۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴
کد خبر: ۵۸۵۱۰۸
دبیر دوره هفته کتاب مطرح کرد؛

تبلیغ کتاب و کتابخوانی دشوار شده است

حسینی‌پور با تاکید بر اهمینت تبلیغ کتاب و کتابخوانی گفت: سازمان‌ها و نهادها می‌توانند مستندها و گزارش‌های فعالیت‌های خود در هفته کتاب را برای ستاد ارسال کنند تا مستندی از فعالیت‌ تمامی سازمان‌ها به‌طور یکسان به مخاطب نمایش داده شود.
نیکنام حسینی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ستاد خبری دوره هفته کتاب، سومین نشست شورای اجرایی بیست‌و‌ششمین دوره هفته کتاب با حضور نیکنام حسینی‌پور؛ دبیر بیست‌و‌ششمین دوره هفته کتاب و نمایندگانی از سازمان‌ها و نهادها دوشنبه(21 آبان ماه)در سرای اهل قلم برگزار شد.

در ابتدای نشست نیکنام حسین‌پور با اشاره به ضرورت تبلیغ کتاب گفت: تبلیغ کتاب و کتابخوانی بسیار سخت و دشوار شده است؛ اما ما باید به این تبلیغات ادامه دهیم و با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر، حال خوشی را برای مردم رقم بزنیم. باید تلاش شود برای این منظور از ظرفیت‌ صدا‌و‌سیما استفاده شود. دیگر نهادها هم می‌توانند به اندازه و یکسان از برنامه‌های صدا‌و‌سیما استفاده کنند و کتاب و کتابخوانی را ترویج دهند.

ضرورت مستندسازی ربع قرن فعالیت مستمر و موثر هفته کتاب

وی همچنین از ضرورت مستندسازی فعالیت‌های هفته کتاب سخن گفت و عنوان کرد: سازمان‌ها و نهادها می‌توانند مستندها و گزارش‌های فعالیت‌های خود در هفته کتاب را برای ستاد ارسال کنند تا مستندی از فعالیت‌ تمامی سازمان‌ها به‌طور یکسان به مخاطب نمایش داده شود. تلاش خواهد شد تا این مستند در پایان هفته کتاب به نمایش درآید.

وی با ابراز خرسندی از همکاری نهادها و سازمان‌ها در برنامه‌های هفته کتاب گفت: امیدوارم دبیرخانه دائمی هفته کتاب هر چه سریع‌تر تشکیل شود تا معضلات و مشکلات حوزه کتاب و کتابخوانی را گردآوری و برای بر طرف کردن آن‌ها اقدام کنیم. همچنین اولین فرصت بعد از هفته کتاب را به جلسه آسیب‌شناسی فعالیت‌ها در هفته کتاب اختصاص می‌دهیم و عقیده ما این است که در هر ماه یک جلسه برگزار کنیم و بالاترین مسئولان هم در این جلسات حضور پیدا کنند تا بتوانیم برنامه‌هایی را در تمام طول سال برای حوزه کتاب داشته باشیم.

نیکنام حسینی‌پور با تاکید بر توجه به پدیدآورندگان آثار عنوان کرد: ما باید به کتاب توجه کنیم اما نه به این صورت که از خالق اثر و پدید‌آورنده کتاب غافل شویم. باید علاوه بر کمک‌های مادی از لحاظ روحی و معنوی هم به آن‌ها انگیزه دهیم.

وی ادامه داد: برای برنامه تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل(ره) حضور کتابداران بسیار مهم است اما امیدوارم اعضای شورای سیاستگذاری بیست‌و‌ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران نیز حضور پررنگ‌تری در این مراسم داشته باشند .

دبیر بیست‌و‌ششمین دوره هفته کتاب در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: من از تمامی نهادها و سازمان‌ها می‌خواهم که با تمام قدرت به یاری هفته کتاب بیایند و بتوانند هفته کتاب پر نشاط و شادی را برای مردم رقم بزنند.

ذائقه مخاطب،‌ موضوع اصلی در کتابخوان کردن مردم است

 در ادامه این مراسم محمد‌جواد مرادی‌نیا؛ مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی درباره معضل اساسی حوزه کتاب گفت: مهم‌ترین معضل اساسی در حوزه کتاب پایین بودن سرانه مطالعه است. نشان دادن فقر اقتصادی به‌عنوان دلیل پایین بودن سرانه  آدرس غلطی است که برای عامل اصلی معضل حوزه کتاب اشاره می‌کنند چراکه بسیاری از ناشران معتقدند در این شرایط بد اقتصادی نه تنها میزان فروش کتاب توسط ناشران کمتر نمی‌شود، بلکه بسیار هم بالا است. علت اصلی این مشکل در جای دیگری است و باید برطرف شود.

وی ادامه داد: متاسفانه به نیاز و موضوع مورد علاقه مخاطب در کشور ما توجه نشده است اما در بسیاری از کشورها قبل از تولید کتاب، ابتدا نیازسنجی می‌شود و بعد براساس ذائقه مخاطب محصول ارائه می‌شود. در ایران به‌طور جدی نیاز و علاقه مخاطب مدنظر نیست و موضوعات مورد نیاز بررسی نمی‌شود\، به‌عبارت دیگر نیاز و ذائقه مخاطب در تولید کتاب کاملاً بی‌اثر است.

مرادی‌نیا با تاکید بر ضرورت حمایت از نویسندگان ایرانی گفت: ما باید به نویسندگان بزرگمان افتخار کرده و به آن‌ها توجه کنیم. البته آقای حسینی‌پور؛ مدیرعامل موسسه خانه کتاب، اقدامات را در این باره انجام داده‌اند که بسیار خوب بوده اما کافی نیست.

وی ادامه داد: در حوزه کتاب به ناشر بسیار بها داده می‌شود که اگر نصف این توجه‌ها به سایر عوامل تولید کتاب شود،‌ وضعیت بسیار مناسب‌تری داشتیم. باید به نویسندگان کتاب نیز بها داده شود و البته نه به‌طور شخصی بلکه سیستماتیک باید این اتفاق بیفتد.

مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی با تاکید بر  پیگیری موضوع قاچاق کتاب گفت: نویسندگان و ناشران بر این موضوع بسیار تأکید می‌کنند و نگران این موضوع هستند. قاچاق کتاب در دو مورد صورت می‌گیرد. یکی کتاب‌های پرفروش نویسندگان و دیگری کتاب‌هایی است که از ریشه و بن بی‌مجوز هستند.

وی ادامه داد: البته در این راستا کارگروهی برای مبارزه با قاچاق کتاب تشکیل شد که 6 عملیات بزرگ را انجام داد و در این راه انبارهایی از صدها جلد عناوین مختلف کتاب کشف شد که به نوبه خود ضربه بزرگی به بدنه نشر کشور وارد می‌کرد.

در ادامه این نشست، علاوه بر اعلام برنامه‌ها، برخی از سازمان‌ها و نهادها نظرات و برنامه‌هایی را درباره بحث قاچاق کتاب، حقوق نشر، و بحث بازبینی آئین‌نامه‌ هفته کتاب و برگزاری دبیرخانه ثابت هفته کتاب اعلام کردند.

سومین نشست شورای اجرایی بیست‌و‌ششمین دوره هفته کتاب  که با حضور دبیر هفته کتاب برگزار شد، محمدجواد دژم؛‌ نماینده سازمان زندان‌ها و اقدامات تربیتی،‌ سید عباس حسینی نیک؛‌ نماینده انجمن ناشران دانشگاهی،‌ ایرج استاد علینقی،؛ رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران،‌ سکینه خاتون مهدیانپور؛‌ مشاور معاونت توسعه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور،‌ سودابه امینی،؛ نماینده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان،‌ پروانه تقی پور؛‌ نماینده وزارت کار،‌ تعاون و رفاه اجتماعی،‌ طیبه شهمیرزادی؛ نماینده سازمان تحقیقات،‌ آموزش و ترویج کشاورزی‌، جواد زاهدی؛ نماینده ستاد عالی کانون‌های فرهنگی،‌ هنری مساجد کشور،‌ عبدالرضا گرشاسبی؛ نماینده دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی،‌ هستی حسینی؛‌ نماینده انجمن صنفی مترجمان،‌ زهرا مظفر؛ نماینده وزارت آموزش و پرورش،‌ مهناز مقدسی؛ انجمن صنفی ویراستاران،‌ محمدرضا موسوی؛‌ نماینده سازمان تامین اجتماعی،‌ ایمان کرد؛‌ نماینده سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران،‌ منصور شادکام؛ قائم مقام انجمن نابینایان،‌ ناصر جداری؛ نماینده انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان،‌ محمد مهدی بیگلری؛ نماینده جمعیت هلال احمر،‌ فریبا سلیمانی؛ نماینده خانه هنرمندان ایران حضور داشتند. بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «حال خوش خواندن» از تاریخ 24 آبان تا 1 آذرماه با مشارکت بیش از 60 نهاد و سازمان در سراسر کشور برگزار می‌شود./998/د ۱۰۳/ش

 

 

ارسال نظرات