۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۸
کد خبر: ۵۸۵۸۴۱
حجت الاسلام ابوترابی:

برای افزایش سرانه مطالعه به ایجاد انگیزه توجه شود

حجت الاسلام ابوترابی درباره لزوم توجه به افزایش سرانه مطالعه گفت: برای توسعه کتاب و کتابخوانی علاوه بر تجهیز کتابخانه‌ها به افزایش و ایجاد انگیزه نیاز است.
ابوترابی فرد

به گزارش خبرگزاری رسا، آئین بزرگداشت روز کتاب کتابخوانی و کتابدار و تجلیل از مقام کتابداران و کتابخانه‌های برگزیده استان تهران،  با حضور حجت‌الاسلام ابوترابی؛ امام جمعه موقت تهران، امین متولیان؛ معاون برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی، فاطمه ذوالقدر؛ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، حسن بیگی؛ سرپرست استانداری تهران و علی نیکنام؛ مدیر کل اداره کتابخانه‌های عمومی استان تهران در باغ ملی تهران برگزار شد.

ابوترابی در این مراسم، با بیان این مطلب که قرآن به عنوان معجزه اسلام نشانه و پیام است، بیان کرد: در فاصله کوتاهی بعد از ظهور اسلام، بزرگترین کتابخانه‌ها با صدها هزار عنوان کتاب در دنیای اسلام شکل گرفت که کم نظیر بودند.

وی افزود: در عصر طلایی بشر زیر سایه اسلام هم وزن کتاب‌های ترجمه شده طلا اهدا می‌شد. توجه به علم زمینه ظهور شخصیت‌های علمی مانند ابن سینا و خواجه نصیر را فراهم کرد.

امام جمعه موقت تهران افزود: مدرسه اسلام، مدرسه قلم، کتاب و مدرسه تربیت انسان عالم است.

ابوترابی ضمن اشاره به توجه علمای اسلام ازجمله آیت‌الله بهجت به کتاب و کتابخوانی، ادامه داد: آیت‌الله بهجت دو روز تعطیل هفته را به مطالعه اختصاص می‌داد؛ البته مطالعه کتاب‌های غیردرسی. ایشان ۹۰ سال شب‌ها را با مطالعه گذراند.

نائب رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاکید قرآن بر دانش‌اندوزی بیان کرد: قرآن تاکید دارد اگر یک گام بدون علم و بصیرت برداشته شود، انسان باید پاسخگو باشد و راهی جز کتاب برای افزایش دانش نیست. کتاب زمینه رشد و تعالی انسان را ایجاد می‌کند.

امام جمعه موقت تهران گفت: برای بازگشت به گذشته روشن خود به جهش و تحول نیاز داریم. طی ۲۰۰ سال گذشته خسارت‌های فراوانی از نظر اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بر ما وارد شد.

ابوترابی ادامه داد: ۲۰۰ سال حکومت قاجار و پهلوی خسارت‌های فراوانی را برای کشور در پی داشت به طوری که ارتباط علمی ما با نسل گذشته را قطع کرد.

وی با اشاره توجه مقام معظم رهبری به کتاب و مطالعه بیان کرد: برای توسعه کتاب و کتابخوانی علاوه بر تجهیز کتابخانه‌ها، به افزایش و ایجاد انگیزه نیاز است.

کمیسیون فرهنگی مجلس و دغدغه کتابخوانی جامعه

ذوالقدر در ادامه این آئین با اشاره به دغدغه کمیسیون فرهنگی نسبت به درباره مقوله کتاب و کتابخوانی گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، توسعه کتاب و کتابخوانی است. هرچند که فضای مجازی توسعه قابل توجهی پیدا کرده است اما همیشه به کتاب نیاز داریم.

 وی با اشاره به مشکلات یک‌سال گذشته حوزه نشر بیان کرد: طی یک‌سال گذشته مشکلات متعددی ازجمله نوسانات ارز و گرانی کاغذ در بازار نشر موجب بروز مشکلاتی شده است. بنابراین با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجلس شورای اسلامی این مشکلات بررسی و تصمیم گرفته شد تا کاغذ جزو کالاهای اساسی قرار بگیرد.

 جبران کسری بودجه فرهنگی از عوارض نوشابه وسیگار

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به بودجه اندک فرهنگ ادامه داد: همواره بخش فرهنگ از کمترین بودجه استفاده کرده است. از مجموع 426 هزار میلیارد تومان بودجه سال 98 فقط 9هزار میلیارد تومان به فرهنگ اختصاص داده شده است. بنابراین تلاش داریم با استفاده از عوارض نوشابه و سیگار این بودجه را افزایش دهیم./998/د ۱۰۳/ش

ارسال نظرات