۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۵
کد خبر: ۵۸۲۲۵۲
ادامه دومینو ترور اندیشمندان عربستانی؛

گزارش رسا از توطئه آل‎سعود برای اعدام «حسن فرحان المالکی»

دادگاه کیفری رژیم آل سعود درپی راه اندازی یک سناریو جدید برای اعدام یکی دیگر از اندیشمندان عربستانی است.

حسن فرحان المالکی اندیشمند شیعه عربستان     

خبرگزاری رسا- گروه بین الملل: دادگاه کیفری رژیم آل سعود چندی پیش با تشکیل یک جلسه محرمانه به بررسی اتهامات «حسن فرحان المالکی» از اندیشمندان، محققان و پژوهشگران مشهور عربستان پرداخت. بر این اساس بر آن شدیم که طی گزارشی به معرفی وی و مواضعش بپردازیم.

زندگی نامه

حسن فرحان حسن الزغلي الخالدي المالكي متولد 1970میلادی (1349 شمسی) در منطقه «جبال بني مالك» واقع در 150 کیلومتری مرکز استان جازان است.

تحصیلات

مالکی مدرک ابتدایی خود را از مدرسه «القعقاع» واقع در منطقه «بوادي الجنية بني مالك» را در سال 1401 هجری قمری دریافت کرد و مدارک دوران های راهنمای را از از مدرسه «الداير» در منطقه «بني مالك» در سال 1403 هجری قمری، مدرک دوران دبیرستان را در سال 1407 هجری قمری و مدرک لیسانس رسانه را از دانشگاه محمد بن سعود در سال 1412 هجری قمر دریافت کرد و سپس برای کسب علوم و معارف اسلامی از محضر چند تن از علمای شیعه و سنی بهره برد.

فعالیت ها

نظارت بر مطبوعات، فعالیت در تلویزیون عربستان، نظارت بر صفحات دینی مجله «الشرق السعودیه»، معلم ورزش، کارشناس تربیت، انجام امور تحقیقاتی و مشارکت در نوشتن موسوعه های مختلف ، بخشی از فعالیت های حسن فرحان المالکی طی سال های 1413 تا 1417 هجری قمری بود.

نوشتن مقالات گوناگون در روزنامه و مجله های مختلف نظیر مجله «اليمامة»، «الشرق»، روزنامه «اليوم»، «الرياض» و «البلاد» طی سال های 1411 تا 1418 هجری قمری از دیگر فعالیت های این اندیشمند عربستانی محسوب می شود.

حضور در شبکه های تلویزیونی به عنوان کارشناس مذهبی و انجام مناظرات مختلف با وهابی و سلفی‎ها بخشی از فعالیت های وی محسوب می شود. رژیم آل سعود حتی از حضور وی در برنامه های شبکه عربی وصال که گرایش سلفی – وهابی دارد، جلوگیری به عمل آورده است.

آل خلیفه پس از مشاهده توانمندی و قوه استدلال حسن فرحان المالکی نتوانست فعالیت های مذهبی وی را تحمل کند، بنابراین دستور به ممنوعیت تصویر وی داد.

۱. حرية الاعتقاد في القرآن الكريم والسنة النبوية ۲.  داعية وليس نبياً ۳. نحو إنقاذ التاريخ الإسلامي قراءة في كتب العقائد ۴. حسن الإجابة في عقيدة الإمساك عما شجر بين الصحابة ۵. رواة الحديث قراءة في كتاب التوحيد ۶. حديث : معاوية فرعون هذه الأمة ۷. بحث في إسلام معاوية بن أبي سفيان ۸. حديث : إذا رأيتم معاوية على منبري فأقتلوه ۹. حديث الدبيلة ۱۰. هل مات معاوية على دين الإسلام؟ ۱۱. نقض رأي ابن تيمية في إسلام معاوية ۱۲. بيعة علي بن ابی طالب (علیه السلام) برخی از تالیفات و مقالات حسن فرحان المالکی است.

بازداشت

حسن فرحان المالکی در 17 اکتبر 2014 میلادی (20 مهر 1393 شمسی) از سوی نیروهای امنیتی رژیم آل سعود بازداشت و به زندان «المز» در ریاض منتقل شد و سپس وی را به زندان «الحایر» یکی از مخوفترین زندان های آل سعود منتقل کردند.

