۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰
کد خبر: ۵۹۴۴۴۸
قدیری‌ابیانه در گفت‌وگو با رسا:

حذف هزینه های اضافه راهکار رفع مشکلات بودجه ای سال 98 است

حذف هزینه های اضافه راهکار رفع مشکلات بودجه ای سال 98 است
مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام گفت: دولت می تواند مشکلات بودجه ای سال 98 را با جلوگیری از فساد، رانت، حقوق‌های نجومی و ریخت و پاش‌های اضافی جبران کند.

محمدحسن قدیری‌ابیانه مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تاکید براینکه بودجه دفاعی سال 98 باید افزایش یابد، گفت: متأسفانه در حال حاضر منافع درآمدی کشور کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده به دلیل مشکلات تحریمی به جای صادرات 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت، 1 میلیون و 500 هزار بشکه صادر شود. از طرفی وضع اقتصادی مردم نیز بدتر شده به همین خاطر دولت ناچار است بودجه بخش‌های مختلف را کاهش دهد، اما این واقعیت نباید دستاویزی برای تضعیف بودجه دفاعی کشور شود.

قدیری‌ابیانه ادامه داد: بنابراین کمتر شدن بخش‌های مختلف بودجه یک امر طبیعی است اما اینکه میزان این کاهش چه مقدار باشد و یا اگر قرار است بخشی از بودجه افزایش پیدا کند از چه منبعی تامین شود موضوعی است که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام با تاکید بر اینکه دولت در تنظیم بودجه باید مصالح ملی را در نظر بگیرد نه مصالح جناحی، بیان داشت: متأسفانه شاهد این هستیم که دولت بودجه بخش‌هایی که به خودش مربوط می‌شود را حفظ کرده و یا افزایش داده اما بودجه دفاعی و یا مراتبی که از نظر سیاسی با آنها هم‌سو نبوده را کاهش داده است.

وی افزود: طبیعتا وقتی بودجه دولت کاهش پیدا می‌کند می‌طلبد دولت مخارج خود را کاهش دهد، بخشی از کاهش مخارج می‌تواند جلوگیری از فساد، رانت، حقوق‌های نجومی و ریخت و پاش‌های اضافی باشد، دولت باید در این امور متمرکز شود، ضمن اینکه کاهش بودجه هر بخشی از بخش‌های کشور به آن بخش آسیب می‌رساند، برای مثال مشکلات مالی باعث شده دولت نتواند در زمنیه درمانی بودجه کافی را اختصاص دهد و از این جهت بخش درمانی با مشکل مواجه شده است.

قدیری‌ابیانه اضافه کرد: بنابراین با توجه به کاهش درآمدها اگر در کاهش بودجه‌ها غرض‌ورزی جناحی نباشد این مسأله یک امر طبیعی است، البته هر بخشی که بودجه آن کاسته شود به طور طبیعی خدمات کمتری می‌تواند ارائه دهد و با توجه به تهدیدات خارجی دشمن و ضرورت حفظ امنیت و تمامیت ارضی بودجه دفاعی آخرین بخشی است که باید دچار کاهش بودجه شود./813/ت302/ق

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات