۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷
کد خبر: ۵۸۵۲۸۹
افول آمریکا (۱)

صدای شکسته شدن هژمونی آمریکا به گوش می رسد

صدای شکسته شدن هژمونی آمریکا به گوش می رسد
یکی از محققان حوزه علمیه قم بیان داشت: فرانسه با پیشنهاد تشکیل ارتش اروپایی بر طبل جدایی از آمریکا کوبید و این کشور را به سمت انزوای جهانی سوق داد.

خبرگزاری رسا – گروه بین الملل: امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه سه شنبه 6 نوامبر طی گفت وگویی رادیویی بیان کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های آمریکا برای خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، خواستار تشکیل یک ارتش متحد اروپایی هستیم.

وی افزود: ما اگر در زمینه تشکیل ارتش واقعی اروپایی تصمیم نگیریم، نمی‌توانیم از اروپایی‌ها دفاع کنیم. اروپا باید به وسیله راهکاری حقیقی بدون وابستگی به آمریکا از خود دفاع کند.

این سخنان رییس جمهور فرانسه مورد استقبال برخی از سران اتحادیه اروپا و  در طرف دیگر مورد هجمه دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا و مسؤولان این کشور قرار گرفت.

حجت الاسلام عارف ابراهیمی محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم در یادداشتی به بعضی از اهداف تشکیل ارتش اروپا و علت مخالفت سرسختانه آمریکا اشاره کرده است که در ادامه تقدیم خوانندگان گرامی می شود.

علت موافقت سران اروپا با تشکیل ارتش متحد کشورهای این قاره:

۱. اقدامات جنون آمیز و خلاف عرف و قوانین بین المللی دونالد ترامپ از زمان تصدی کرسی ریاست جمهوری آمریکا نظیر خروج از توافق هسته ای ایران، پیمان اقلیمی پاریس، تهدید اروپا مبنی بر آغاز یک جنگ تجاری گسترده و انتقاد از مشارکت ضعیف اتحادیه اروپا از حمایت مالی ناتو

۲. قدم برداشتن فرانسه در راستای تحکیم نظام چند قطبی در جهان 

۳. اقدامات قلدرمابانه و همراه با توهین بسیار سران کشور آمریکا به ویژه ترامپ نسبت به کشورهای اروپایی به طوری که ترامپ مانند یک ایالات با برخی از کشورهای اروپایی رفتار می کند

۴. اقدامات ناهماهنگ آمریکا در برابر رویدادهای بین المللی و پرداخت هزینه آن از جیب کشورهای اروپایی

۵. منفعت طلبی ترامپ و عدم پرداخت سهم مشارکت اتحادیه اروپایی در پروژه های مشترک

۶. ساز و کار سیاست و قانون گذاری در ناتو به گونه ای است که به آمریکا اجازه می دهد منافع خود را در اولویت قرار دهد که این مساله موجب نارضایتی کشورهای اروپایی شده است

۷. تفاوت منافع اقتصادی و امنیتی اتحادیه اروپا و آمریکا

۸. عدم تمایل به مصالحه و جنگ طلبی بسیار آمریکا

۹. عدم تمایل فرانسه و دیگر کشورهای اروپا به پیروی از دستورات و سیاست های آمریکا

علت مخالفت سران آمریکا با تشکیل ارتش متحد اروپایی:

۱. آمریکا خود را منجی کشورهای اروپایی در جنگ جهانی اول و دوم می داند بنابراین اتحادیه اروپا باید از سیاست های آمریکا به طور کامل حمایت و پشتیبانی کند.

۲. آمریکا از کاهش قدرت خود در سطح جهانی می ترسد از این رو به هر وسیله و بهانه ای در پی حفظ جایگاه بین المللی خود است و اگر کشوری، حتی کشورهای هم پیمان و دوست آمریکا، بخواهد برخلاف این مساله  قدمی بردارد با غضب شدید ایالات متحده مواجه می شود.

۳. کاهش قدرت ناتو از دیگر علل مخالفت آمریکا با تشکیل ارتش اروپایی است

۴. آمریکا پروژه های بسیاری را به وسیله ناتو انجام داده است و اکنون اگر بخواهد این سازمان نظامی را از دست بدهد، توانایی ایستادن و رقابت با کشورهای قدرتمندی نظیر چین و روسیه را نخواهد داشت.

۵. آمریکا به خوبی می داند که با تشکیل ارتش اروپایی، هیمنه و هژمونی خود را از دست می دهد و در سراشیبی انزوا قرار می گیرد

۶. جدا شدن اتحادیه اروپا از آمریکا در زمینه نظامی موجب تعارض منافع و بلکه آغاز جنگ جهانی سوم خواهد شد

۷. با تشکیل ارتش اروپایی، پیش بینی می شود که آمریکا بسیاری از متحدان خود را از دست دهد و کشورهای جهان سوم به ویژه منطقه به سمت اروپا تمایل پیدا کنند.

۸. اقتصاد آمریکا به شدت تحت تاثیر این موضوع ضربه می خورد و قراردادهای تسلیحاتی آمریکا با کشورهای مختلف با چالش جدی مواجه می شود

جمع بندی

سیاست های آمریکا در چند سال اخیر به ویژه در دوران ریاست جمهوری ترامپ به گونه ای بوده است که کشورهای اروپایی احساس کرده اند که دیگر منافعشان تامین نمی شود؛ بر این اساس پیش از آن که آمریکا با اروپا مانند یکی از ایالت های خود رفتار کند، کشورهای اروپایی با تشکیل یک ارتش متحد در صدد حل این موضوع بر آمده اند. این تصمیم  هژمونی آمریکا را باچالش جدی مواجه کرده است. در انتهای مطلب ذکر این نکته ضروری است که تشکیل ارتش متحد از سوی اتحادیه اروپا، هرچند هژمونی آمریکا را زیر سوال برده و به مثابه ابزاری علیه زیاده خواهی ایالات متحده است، اما به نوبه خود، می تواند ابزاری برای جنگ و سلطه گری از سوی اروپا باشد؛ سیاستی که آمریکا در حال حاضر در حال اجرای آن است. می توان گفت که اقدام اروپا به نوعی نقیض خود است چرا که برای مبارزه با سلطه گری، یک سلطه گری جدید ایجاد خواهد شد و در این میان، تنها کشورهای غیر غربی متضرر خواهند شد.

ارسال نظرات