دیدگاه ها

پویش مردمی «ارفع صوتک» وابسته به شبکه الحره در گفت‌وگو با فرحان المالکی به بررسی اختلافات مذهبی سنی و شیعه پرداخته و سوالات بسیاری را در رابطه با چگونگی همزیستی مذهبی در منطقه مطرح کرده است.

در این گفت‌وگو فرحان المالکی گفتمان قرآنی را تنها مرجع مورد پذیرش از سوی همه مذاهب اسلامی معرفی کرده و می‌گوید: «هم در میان شیعیان و هم در میان اهل سنت افراد افراطی و معتدل وجود دارد اما گفتمان قرآنی خطوط قرمزی را مشخص کرده که ضامن حفظ حقوق همه مذاهب است.» او ادامه می‌دهد: « مبارزه با اندیشه معنایی ندارد، حق طبیعی شیعیان و اهل سنت است که آرا و نظرات خود را مطرح کنند اما اجازه ندارند که از مشترکات قرآنی عبور کنند.»

وی "مذهب حنابله در اهل سنت را نسبت به شافعی، معتزلی و تصوف افراطی میخواند" و تاکید می کند: «تکفیر و مباح شمردن خون دیگران از جمله مواردی است که در مذهب حنابله و رویکرد سلفی‌ها می‌توان یافت. شاید این مساله در مذاهب دیگر هم یافت شود اما در حال حاضر نمود ندارد.»

المالکی با اشاره به اینکه تا کنون تاثیر ابن تیمیه بیشتر از علمای امروز الازهر و عربستان است، گفت: «در مورد شیعیان قضیه کاملا متفاوت است و در این مذهب همواره به مرجع معاصر برای دریافت فتوا رجوع می‌شود. این مساله برای ایجاد گفت و گو بین مذاهب بسیار تاثیر گذار است.»

میراث مذهب سلفی مملو از تکفیر دیگران است

فرحان المالکی در پاسخ به این سوال که "آیا این مساله پیشرفت مذهبی شیعیان را امکان پذیرتر کرده است؟" می‌گوید: «بله همینطور است. با وجود اینکه من سنی مذهب هستم اما معتقدم تشیع، زیدیه و اباضیه توانسته اند از میراث مذهبی خود فراتر بروند اما مذهب سلفی همچنان غرق در میراث گذشته خودش است و همین مسأله به افراطی گری دامن می‌زند.»

وی تصریح می کند: «در سلفی‌گری ما نه تنها شاهد تکفیر دیگری بلکه مباح شمردن خون مسلمان هستیم. عبارت "لزوم کشته شدن" به دلیل "بدعت" به تواتر در منابع سلفی یافت می‌شود. ما در عربستان کارگران هندو، بودایی و زرتشتی داریم. آیا اشتباهات فکری شیعیان یا اباضی ها از غیر مسلمنان بیشتر است؟"

این اندیشمند عربستانی با تاکید بر «تکفیر صریح شیعیان، معتزله، صوفی‌ها، اشاعره و سایر مسلمانان از سوی سلفی‌های تندرو»، می‌گوید: «در این مذهب هم افراد رادیکال و معتدل وجود دارند اما در نهایت خروجی این مذهب قتل همه کسانی است که اندیشه متفاوت دارند. من ترجیح میدهم که طرف مقابل مرا کافر بشمارد و زنده بمانم تا اینکه به بدعت متهم شده و مرا به قتل برساند! اشکال اصلی در مذهب سلفی وهابی، صدور حکم قتل پیش از اثبات کفر است.»

تکفیر در مواضع علمای امروز شیعیان یافت نمی‌شود

وی به مساله وجود تکفیر در میراث عقایدی شیعه اینگونه پاسخ میدهد: « اگر در گذشته نیز گفتمان افراطی در میان برادران شیعه وجود داشته باشد اما امروز از زبان مفتی‌های معاصر شیعه آن را نمی‌شنویم. شخصیت هایی مانند (آیت الله) خامنه ای، (آیت الله) سیستانی و (آیت الله) محمد حسین فضل الله از میراث شیعه فراتر رفته اند. من همه فتواهایی که حقوق دیگری را هتک می‌کند محکوم می‌شمارم اما مشکل این است که برخلاف تشیع، فتواهای تکفیر در میراث سلفی همچنان به قوت خود باقی است.» او در ادامه، ادعای مجری در رابطه با کشتار اهل سنت از سوی گروه های شیعه در عراق و سوریه را غیر مستند می‌داند و تاکید می‌کند که شیعیان با اتهامات غیر واقعی زیادی مواجه هستند.

این اندیشمند سعودی با تاکید بر کارساز بودن نهاد مرجعیت تشیع و فقدان چنین نهادی در میان اهل سنت، تصریح میکند: « بهتر است که مفتی از سوی خود مراجع تعیین شوند و نه از سوی حکومت. من در مدت زمان سکونتم در لبنان از نزدیک دیدم که مسیحیان به همین ترتیب اسقف اعظم خود را تعیین می‌کنند.» وی در ادامه گفت: «سلفی‌ها هیچگاه به گفت و گو با دیگری اعتقاد ندارند. در گذشته نیز ملک عبدالله مفتی های وهابی را به مذاکره با سایر مذاهب و ادیان مجبور می‌کرد.»

شیخ قرضاوی

القرضاوی ضعیف است و از گفت‌وگو با شیعیان واهمه دارد

وی در میان سلفی‌ها حاتم العونی را دارای ویژگی‌های لازم برای گفت‌وگو با علمای سایر ادیان توصیف و تاکید کرد: «القرضاوی در ابتدا اقدامات مثبتی را انجام داد اما در ادامه به دامان افراط رفت. او هم مانند برخی دیگر از علمای ما ضعف علمی دارد و از گفت و گو واهمه دارد. آنها به خوبی میدانند که طرف مقابل ادله قابل توجهی دارد. شیعیان شناخت بسیار خوبی از میراث اهل سنت دارند اما اهل سنت چنین شناختی نسبت به شیعیان ندارند.»

المالکی می‌گوید: «در شیعیان هم افرادی مانند (آیت الله) محمد حسین فضل الله اقدامات مثبت زیادی داشته اند. نمی‌توان دو مذهب را در این راستا یکسان دانست. (آیت الله) سیستانی گفت: "اهل سنت جان ما هستند." آیا در خلیج (فارس) کسی پیدا می شود که چنین تعبیری را برای شیعیان به کار برد؟»

وی ادامه می‌دهد: «شیعیان پژوهش های مختلفی را انجام داده اند و حتی اشکالاتی به کتاب الکافی وارد کرده اند. آیا هیچ پژوهشگر سنی هست که البخاری را بررسی کند و ضعف های آن را پیدا کند؟ جریان سلفی حتی ابن تیمیه که از متاخرین هست را هم تقدیس میکند.»

الازهر نمیتواند مجری گفت‌وگوی اهل سنت با شیعیان باشد

المالکی در ادامه به انتقاد از الازهر میپردازد و می گوید: «الازهر در زمان بزرگانی مانند محمد عبده رفاعه الطهطاوی و محمد شلتوت اقدامات مثبتی را داشت اما امروز که نیمی سلفی و نیمی سیاسی است نمی تواند مبتکر گفت و گوی مذهبی با شیعیان باشد.» وی می‌گوید: «متاسفانه مسلمانان با بودایی ها، نصاری و زردشت میتوانند همزیستی داشته باشند اما با یکدیگر به مشکل بر میخورند.»

وی تصریح می کند: «در شیعیان شخصیت هایی مانند حیدر حب الله، سید کمال حیدری می‌توانند گفت‌وگو با اهل سنت را دنبال کنند. شخصیت‌های سنی مانند شیخ ماهر حمود از لبنان، شیخ خالد الملا از عراق، الشریف حاتم العونی از عربستان، اسلام بحیری از مصر و عدنان ابراهیم هم می‌توانند در گفت‌وگوی اهل سنت با شیعیان نقش داشته باشند.»

این اندیشمند عربستانی در پایان به رابطه خوب و سازنده خود با شیخ حسن الصفار، از علمای شیعه عربستان اشاره و تاکید می‌کند: « ما رابطه بسیار خوبی با هم داریم. به نظرم شیخ صفار باید از اعضای هیات کبار علمای عربستان باشد. رابطه من با او نسبت به بسیاری از علمای سلفی که از همفکران من هستند بهتر است، چرا که او بر خلاف بسیاری از سلفی‌ها ابایی از گفت و گو ندارد و به آن اقدام میورزد.»

اتهامات

دادگاه کیفری رژیم آل سعود، اتهامات زیر را به مالکی نسبت داده است:

۱. شک در اصول دین اسلام از طریق امور ذیل:

الف) توهین به سنت نبی اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)

ب) رد اکثر احادیث رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)

ج) انکار صحت و روایت های بخاری، انتقاد ازابوبکر، عمر، عثمان و دیگر صحابه و لعن معاویه بن ابی سفیان

د) دعوت به ترک سیره اهل سنت و جماعت و اخذ عقاید گمراهان و باطل

۲. پیروی از روش خلاف کتاب، سنت و اجماع سلف و تکفیر معاویه و جهنمی دانست وی

۳. اهانت به مسؤولان دولتی و هیأت علمای ارشد این کشور و افراط گرا خواندن آنها

۴. تلاش برای بر هم زدن انسجام اجتماعی و همبستگی ملی از طریق توهین به علما، رهبران سیاسی، توصیف آنها به داعشی، توهین به کشورهای حاشیه خلیج فارس و تهمت به آن ها مبنی بر حمایت از جریان تروریستی داعش

۵. حمایت از حزب الله و تمجید از حجت الاسلام سید حسن نصر الله دبیرکل این حزب و همچنین تعریف و تمجید از انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی (ره)، انصار الله یمن و تحریک و حمایت از تظاهرات های بحرین علیه رژیم آل خلیفه

۶. تالیف کتب و مقالات با مضامین انحرافی و چاپ و نشر آن در کشورهای خارجی با وجود علم به ممنوعیت چنین اقداماتی

۷. حضور در مجامع بین المللی و بیان عقاید باطل و منحرف

۸. دریافت اموال نامشروع از داخل و خارج عربستان برای حمایت از افکار منحرف و ضد عربستان.

۹. خروج غیرقانونی از عربستان و سفر به یمن

۱۰. حمایت از جریان تروریستی داعش و القاعده

۱۱. دروغ بستن به خداوند متعال و رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)

۱۲. اهانت به مقامات عربستان در فضای مجازی

۱۳. ترغیب نسبت به انفجار در مدینه و انفجار هواپیماها و تحریک افکار عمومی

واکنش ها به بازداشت المالکی

نیروهای امنیتی رژیم آل سعود عباس فرزند حسن المالکی را به جرم درخواست برای آزادی پدرش بازداشت کردند.

حجت الاسلام شیخ جواد الخالصی

حجت الاسلام شیخ جواد الخالصی امام جمعه کاظمین در خطبه های نماز جمعه این هفته به محاکمه حسن فرحان المالکی واکنش نشان داد و آن را ظالمانه، غیر شرعی و غیر قانونی خواند.

وی افزود: رژیم آل سعود در عربستان و آل خلیفه در بحرین با مطرح کردن اتهام های بی اساس و دروغ علیه علما و اندیشمندان درپی از بین بردن مخالفان خود و اعدام آنان هستند.

شیعیان و علاقه مندان به این اندیشمند عربستانی با آزادی هشتگ های مختلف نظیر «#الحرية_لحسن_فرحان_المالكي» در شبکه های اجتماعی خواستار آزادی فوری وی شدند.

پیام مالکی از داخل زندان

حسن فرحان الماکی در پیامی صوتی از داخل زندان وضعیت جسمی اش را مناسب توصیف کرد و درواکنش به احتمال صدور حکم اعدام خود گفت: برای قربانی شدن و فداکاری آماده است.

مالکی در این پیام با اشاره به اینکه آنچه با آن روبرو شده در مقایسه با آنچه افراد مصلح به خود دیده اند، چیزی نیست، اظهار داشت: در مقایسه با اهل بیت رسول الله اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) و حتی افراد مصلح، ما هنوز کاری نکرده ایم.

وی با بیان اینکه تنها به آینده ای نگاه می کند که می تواند با چنین فداکاری هایی روبرو شود، افزود: هر شخصی که در گذشته ساعت می پوشید، تازیانه می خورد و همچنین هر شخصی که به اسلام ابوطالب اعتقاد داشت، به اعدام محکوم می شد.

این اندیشمند عربستانی، زندان را فرصتی برای دیدار با دوستانش در زندان «حائر» برشمرد و تاکید کرد که فقط حق خود در انتقاد و ابراز دیدگاه نسبت به غلو، افکار ابن تیمیه، وهابیت و جریان تروریستی داعش استفاده کرده و از آنان انتقاد ساخته است.

جمع بندی

حذف فیزیکی و ترور اندیشمندان، علما، روزنامه نگاران، سیاستمداران و هر کس که به نحوی در مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و دینی فعالیتی دارد که برخلاف دیدگاه ها و اندیشه های رژیم آل سعود باشد، محکوم به اعدام و زندان های طولانی مدت در عربستان است.

آل سعود در حالی چهره دموکراسی، حقوق بشر، حمایت از آزادی بیان، دینمداری و متمدن به خود می گیرد که بوی از این مسائل نبرده است و بارها با اقدامات شنیع و جنایت های مختلف بر خلاف آن چه که به ظاهر نمایش می دهد، حرکت می کند. اعدام آیت الله شیخ نمر باقر النمر در سال 2016 میلادی و اکنون ترور جمال خاشقچی و تهدید به اعدام حسن فرحان المالکی از مسائلی نیست که جهان اسلام بتواند نسبت به آن سکوت کند و در واقع آن را یک مساله عادی بشمارد. امت اسلامی و در راس آن علمای اسلام اعم از شیعه و سنی و همه آزادی خواهان جهان باید علیه جنایت های رژیم آل سعود قیام کنند و با فشار رسانه ای و سیاسی اجازه ادامه اقدامات حاکمان عربستان را ندهند. سکوت در برابر قلع و قمع انسان های بی گناه در هر کشور و به هر بهانه در واقع اعلام رضایت باطنی و ظاهری نسبت به اقدامات آنان محسوب می شود بنابراین سکوت در برابر جنایات آل سعود از لحاظ عقل و دین مذموم است.

حجت الاسلام عارف ابراهیمی پژوهشگر حوزه علمیه قم

عارف ابراهیمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
سعید.امیرخانی فراهانی
Iran (Islamic Republic of)
۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵
وصلی الله محمد وآل محمد
شیخ حسن مالکی حقیقتا مجسمه آزادمردی و آزاده گیست.
ایشان در محیطی که ابوجهل ها و ابوسفیان ها ریاست جامعه را بر عهده داشتند و هم اکنون هم با نامهای دیگر لکن همان مرام و روش بر جامعه حکم میرانند عالما وعامدا حرفهایی را زدند که عین حق وحقیقت بود و آزادگی خود را به رخ دنیا کشیدند.
هم اکنون که بنده دارم نظر خودم رو درباره ایشون مینویسم یعنی سوم تیرماه ۹۸شمسی از طریق اخبار خبردار شدم که این بزرگمرد را میخواهند در اولین وقت اعدام کنند و شدیدا متاثر گشتم از این قضیه .
... وحالا میخواهند ایشان را اعدام کنند.
شهادت حق این مردان الهیست و بنده مطمئنم ایشان با نبی مکرم واهلبیت ایشان محشور خواهند شد و حق این است که نام این رادمرد را بر یکی از بزرگراهها یا خیابانها یا مکانی بگذاریم که این حداقل کاریست که میشود در حق ایشان انجام داد.
یا علی
1
0
سعید.امیرخانی فراهانی
Iran (Islamic Republic of)
۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۱
وصلی الله محمد وآل محمد ولعنةالله علی اعدائهم اجمعین من الاولین و الاخرین و عجل فرجهم.شما چرا نظر بنده را بخشهایی از اون رو که بسیار مهم بود واز قضا مضمون صحبتهای خود شیخ حسن مالکی بود را سانسور کردید بعد اونموقع چطور میشه توقع داشت که آلسعود این مرد آزاده را اعدام نکند در حالیکه بنده تبری که از دشمنان اهلبیت کردم روندی بسیار ابتدایی وعادی میباشد و اینکه نام نبردم از کسی.
پس چرا نظر بنده را سانسور کردید؟
قسمتهایی از آنرا که بسیار کلیدی و مهم بودند.
شما در محضر رسول اکرم و بضعة الرسول ام ابیها سیدةالنساءالعالمین بدون شک باید جوابگو باشیدد.
یا علی آخرش رو هم حذف میکردید.
فقط امیدوارم من در اشتباه باشم و خدارو شاهد میگیرم که هیچوقت نبوده به قدر الان که از خداوند عزوجل بخواهم که من در اشتباه باشم و مشکلی فنی بوده که باعث شده نظر بنده به صورت کامل نمایش داده نشود .
وخدارو به حقانیت امیرالمومنین (صلوات الله علیه) سوگند میدهم که اشتباه ازبنده بوده باشد و شما از قصد و عالما وعامدا قسمتهای کلیدی نظر بنده را حذف نکرده باشیدکه اگر اینطور باشد الاسلام السلام.
منتظر جواب شما هستم .منتظر جواب شما هستم وبسیار عجله دارم.
یاعلی
1
1