۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۵
کد خبر: ۵۹۰۱۲۶
حجت الاسلام افلاکیان:

آسیب‌های پژوهش در متون اسلامی مهم‌ترین نیاز جامعه معاصر است

آسیب‌های پژوهش در متون اسلامی مهم‌ترین نیاز جامعه معاصر است
حجت‌الاسلام افلاکیان گفت: آسیب‌های پژوهش در متون اسلامی یکی از مهم‌ترین نیازهای دین‌شناسی جامعه معاصر است که سبب بالندگی و نوآوری در عرصه‌های دین‌پژوهی می‌شود.
حجت‌الاسلام محمدابراهیم افلاکیان، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در همدان، درباره بایسته‌های پژوهشگر دینی در پژوهش متون اسلامی، اظهار کرد: متون دینی در کنار عقل از منابع احکام برای هدایت زندگی بشر به سمت کمال و خوشبختی است.

وی افزود: استخراج احکام الهی از این متون نیازمند مطالعه دقیق، روشمند و همه جانبه است از این رو پژوهشگران از دیرباز به مطالعه متون دینی از زوایای مختلف پرداخته‌اند تا روش‌های زندگی بشر را از آن به دست آورند

حجت‌الاسلام افلاکیان تأکید کرد: از آنجا که توانایی، ابزار واهداف افراد، گوناگون است، پژوهش‌هایی که صورت می‌گیرد نیز دارای نقاط قوت و ضعف مختلفی خواهد بود و از آنجا که متون اسلامی و پژوهش‌ در آنها به دلیل ارتباط با زندگی انسان از اهمیت فروانی برخوردار هستند پس باید ضوابط و آسیب‌های آنها را شناخت تا پژوهش مناسبی ارائه شود.

پژوهش بدون تخصص، موجودی عجیب‌الخلقه است

وی ادامه داد: بایسته‌های پژوهش دینی از زوایای گوناگون و در دسته‌بندی‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد که می توان از زاویه نظام‌دهی، برنامه ریزی و به‌سازی از حیث محتوا و ساختار و روش شناختی اسلامی و از جهت عرضه و ارائه به مخاطب این دسته‌بندی را انجام داد.

مسؤول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه فرهنگیان همدان، تخصص را نخستین امری دانست که باید هر پژوهشگر کسب کند و گفت: بی‌تردید پژوهش در هر زمینه علمی نیازمند تحصیلات، مطالعه و کسب آگاهی‌های کافی و لازم در آن زمینه است. باید توجه کرد که با فقدان این شرط لازم و بایسته، پژوهش انجام شده موجودی عجیب‌الخلقه و ناقص الخلقه خواهد بود که مخاطبان را گاه به ورطه خطاهای علمی نیز درخواهد افکند.

وی اذعان کرد: بعد از تخصص، آشنا بودن به زبان و روح کلی دین، مسئله‌محوری و جامعیت از دیگر ویژگی‌هایی است که در پژوهش دینی باید مشهود باشد.

آسیب‌های پژوهش در متون اسلامی مهم‌ترین نیاز جامعه معاصر است

وی عنوان کرد: آسیب‌های پژوهش در متون اسلامی یکی از مهم‌ترین نیازهای دین‌شناسی جامعه معاصر است که سبب بالندگی و نوآوری در عرصه‌های دین‌پژوهی می‌شود.

حجت‌الاسلام افلاکیان خاطرنشان کرد: نکته حائز اهیت این است که تمدن‌ و فرهنگ‌ها به لحاظ‌های مختلف تقسیم می‌شود چراکه پاره‌ای از آنها از دین و منابع دینی تغذیه می‌شوند و هویت اجتماعی را شکل می‌دهند که جوامعی مانند کشور ما از این سنخ هستند.

وی اضافه کرد: تأثیر دین و معرفت دینی در انواع جریان‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی غیرقابل انکار است که تشکیل هیأت‌ها، موسسهها، تشکل‌های سیاسی و نهادهای دولتی به ویژه شکل‌گیری حکومت دینی نمونه‌هایی از تأثیرپذیری فرهنگ و تمدن اسلامی است

این استاد حوزه گفت: بنابراین مطالعه نقادانه از مطالعات و پژوهش‌های دینی به دینی پژوهی منطقی کمک فراوانی می‌کند چراکه محققان با توجه به آگاهی نسبت به این آسیب‌ها می‌تواند از آنها اجتناب کند.

بی‌تقوایی، آسیب جدی برای پژوهشگران دینی است

وی یکی از آسیب‌های جدی که متوجه پژوهشگر است را بی‌تقوایی دانست و تأکید کرد: یکی از آسیب‌هایی که پژوهش در متون اسلامی را از طرف پژوهشگر تهدید می‌کند، آفت بی‌تقوایی است و ممکن است این آفت عوامل گوناگونی داشته باشد اما عنوان کلی آن هوای نفس است.

استاد حوزه علمیه افزود: بی‌تقوایی در فهم قرآن تأثیر می‌گذارد و این امر یک مسئله روان‌شناختی دقیقی است که هر فردی نیز کم و بیش می‌تواند آن را تجربه کند به عنوان مثال گاهی افراد مسائلی که مورد خواستشان نیست را از ابتدا مورد تردید قرار می‌دهند و سپس به تدریج آن را به ظن تبدیل می‌کنند و گاهی کار به جایی می‌رسد که افراد به خلاف واقع یقین پیدا میکنند که

حجت‌الاسلاسلام افلاکیان گفت: ریشه این حالت تمایلات نفسانی است از این رو هر فردی که قصد دارد قرآن را بفهمد ابتدا باید زمینه معرفتی خود را تصحیح کند و از راه رعایت اصول محاوره عقلایی اقدام به فهم قرآن کند./۹۷۹/ت302/ب1

ارسال نظرات