۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۳
کد خبر: ۵۸۶۱۱۶
رییس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

تجلیل از دائره المعارف قرآن کریم باطل کننده شبهه عدم اهتمام شیعه به قرآن است

رییس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: تجلیل از دائره المعارف قرآن کریم خط بطلان کشیدن بر اندیشه های باطلی افرادی است که تصور می کنند شیعه به قرآن اهتمامی ندارد.
حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم در مراسم بزرگداشت «دائره المعارف قرآن کریم و رونمایی از جلد پانزدهم آن» که به همت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در تالار شیخ طوسی این پژوهشگاه برگزار شد، اظهار داشت: تجلیل از دائره المعارف قرآن کریم تجلیل از قرآن کریم در مذهب تشیع است و خط بطلان کشیدن بر اندیشه های باطلی است که تصور می کنند که شیعه به قرآن اهتمامی ندارد.

وی گفت: در دائره المعارف قرآن کریم فعالیت به طور کامل و در مرز دانش روشمند پیش رفته و امروز دائره المعارف امتیازات ویژه ای از جمله کتاب سال جمهوری اسلامی را دریافت کرده است.

این اثر از سال ۱۳۷۶ در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن آغاز شده و حدود ۱۰۰ نفر از پژوهشگران در تدوین این دائره المعارف نقش دارند، مقالات دایره المعارف در بخش‌های مختلف علمی، فلسفه کلام و عرفان، فقه و حقوق، اعلام قرآن، ادیان، علوم قرآنی، اخلاق، مفاهیم و معارف قرآن آماده و تدوین می‌شوند.

نثر مقالات از نثر معیار برخوردار بوده و در تدوین آن از منابع دست اول استفاده شده و مقالات دارای جامعیت موضوعی هستند و مخاطبان قرآنی را با سرعت به موضوع مورد نظر می‌رسانند و این قابلیت دایره المعارف است که دارای سرعت دستیابی به اطلاعات است و علاقه‌مندان به مطالعات قرآنی و دانشجویانی که در صدد تألیف پایان‌نامه هستند، می‌توانند از این اثر استفاده کنند، به ویژه در پایان هر مقاله مجموعه کتابشناسی منابعی که از آن استفاده شده، ارائه شده است و علاقه‌مندان می‌توانند به آنها مراجعه کنند.

با وجود اینکه همه مقالات صبغه قرآنی دارند، اما با نگاه تخصصی، مقالات تدوین و ارائه می‌شوند و در مجموع ۲۲۵۰ موضوع و مقاله در این دایره المعارف تدوین خواهد شد؛ افزون بر این، حدود ۷۵۰ مدخل آن ارجاعی است و در مجموع این دائره المعارف مشتمل بر ۳۰۰۰ مدخل می باشد و بر اساس زبان فارسی و الفبای فارسی از حرف «آ» شروع می‌شود.

دایره المعارف قرآن برای نخستین بار در دنیا با این ویژگی و گستردگی انجام می‌شود و باید به زبان‌های مختلف چاپ و این یادگار به نام جمهوری اسلامی ایران ثبت شود و در این راستا، با نهادها و سازمان‌هایی که فعالیت‌های بین‌المللی دارند، رایزنی می‌کنیم تا به یک جمع‌بندی برسیم و بحث ترجمه را جدی‌تر انجام دهیم./822/پ ۲۰۳-/ش

ارسال نظرات