۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۹
کد خبر: ۵۸۰۴۰۴
حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی تشریح کرد؛

برنامه‌های آموزشی مجمع عالی تفسیر قرآن در سال جدید

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی به تشریح برنامه‌های آموزشی مجمع عالی تفسیر قرآن کریم در سال جدید پرداخت.
حجت الاسلام میرکتولی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید مرتضی میرکتولی رییس مجمع عالی تفسیر قرآن کریم در مراسم افتتاح سال تحصیلی دانش‌پژوهان مجمع عالی تفسیر قرآن کریم که عصر امروز در سالن جلسات برگزار شد، با اشاره به فعالیت‌های مجمع عالی تفسیر اظهار داشت: مجمع عالی تفسیر که از 10 سال پیش تأسیس شد، مفتخر است که در بخش‌های مختلف همچون آموزش‌های عمومی به پهنه جغرافیای ایران و حتی در عرصه تبلیغ بین‌الملل، معارف و تفسیر قرآن را در دستور کار خود قرار داده است.

رییس مجمع عالی تفسیر قرآن کریم با بیان این‌که امسال در بخش آموزش‌های تخصصی، دهمین دوره پذیرش طلاب انجام شد، گفت: این آموزش‌ها در سال جاری با سیاست جدیدی ادامه خواهد داشت، اما در سال‌های قبل نیز این چشم‌انداز وجود داشت که این دوره‌ها به 3 ساله دانش‌افزایی اختصاص داده نشود.

وی عنوان کرد: در سال جاری در بحث مهارت‌ها، از اساتید کارگاهی استفاده می‌شود و مدیریت مهارت‌ها و قالب‌های بیان تفسیر، روش طبقه‌بندی آیات، لغزش‌گاه‌های ترجمه و قرآن و کودک در مجمع عالی با حمایت، هدایت و همت ستاد تفسیر خواهیم داشت تا جمعی از مهارت‌ها را در اختیار داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی مطرح کرد: در سال گذشته این نتیجه حاصل شد که کلاس‌ها به سه دوره سه ساله طولانی مدت، یک ساله میان مدت و دوره پودمانی یکماهه کوتاه مدت برگزار شود و اتفاقا در دو سال گذشته و تابستان سال جاری دو پلان دیگر را تجربه کردیم.

وی افزود: امسال 4 کلاس در گروه یک‌ساله هستند که طلاب شبه قاره هند، کشمیر و پاکستان در یک کلاس یک ساله به صورت مشترک حضور داشته و حدود 200 ساعت برنامه از اساتید مجمع عالی تفسیر و 200 ساعت هم از اساتید ستاد تفسیر برای آنها برگزار می‌شود.

استاد سطوح عالی حوزه‌های علمیه قم اضافه کرد: از میان طلاب آسیای صغیر و آسیای میانه همچون روسیه، ترکیه، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و کشورهای هم‌جوار جمعی پذیرش شده‌اند که دوره یک‌ساله را آموزش خواهند دید، دو کلاس هم از فارغ‌التحصیلان سطح 3 و 4 حوزه‌های تخصصی خواهران پذیرش شده‌اند که از هفته آینده دوره‌های آنها اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به برنامه‌های مجمع عالی تفسیر قرآن کریم برای طلاب زبان دان جامعه المرتضی بیان کرد: بخشی از نظام آموزشی جامعه المرتضی که 100 زبان دان خارجی دارد را به سمت تفسیر، معارف، روش شناسی و قالب‌های بیان تفسیر سوق داده شده است.

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی با بیان این‌که دوره‌های کوتاه مدت برای طلاب خارج از قم پیش‌بینی شده است، گفت: حوزه‌های اصفهان، شیراز، تهران و مشهد برای ارائه مباحث تفسیری نیاز به اساتید مجرب و متخصص دارند، به همین جهت دوره‌های کوتاه‌ مدت یک‌ماهه برای عقیدتی‌های سپاه بزرگ تهران و نیروی انتظامی به همت اساتیدی همچون آقای نجم الدین طبسی، علوی مهر، ابوالفضل بهرام‌پور، وحیدی و صفری برگزار شد و 100 ساعت برنامه ضبط شد.

رییس مجمع عالی تفسیر قرآن کریم همچنین با اشاره به سفر دست‌اندر کاران ستاد تفسیر، دانشگاه علوم معارف و مجمع عالی تفسیر قرآن کریم به نجف بیان کرد: این سفر برای شبیه سازی مدل‌های تفسیری ایران در نجف صورت گرفت که با تمام مراجع ردیف اول نجف و اساتید حوزه‌های علمیه آن در مکتبه آیت الله خامنه‌ای نشست و گفت‌وگو انجام شد./876/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات