیستانی، مسؤولیت تولیت شرعی آستان مقدس عباسی را بر عهده دارد طی 15 روز توانست آب شرب سالم را به بسیار از مناطق استان بصره برساند و در واقع توطئه دشمنان به ویژه انگلیس، آمریکا و عربستان برای ایجاد بحران در این استان و ایجاد اختلاف میان ایران و عراق را خنثی کنند.

تظاهرات و ناآرامی های خرمشهر واقع در استان خوزستان ایران در چند ماه گذشته به علت عدم دسرسی به آب شرب سالم و پس از آن پیاده سازی سناریو مشابه در استان بصره عراق نشان دهنده وجود برنامه ریزی دقیق و فعالیت شبانه روزی سرویس های جاسوسی و کشورهای استکباری برای اجرای یک فتنه بزرگ است.

تدابیر امام خامنه ای، همراهی مردم ایران، سپاه پاسداران و دولت توانست ناآرامی های شهر خرمشهر را به پایان برساند و مشکل آب شرب این شهر حل شود و در طرف عراق نیز با حضور نماینده حضرت آیت الله سیستانی طرح اصلاح آب شرب استان بصره روز گذشته به پایان رسید که گزارش حجت الاسلام سید احمد صافی نماینده حضرت آیت الله در رابطه با اقداماتی که انجام داده است را در ادامه تقدیم خوانندگان عزیز می کنیم.

حجت السلام سید احمد صافی نماینده حضرت آیت الله سیستانی دوشنبه 26 شهریور طی سخنانی ضبط شده که در رسانه های رسمی وابسته به وی منتشر شد از پایان ماموریت خود در حل مشکلات بصره خبر داد و بیان داشت: آب شرب سالم از مشکلات اساسی این استان بود که تدابیر لازم برای حل این مشکل اندیشیده و عملیاتی شد.

وی افزود: برخی از مشکلات استان بصره را نمی شود در مدت کوتاهی حل کرد زیرا امکان ندارد که مشکلات که طی 15 سال به وجود آمده است را بتوانیم طی 15 روز حل کنیم.

سوء مدیریت عامل بحرانی تر شدن مشکل آب شرب در استان بصره است

نماینده حضرت آیت الله سیستانی تصریح کرد: ایستگاه های آب شرب که از سال 1997 میلادی تاکنون مشغول فعالیت هستند به علت سوء مدیریت و عدم توجه جدی نسبت به آن منجر به بحرانی شدن شرایط آب شرب در این استان شده است.

وی ادامه داد: پس از بررسی مشکل آب شرب سالم استان بصره، 25 پمپ بزرگ خریداری و 20 عدد آن را نصب کردیم و ما بقی در آینده نصب خواهند شد و همچنین بعضی از پمپ های قدیمی را با پمپ های جدید جایگزین و بعضی از آن ها را تعمیر کردیم.

حجت السلام صافی تاکید کرد: با وجود اینکه طرح های خوبی را در زمینه آب شرب سالم در استان بصره اجرا کردیم اما هنوز نمی توانیم ادعا حل همه مشکلات استان را کنیم زیرا بحران آب شرب بصره چند بُعد دارد که ما بخش های مهم آن را بررسی و حل کردیم.

تکذیب اختصاص بودجه ۵۰ میلیون دیناری آیت الله سیستانی برای حل مشکل آب شرب بصره

وی ادعای برخی رسانه ها مبنی بر اینکه مبلغ هزینه شده طی این چند روز 50 میلیون دینار بوده است را تکذیب کرد و اظهار داشت: بسیار بیش از مبالغی که در رسانه ها در رابطه با آن صحبت می کنند، ما در رابطه با پروژه های خود در استان بصره هزینه کردیم.

تولیت شرعی آستان مقدس عباسی تجاوز به خط لوله انتقال آب را یکی از مشکلات اساسی در استان بصره دانست و گفت: دستگاه های مربوطه را مکلف ساختیم که به این تجاوزات پایان دهند که بتوانیم به همه استان بصره آب شرب سالم برسانیم. مسؤولان مربوط نباید در انجام وظایف خود کوتاهی کنند.

وی تاکید کرد که مشکلات جدی در این استان وجود دارد که اگر اقدامات جدی و مستمری را انجام دهیم می توانیم مُهر پایانی بر این مشکلات بزنیم.

استاد سطوح عالی حوزه های علمیه کربلا ادامه داد: مشکلات دیگری نیز در استان بصره وجود دارد که ورود به آن به علت عدم تخصص اقدامی نامعقول است. در پروژه های آب رسانی از افراد متخصص برای حل این مشکل دعوت شده بود.

وی در رابطه با همکاری دستگاه های مختلف دولتی با گروه اعزامی از سوی حضرت آیت الله سیستانی گفت: برخی از اداره و دستگاه های به صورت جدی با ما همکاری داشتند اما برخی دیگر از اداره ها جدیت در این زمینه نداشتند و حل مشکل آب شرب سالم استان بصره برای آن ها مهم نبود. نهادهای ذی ربط باید به مردم توجه جدی داشته باشند و در راستای خدمت به آنان فعالیت کنند. مشکل آب بصره فقط با جدیت و پیگیری قابل حل شدن است.

حجت السلام سید احمد صافی عنوان کرد: به غیر از دستور حضرت آیت الله سیستانی مبنی بر حضور در استان بصره، این حضور دو علت دیگر داشت: 1. مشاهده تصاویر شهدا در شهر بصره که شهدا به ما نگاه و حق خانواده هایشان را طلب می کنند. 2. آب یک حق طبیعی مردم جهان و بخشی از موضوع ما در ماه محرم الحرام است.

وی ادامه داد: بصره یک استان مظلومی است که ظلم های بسیاری را در حق آن انجام داده اند بنابراین بصره با همه ظرفیت و شخصیت های که دارد باید در جهت رفع ظلم تلاش کند زیرا زندگی دائم در حالت ظلم غیر معقول است.

مردم بصره برای احقاق حقوق خود به دولت فشار بیاورند

نماینده حضرت آیت الله سیستانی با بیان اینکه دولت تحت فشار مجبور به اعطای حق می شود، تصریح کرد: مردم بصره باید با تمسک به راه های قانونی برای احقاق حقوق خود به دولت فشار بیاورند.

وی افزود: یکی از شهروندان بصره در سوالی از من پرسید: «آیا حق مردم بصره را از نفت می دهید؟» که من پاسخی برای این سوال نداشتم. با خوشبینی و امید به آینده می توان بسیار از مشکلات را حل کرد.

حجت السلام سید احمد صافی از حضور متخصصانی که همراه وی به بصره اعزام شده بودند به مدت یک سال خبر داد و اظهار داشت: این گروه متخصص برای پیگیری پروژه های اجرا شده و در حال اجرا در استان بصره می مانند و همچنین دوربین هایی برای نظارت بر این پروژه کار گذاشته ایم که وضعیت را به صورت هوایی بررسی کردیم.

دیدار با خانواده های قربانیان تظاهرات های اخیر بصره

سید احمد الصافی (دام عزه) نماینده مرجع عالی دینی عصر روز پنج شنبه 15 شهریور ماه در تمامی مجالس فاتحه خوانی برگزار شده برای قربانیان تظاهرات اخیر در بصره شرکت کرد و در هر مجلس فاتحه خوانی، سلام و تسلیت آیت الله العظمی سید علی سیستانی و ابراز همدردی ایشان را ابلاغ کرد.

کمبود آب آشامیدنی سبب شیوع بیماری شده است. مقامات بهداشتی بصره در این رابطه اعلام کردند که 2500 نفر از مردم این شهر برای دریافت خدمات درمانی به خاطر ابتلا به بیماریهای ناشی از مصرف آب آشامیدنی ناسالم به مراکز بهداشتی مراجعه کرده اند.

بصره دومین شهر بزرگ و بندر اصلی عراق با جمعیتی بیش از دو میلیون و 600 هزار نفر است. این شهر در ۵۵ کیلومتری خلیج فارس و در ۵۴۵ کیلومتری بغداد، پایتخت و بزرگترین شهر عراق قرار دارد.

بیش از 80 درصد منابع نفتی عراق در جنوب این کشور، به ویژه در استان بصره واقع شده است، اما شرکت های نفتی خارجی در میدان های نفتی عراق به جای استفاده از نیروی کار بومی از نیروی کار خارجی بهره می گیرند.

این در حالی است که مردم به میزان بالای بیکاری در مناطق نفت خیز معترض هستند.

علاوه بر این، در حالی که شریان های اقتصادی عراق در مناطق جنوبی این کشور قرار دارد، خدمت رسانی در این مناطق شرایط مطلوبی ندارد، به ویژه اینکه با وجود افزایش دمای این مناطق به بیش از 50 درجه، برق برای مدت طولانی قطع می شود./994/ب۹۵۰

عارف ابراهیمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۱
خداوند آیت الله سیستانی را حفظ نماید
0
0