۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۴
کد خبر: ۵۸۹۵۶۷

مدعیان حقوق بشر بالاترین نرخ زندانیان را در اختیار دارند

انگلستان که بارها به دلیل نقض حقوق بشر و حبس شهروندان از سایر کشورها انتقاد کرده، خود در این زمینه پرچمدار است.
تصویری از یک زندان در حومه لندن پایتخت انگلیس. انگلستان بالاترین نرخ حبس ابد را در میان کشورهای اروپایی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، با آن که دولت های غربی داعیه دار حقوق بشر در جهان هستند، آمار وخیمی از موارد نقض حقوق بشر در این کشور ها دیده می شود.

به طور مثال آمریکا و انگلستان کشورهای غیر هم پیمان، به طور مثال جمهوری اسلامی ایران، را به نقض حقوق انسانی و زندانی کردن بی دلیل افراد متهم می کنند اما خود، یدِ طولایی در حبس های طولانی مدت افراد دارند.

در همین رابطه پژوهشی که از سوی نهاد «تغییر وضعیت زندان ها» در انگلیس انجام و نتایج آن در روزنامه ایندیپندنت (The Independent) منتشر شد، نشان می دهد در میان کشورهای اروپایی انگلستان با تعداد 8554 نفر، از نظر تعداد افراد با محکومیت حبس ابد، رتبه اول را به خود اختصاص داده است. در این لیست، کشورهای فرانسه، آلمان و ایتالیا بعد از انگلستان قرار گرفته اند.

آمار فوق در حالی منتشر می شود که عده ای زیادی معتقدند کشور انگلستان شلوغ ترین زندان ها در دنیا را در اختیار دارد.

در این گزارش آمده است که در سال 2016 نرخ زندانیان در انگلستان، سیزده نفر به ازای هر صد هزار شهروند انگلیسی است.

تصویری از بزرگترین زندان شهر بیرمنگام در انگلیس

همچنین در این گزارش می خوانیم که آمار زندانیان با محکومیت حبس ابد، ده درصد نسبت به سایر زندانیان در این کشور است و در این موضوع، انگلستان گوی سبقت از ایالات متحده آمریکا – که در حال حاضر بالاترین نرخ حبس ابد در جهان را در اختیار دارد – خواهد ربود.

در همین رابطه، پیتر داوسون (Peter Dawson)، مدیر سازمان تغییر زندان ها در انگلیس اعلام کرد که برای تغییر راهبرد زندانی کردن افراد از سوی دولت و سیستم قضایی انگلیس، نیاز مبرمی احساس می شود؛ وگرنه برای جا دادن تعداد زیاد زندانیان، انگلستان باید به ساخت زندان های جدید ادامه دهد.

وی افزود: بالا بودن مدت زمان حبس زندانیان، موجب کاهش یا مبارزه با جرایم نخواهد شد. در 25 سال اخیر میزان ساخت زندان در انگلستان نرخ بسیار بالایی داشته است و با وجود این ساخت و ساز های گسترده، این کشور هنوز با مشکل شلوغی بیش از حد زندان ها مواجه است.

با در نظر گرفتن مطالب بالا به نظر می رسد که انگلستان با دو مشکل عمده مواجه است اول این که فرهنگ سازی برای کاهش جرم و جنایت در این کشور انجام نشده است دوم این که مجازات های در نظر گرفته شده برای جرایم، نقش بازدارنده ای برای مجرمین ندارند. از این رو مقامات انگلیسی پیش از دخالت در امور کشورهای دیگر، باید اولا در زمینه فرهنگی و نیز اقتصادی اقدام کنند تا قبل از هر چیز افراد دلیلی برای ارتکاب به جرم نداشته باشند ثانیا با در نظر گرفتن مجازات های متناسب، فرد یا افراد از ارتکاب به جرم هراس داشته باشد./847/ب

ارسال نظرات