۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴
کد خبر: ۵۸۶۱۷۳
حجت الاسلام قطبی مطرح کرد؛

لزوم ابداع مدل های نوین منبر بر اساس ذائقه مخاطب

حجت الاسلام قطبی با اشاره به لزوم ایجاد تغییرات و نوآوری در مدل های منبر، رعایت ‏اقتضای حال ‏مخاطب در نوع تفکر و پارادایم فرهنگی به منظور پیام رسانی صحیح را از ضروریات تبلیغ دانست و ‏گفت: به دنبال ابداع ‏شیوه های کاربردی تبلیغ دین باشیم.‏
حجت الاسلام محمد قطبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، ظهر امروز در جلسه پیش نشست جشنواره فاطر با موضوع ‏‏«منبر» که در حوزه علمیه خواهران فاطمه محدثه برگزار شد، اظهار داشت: از همان روزهای آغازین نزول قرآن کریم بر ‏پیامبر گرامی اسلام(ص)، نبی مکرم اسلام(ص) کار تبلیغ دین را آغاز کردند و حتی در دوران ائمه اطهار(ع) هم اعزام افراد ‏مختلف برای تبلیغ دین را داشته ایم و بعضی افراد هم شخصاً وارد بحث تبلیغ می شدند.‏

منبر گرانیگاه اصلی و وسیع ترین عرصه تبلیغ دینی است/ پیشنهاد جمع آوری دائره المعارف و تاریخچه منبر

وی منبر را گرانیگاه اصلی تبلیغ و دارای بیشترین قدمت تاریخی و دارای وسیعترین دامنه تأثیر مدل تبلیغ دینی دانست و ‏ابراز داشت: منبر می تواند به شکل خطابه باشد یا اینکه از پشت تریبون صورت می گیرد و می توان واژه منبر را به انواع ‏روش های بیان کردن مطالب تعمیم داد که از آن برای دعوت مردم به دین اسلام استفاده می شود.‏

حجت الاسلام قطبی‏ تلاش برای جمع آوری منظومه دائره المعارف منبر را به عنوان یک کار ارزشمند معرفی ‏کرد و افزود: می توان به تاریخ منبر پرداخت و ادوار مختلف را در این خصوص بررسی کرد که کار مفیدی است، چرا که ‏در ابتدای کار یک برنامه و رویه مشخص برای نحوه منبر رفتن و تبلیغ دین وجود نداشته و به مرور زمان هر روز ‏تغییرات و برنامه های جدید به وجود آمده  و هویت پیدا کرده است.‏

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان‏ بیان داشت: اینکه در ابتدای منبر مدح و ثنای خداوند باشد یا اینکه در انتهای سخنرانی ‏روضه خوانی قرار گیرد و با پرسش و پاسخ همراه باشد، مواردی هستند که پیشنهاد شده و با موافقت اهل نظر مواجه شده ‏است و به مرور به عنوان یک قالب خوب در جامعه تبلیغی مرسوم شده است.‏

وی به سبک تمثیلی و تابلونویسی حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در منبر اشاره کرد و ادامه داد: حجت الاسلام راستگو هم سبک قصه ‏گویی برای کودکان و نوجوانان در منبر را انتخاب کرده است که از زبان اشاره و حرکات مختلف هم در این روش بهره می ‏برد و این باب را باز کرده است.‏

ابداع مدل های جدید و افزودن بخش های مختلف به منبر از ضروریات امروز جامعه است

حجت الاسلام قطبی‏ با بیان اینکه یکی از سؤالاتی که مطرح می شود این است که آیا می توان سبک های جدید ‏منبر را تعریف کرد، تصریح کرد: عقل و منطق می گوید که می توان بخش ها و اضافاتی را به منبر وارد کرد، اما سؤال ‏دوم این است که آیا این کار ضرورتی هم دارد یا خیر، اقتضا و شرایط امروز جامعه و نسل نوخواسته این ضرورت را ‏توجیه می کند.‏

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان‏ میانگین فهم مردم را ملاک نحوه منبر رفتن و بیان مطالب تبلیغی دانست و اظهار داشت: ‏این ملاک در آموزه های قرآنی و دینی شیعه وجود دارد و بر اساس روایات ما توجیه پذیر است، یعنی اگر سطح فهم ‏مخاطبان بالاست، خطیب هم باید مستدل و روش مند و سطح بالا کار کند که اصلاً مخاطب شناسی و رفتار بر اساس اقتضای ‏حال مخاطبین، منطق تبلیغ و سنت ائمه معصومین(ع) هم همین است.‏

