۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۳
کد خبر: ۵۹۴۳۴۳

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۳۰دی ۹۷ | آخرین قیمت طلا، سکه و ارز

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۳۰دی ۹۷ | آخرین قیمت طلا، سکه و ارز
وزیر کار گفت: فشار‌هایی که از اواخر سال گذشته توسط نظام سلطه به ملت ایران وارد آمد، تغییراتی را قیمت‌ها به وجود آورد که باعث کوچک شدن سفره مردم شد.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۳۰ دی‌ماه ۹۷ به شرح ذیل است:

۱۴ میلیون خانوار سبد حمایتی گرفتند/ کسانی که خود را مشمول می‌دانند اعلام کنند

محمد شریعتمداری در حاشیه نشست شورای عالی حفاظت با اشاره به دستور کار این نشست درباره سخت و زیان آور بودن شغل آتش‌نشانان گفت: در گروه الف مشاغل سخت و زیان آور مشاغلی هستند که با بررسی آلایندگی‌های محیطی می‌تواند خارج و شمول سخت و زیان آور قرار بگیرد که قاعدتا نمی‌شد آتش‌نشانان را در آن بخش قرار دهیم.

وی ادامه داد: در گروه «ب» مشاغلی هستند که به ذات سخت و زیان آور محسوب می‌شوند که بر این اساس کلیه مشاغل عملیاتی آتش نشانی در سراسر کشور که تابع قانون کار هستند مشمول مشاغل سخت و زیان آور شدند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: لیست مشاغل عملیاتی را به پیوست مصوبه امروز شورای حفاظت فنی به همه استان‌ها ابلاغ خواهیم کرد و سازمان تامین اجتماعی نیز آن را در دستور کار قرار خواهد داد.

وی گفت: علاوه بر این سایر مشاغل مطرح بودند که در ظاهر عملیاتی نیستند و متناسب با جغرافیای کشور ممکن است در زمره مشاغل عملیاتی قرار گیرند که در آن مورد هم مقرر شد کمیته‌های محلی و استانی متناسب با شرایط خاص در استان‌ها بتوانند علاوه بر لیست مصوب درباره آن مشاغل تصمیم‌گیری کنند.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: این موضوع از روز تصویب و به محض ابلاغ لازم الاجرا است.

وی درباره تامین ۴ درصد حق بیمه مربوط به مشاغل سخت و زیان آور گفت: کارفرما‌ها در این زمینه باید تمهیداتی در نظر بگیرند و طبیعی است که از زمان تصویب مصوبات لازم الاجرا خواهد بود.

شریعتمداری درباره سبد حمایتی کارگران گفت: با تامین اعتباری که از سوی سازمان برنامه و بودجه انجام شد و بر اساس قانون مصوب همه گروه‌هایی که باید از بسته حمایتی نوبت اول برخوردار می‌شدند، بسته را دریافت کردند و ۱۴۵ میلیارد تومان آخرین مبلغی بود که سازمان برنامه و بودجه در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار داد تا آخرین بخش از مرحله اول بسته حمایتی پرداخت شود.

وی ادامه داد: کسانی که تا به حال سبد حمایتی را دریافت کردند تقریبا نیمی از جمعیت کشور و ۱۴ میلیون خانوار را شامل می‌شوند و اگر کسانی باشند که خود را مشمول این قانون را دریافت بسته حمایتی می‌دانند باید تقاضای خود به مراجع حمایتی اعلام کنند که اگر لازم باشد تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی قرار بگیرند و مشمول این بسته شوند.

وزیر کار گفت: دستور رئیس جمهور این بوده که برای نوبت دوم پرداخت بسته حمایتی سازمان برنامه و بودجه مقدمات را فراهم کند.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: درباره افزایش حق مسکن کارگران در شورای عالی کار بررسی‌های انجام شده که هنوز به نتیجه نهایی نرسیده و مجدداً دوشنبه هفته جاری مجدداً در دستور کار است و در صورت تصویب نهایی برای تصویب به هیئت وزیران ارجاع خواهد شد.

شریعتمداری در پاسخ به این سوال که آیا به عنوان وزیر رفاه معتقدید که مردم از پس هزینه‌های زندگی در شرایط کنونی بر می‌آیند و آیا رفاه دارند؟ گفت: فشار‌هایی که در ماه‌های اخیر از اواخر سال گذشته توسط نظام سلطه علیه ملت ایران وارد شد قطعاً تغییراتی در سطح عمومی قیمت‌ها به وجود آورد که به همان میزان سبد معیشتی مردم دچار لطماتی شد. تصمیم دولت برای ارائه سبد حمایتی به مردم بر پایه همین درک اتخاذ شد.
___________________

قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت ارز  
 
امروز در بازار آزاد قیمت انواع سکه و طلا نسبت به روز گذشته افزایش داشته است؛ برهمین اساس در بازار تهران سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در قیمت ۴ میلیون و ۱۰ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۶۰ هزار تومان، ربع سکه یک‌میلیون و ۲۶۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۶۸۶ هزار تومان فروخته می‌شود.

هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۳۶۳ هزار و ۵۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۲۸۲ دلار معامله می‌شود.

گفتنی است، صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را برای روز جاری ۱۱ هزار و ۴۵۰ تومان اعلام کرده‌اند که نسبت به روز قبل تغییری نداشته است. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۱ هزار و ۳۵۰ تومان خریداری می‌کنند. نرخ فروش یورو نیز ۱۳ هزار و ۲۵۰ تومان و خرید یورو ۱۳ هزار و ۱۵۰ تومان اعلام شده است.
___________________

بازده ۶ درصدی بورس در دیماه 
 
اولین گام فعالیت بورس تهران در فصل زمستان با قدرت برداشته شد. به نحوی که دی ماه برای بورس بازان با بازدهی ۶.۲ در شاخص کل همراه شد. طی این مدت رخداد‌های مهمی در بازار‌های داخلی و جهانی رخ داد که عمده آن معطوف به آغاز سال میلادی و روند بازار‌های بین المللی است. از سوی دیگر اهمیت انتشار گزارش‌های آذرماه و سه ماهه شرکت‌ها باعث شد تا بسیاری از سهامداران روزانه در کدال به بررسی عملکرد شرکت‌های مد نظر بپردازند. همچنین انتشار جزییات بودجه ۹۸ و اهمیت ویژه دولت به بازار سرمایه از جهت تامین مالی، اتفاق مهمی بود که در آن برهه روند شاخص را تحت تاثیر قرارداد.

آمار‌ها نشان می‌دهد در ۲۲ روز معاملاتی دی ماه، میانگین ارزش معاملات بورس تهران از مرز ۴۷۰ میلیارد تومان عبور کرده است. در همین زمینه گردش زمین بازی بازیگران بورس تهران به سمت حقیقی‌ها امری محرز بود. میانگین خالص تغییر مالکیت اولین ماه زمستان نشان از آن دارد که ۲۴ میلیارد تومان نقدینگی از سوی پرتفوی حقوقی‌ها به سمت پرتفوی حقیقی‌ها انتقال یافته است.

دماسنج بورس تهران در این ماه حدود ۹ کانال شکنی داشته است و از سطح ۱۵۶ هزار واحد در آخرین روز معاملاتی آذر ماه، به کانال ۱۶۵هزار واحد در آخرین روز دی ماه وارد شده است. شاخص هم وزن نیز در مدت مزبور ۳ کانال شکنی داشت و بیش از ۱۰ درصد بازدهی مثبت به جای گذاشت.

توجه ویژه معامله گران هر دو گروه بورسی به نماد‌های بانکی باعث شد در ۸۷ درصد از روز‌های معاملاتی این گروه به عنوان برترین گروه، از حیث ارزش معاملات شناحته شود و به همراه گروه خودرو تقاضای زیادی را از سوی معامله گران داشته باشند.

با این وجود بررسی خرید و فروش سهامداران در این مدت نشان می‌دهد رشد قیمت جهانی نفت و کامودیتی‌ها اثر مستقیمی بر تصمیم سهامداران داشته و در نیمه دوم ماه، شاهد لیدر محوری کالامحور‌ها در معاملات بورس تهران بودیم. در این زمینه پتروپالایشی‌های بورسی همزمان با رشد قیمت جهانی نفت مورد توجه تعداد زیادی از بورس بازان قرار گرفتند.
___________________

رشد اعتبار نهاد ریاست جمهوری در لایحه بودجه ۹۸
 
سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرد اعتبارات نهاد ریاست جمهوری در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ در مقایسه با اعتبارات مصوب امسال، هشت درصد رشد کرده است.
 
مقایسه اعتبارات هزینه‌ای نهاد ریاست جمهوری سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ (جدول پیوست) نشان می‌دهد، اعتبار هزینه‌ای «نهاد ریاست جمهوری» ۱۰ درصد رشد داشته که مربوط به افزایش حقوق و مزایای پرسنلی (۲۰ درصد ضریب حقوق) است.
 
