۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷
کد خبر: ۵۸۸۷۰۸

جنایات دولت میانمار علیه مسلمانان روهینگیا ادامه دارد

مسلمانان روهینگیا که برای نجات جان خود حاضر به پذیرفتن خطر مرگ و سفر با قایق های غیر استاندارد می شوند، در دریا نیز از دست ماموران میانماری در امان نیستند.
میانمار

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا، دولت میانمار سیاست های اسلام ستیزانه و آزار و اذیت مسلمانان روهینگیا را ادامه می دهد و واکنش های غیر محکم جامعه بین المللی نسبت به اقدامات غیر انسانی دولت میانمار، به هیچ وجه نتوانسته است مانع آزار و اذیت مسلمانان روهینگیا شود.

در چند سال اخیر، مسلمانان روهینگیا برای حفظ جان خود مجبور به فرار به کشورهای هند و به ویژه بنگلادش شده اند اما این دو کشور نیز از پذیرش آنان سر باز می زنند و هرچند کمپ هایی برای آنان در کشور بنگلادش و در منطقه کاک‌بازار ایجاد شده، شرایط دشوار زندگی موجب فرار مسلمانان میانماری به کشورهای دیگر، نظیر مالزی و تایلند شده است.

پذیرفتن خطر مرگ، برای فرار از تجاوز و قتل

خطر قتل و تجاوز در میانمار و شرایط دشوار زندگی در بنگلادش موجب شده است که مسلمانان روهینگیا خطر مرگ را پذیرفته و با سوار شدن به کشتی ها و قایق های غیر استاندارد ماهیگیری، راه خطرناک دریا را پیش گیرند و به کشورهای مالزی و تایلند راهی شوند.

با این حال گویا حتی در دریا نیز راه فراری برای مسلمانان روهینگیا از دست مقامات میانماری وجود ندارد. در ماه نوامبر، مقامات میانمار قایقی حامل 93 مسلمان روهینگیا را در راه فرار به سمت مالزی رهگیری و توقیف کردند. این توقیف سومین مورد از توقیف قایق پناهجویان در کمتر از یک ماه بود.

روز گذشته آژانس مهاجرت اعلام کرد که بیست تن از پناهجویان روهینگیا موفق به فرار شده و به اندونزی رسیده اند.

رییس جامعه ماهیگیران اندونزی اعلام کرد که این افراد که اکثرا بین بیست تا سی سال سن دارند، عازم مالزی بوده اند. همچنین معلوم نیست که آنان از میانمار فرار کرده اند یا این که از بنگلادش راهی سفر دریایی شده اند.

مسلمانان میانمار؛ سال ها بدون ملیت و تابعیت

مسلمانان روهینگیا که نسل ها در کشور میانمار زندگی کرده اند، از داشتن تابعیت این کشور محروم بوده اند و از سوی دولت میانمار به آنان برچسب «مهاجران غیر قانونی بنگلادشی» زده شده است.

بین نوامبر سال 2016 تا آگوست 2017، هزاران مسلمان روهینگیا که قصد فرار از میانمار را داشتند، به دست نیروهای این کشور کشته، زخمی، بازداشت و یا مورد تجاوز قرار گرفتند. حتی آنان که به بنگلادش رسیدند نیز در کمپ های بسیار شلوغ گرفتار شدند و هر لحظه با احتمال بازگشت اجباری به میانمار روبرو هستند.

هر چند در این رابطه سازمان ملل متحد اعلام کرد که وقایع میانمار، نسل کشی است، اما هیچ گاه اقدام قاطعی از سوی جامعه بین الملل برای توقف جنایات بوداییان تندرو علیه مسلمانان روهینگیا انجام نشده است./847/ب

امیر رحیمیان
ارسال نظرات