برای پیام رسانی صحیح باید بر اساس سبک زندگی و روش فهم مخاطب رفتار کنیم/ ورود به فضای فکری مخاطب، رمز ‏موفقیت منبر

وی ابراز کرد: «پیام» مطلبی است که مخاطب آن را می شنود و می فهمد و نمی توان منظور خطیب را به عنوان پیام ‏تعریف کرد، مخاطب در یک فضا و پارادایم فرهنگی خاص خود زندگی می کند و اقتضائات و سبک زندگی و روش فهم ‏زندگی خود را دارد و این می طلبد که ما هم متناسب با اقتضای فهم و شرایط فکری مخاطب رفتار کنیم، اگر چه تبعیت از ‏اقتضای منطق مخاطب صحیح نیست.‏

حجت الاسلام قطبی‏ ورود به زمینه و فکر مخاطب و بیان کردن مطالب و پیاده کردن هدف خطابه در آن فضا را ‏لازمه موفقیت منبر دانست و ابراز داشت: نحوه بیان یک منبری باید متناسب با فضای تفکر و ذائقه مخاطب باشد، در جایی ‏بیان باید از نوع خطابی باشد و در جای دیگر می توان از بیان فلسفی، استدلالی یا تمثیلی استفاده کرد تا پیام مورد نظر به ‏خوبی منتقل شود.‏

تفاوت تدریس و تبلیغ/ اقتضائات و سبک زندگی مخاطب مرتب در حال تغییر و تکثر و تنوع است‏

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان‏ با اشاره به تفاوت تدریس و تبلیغ، تصریح کرد: گاهی استاد سر کلاس درس به شاگردان ‏خود می گوید که اگر کسی به عنوان مثال، فلسفه را نمی داند سر کلاس حضور پیدا نکند، اما در تبلیغ نمی توان با مردم این ‏گونه برخورد کرد و باید شیوه های بیان را مناسب حال مخاطب تنظیم کنیم.‏

وی با بیان اینکه اقتضائات و سبک زندگی مخاطب مرتب در حال تغییر و تکثر و تنوع است، اظهار داشت: بنابراین یقیناً ‏تغییر شیوه ها و بیان در منبر ضروری است و مدل منبر باید در طول زمان و در مکان های مختلف تغییر کند و باید ‏نوآوری در مدل منبر در جامعه امروز را مد نظر قرار دهیم.‏

عرصه تخصصی تبلیغ بانوان نسبت به تبلیغ آقایان عرصه جدیدی است

حجت الاسلام قطبی تمرین‏ ایده پردازی و ایده ورزی و تبدیل آن ایده به یک مدل کاربردی را از جمله برنامه های ‏دوره فاطر معرفی کرد و گفت: برای تقدیر از ایده های برتر و همچنین تا حد امکان، ایجاد زمینه های کارسازی بری این ایده ‏ها نیز در دوره پیش بینی شده است.‏

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان‏ عرصه تبلیغ بانوان و آقایان را از حیث تاریخی متفاوت دانست و تصریح کرد: تاریخ ‏منبر تخصصی بانوان نسبت به منبر آقایان عرصه جدیدی محسوب می شود و جای تکمیل و رشد زیادی دارد و می توان ‏ایده های خوبی را ارائه کرد که در آینده بتواند بر اساس اقتضائات نسل امروز نوجوان و جوان جامعه آن ها را به مدل های ‏کاربردی منبر تبدیل کرد که می تواند یک دستاورد بزرگ برای ما باشد، حضور بانوان در عرصه های فرهنگی یک افتخار ‏برای نظام به حساب می آید که میدان ها و گستره وسیعی برای این کار در جامعه وجود دارد.‏

حجت الاسلام قطبی با بیان اینکه چهار عرصه‏ خانواده، سبک زندگی، فرهنگ قرآن و منبر در جشنواره فاطر ‏مطرح است، افزود: کسانی که احساس می کنند می توانند در این زمینه ها مفید باشند بیایند و وارد عرصه شوند.‏/869/‏پ202/ب1

ارسال نظرات