اعتبار «مرکز امور حقوقی بین‌الملل - دعاوی حقوق بین‌المللی» ۱۸ درصد رشد داشته است که مربوط به پرداخت حق عضویت‌های بین‌المللی نهاد و همچنین پرونده‌های مربوط به شکایت ایران از ایالت متحده آمریکا در نقض عهدنامه مودت و سایر پرونده‌های حقوقی دولت و پرداخت حق‌الوکاله و حق‌المشاوره حقوقدانان برجسته بین‌المللی بوده که افزایش اعتبار این ردیف با توجه به افزایش تعداد پرونده‌های اقامه دعوی بین‌المللی دولت و همچنین افزایش نرخ ارز است.
 
اعتبار «نهاد ریاست جمهوری- خدمات ضروری، اداری و اجرایی» ۲۰ درصد رشد داشته است که به هزینه‌های اداری نهاد ریاست جمهوری و پرداخت هزینه سفر‌های خارجی ریاست محترم جمهور و هیات همراه است که این افزایش باتوجه به افزایش نرخ ارز مربوط می‌شود.
 
اعتبار «نهاد ریاست جمهوری- هزینه‌های ضروری- کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی دولتی و غیردولتی» در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال‌های ۱۳۹۵، ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ هیچگونه افزایشی نداشته و مبلغ اعتبار آن چند صد میلیارد نیست؛ بلکه ۷۰ میلیارد تومان است.
 
سازمان برنامه و بودجه در ادامه شفاف سازی لایحه بودجه، اعلام کرد: سایر اعتبارات نهاد ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷ هیچگونه افزایشی نداشت؛ بلکه اعتبار «مرکز بررسی‌های راهبردی» ۴۸ درصد، «معاونت امور مجلس- راهبری امور مجلس» ۱۴‏ درصد، «دفتر معاون اول رییس جمهوری- خدمات مشاوره» ۵۰‏ درصد و «معاونت اجرایی رییس جمهوری» ۱۰۰ درصد کاهش یافته است.
 
افزایش مجموع اعتبارات نهاد ریاست جمهوری فقط هشت درصد بوده که مربوط به حقوق و مزایای پرسنلی و هزینه‌های ارزی برخی از ردیف‌های هزینه‌ای نهاد است.
 
بنا به این گزارش، لایحه بودجه سال آینده چهارم دی ماه توسط رییس جمهور با سقف ۱۷ تریلیون و ۳۲ هزار و ۳۳۲ میلیارد و ۲۷۰ میلیون ریال تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.
___________________

آغاز بازمهندسی فرآیند‌های صادراتی در پایانه‌های نفتی ایران

سرپرست پایانه‌های نفتی ایران از آغاز پروژه بازمهندسی فرآیند‌های مختلف صادراتی و ذخیره‎سازی شرکت پایانه‌های نفتی ایران خبر داد.

عباس اسدروز اظهار کرد: شرکت پایانه‌های نفتی ایران وظیفه ذخیره‌سازی، عملیات صادرات و واردات نفت خام، مواد نفتی، میعانات گازی و خدمات دریایی به همراه ارائه خدمات اندازه‎گیری و آزمایشگاهی را برعهده دارد.

وی افزود: این مهم در پایانه‌های نفتی ایران با هدف پشتیبانی و کمک به تداوم پایدار تولید نفت و گاز کشور در چهار منطقه عملیاتی خارک، نکا، عسلویه و ماهشهر انجام می‎شود.

سرپرست شرکت پایانه‎های نفتی ایران ادامه داد: فعالیت‌های این شرکت از طریق فرآیند‌های عملیات دریافت، ذخیره‎سازی، امتزاج، اندازه‎گیری و سنجش کمی و کیفی، بارگیری و تخلیه صادرات و واردات نفت خام و مواد نفتی تولیدی و مبادله‌ای و عملیات پهلودهی و جداسازی کشتی‌های نفتکش در حال اجراست.

سرپرست شرکت پایانه‌های نفتی ایران افزود: این اقدام‎ها سبب تکمیل و ارتقای زنجیره ارزش نفت و گاز ایران شده و این شرکت نقشی شایسته در پایداری و انعطاف‌پذیری بهینه تامین انرژی ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی داشته است.

بنابر اعلام شرکت پایانه‎های نفتی ایران، وی تصریح کرد: در آخرین هدف‌گذاری کوتاه‎مدت با آینده‌گری و آینده‌پژوهی این شرکت، انجام پروژه بازمهندسی فرآیند‌های شرکت پایانه‌های نفتی آغاز و کارگاه آموزشی یک روزه تحت عنوان مدیریت ریسک فرآیند‌ها برگزار شد. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات