۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۴
کد خبر: ۵۹۵۸۸۱

مشروح | نشست «اقتصاد و انقلاب اسلامی» برگزار شد

مشروح | نشست «اقتصاد و انقلاب اسلامی» برگزار شد
عادل پیغامی با هشدار نسبت به اینکه فتنه اقتصادی در راه است، گفت: اگر رمز فتنه ۸۸ سیاسی، انتخابات و امر دروغ تقلب بود در فتنه ۹۸ رمز گرسنگی مردم است.

به گزارش خبرگزاری رسا، اولین نشست گفتمانی عصر انقلاب اسلامی با موضوع «اقتصاد و انقلاب اسلامی» با حضور عادل پیغامی، دانشیار دانشگاه اقتصاد امام صادق (ع) و جمعی از طلاب و دانشجویان و فعالان فرهنگی و اجتماعی به همت دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه‌ای در مشهد شامگاه چهارشنبه ۲۶ دی ماه در سالن همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد.

پیغامی، در این نشست به بررسی و مقایسه‌ای وضعیت اقتصادی کشور در قبل از انقلاب و دستاورد‌های اقتصادی چهل ساله و بازخوانی سخنان رهبر معظم انقلاب درباره اقتصاد پرداخت که مشروح سخنان ایشان در ذیل تقدیم خوانندگان محترم می‌شود:

رهبر معظم انقلاب با توجه به تحقیقاتی که در عرصه آینده شناسایی و آسیب شناسایی‌ها و جریان شناسایی‌ها صورت می‌گیرد شعار سال را انتخاب می‌کنند. اینجا این پرسش مطرح می‌شود که آیا ما با شعار‌های سال ارتباط برقرار کرده ایم؟ همچنین این پرسش ایجاد شده است که چرا یک سال به نام نوآوری و شکوفایی نامیده شده است؟

برخی معتقدند که این شعار‌ها شیک است و ادعا دارند که رهبر معظم انقلاب با نخبگان در تعامل بوده اند؛ بنابراین بهتر است به کف خیابان بیایند و با مردم باشند و به زبان مردم صحبت کنند که در این وضعیت اولویت‌ها تغییر خواهد کرد و این پرسش پیش می‌آید که آیا این ادعا درست است؟

چرا رهبر معظم انقلاب نوآوری گفته اند؟ نوآوری چه گره‌هایی را حل می‌کند که رهبری بر آن تأکید دارند و فرموده اند با حل این گره، گره‌های دیگر اقتصادی باز خواهند شد و نقشه‌های دیگر دشمن از بین خواهد رفت.

آیا این نوآوری فقط مختص مباحث دانش بنیان و دانشجو‌های دکترا و اساتید دانشگاه است و آیا مردم عادی به این شعار‌های سال مرتبط هستند؟


در حوزه اقتصادی تا به امروز حماسی عمل نشده است

رهبری حماسه سیاسی و اقتصادی نام‌گذاری کردند؛ حماسه سیاسی به حضور حداکثری در انتخابات مربوط بود و متوجه حماسه سیاسی شدیم، ولی آیا متوجه حماسه اقتصادی شدیم که فرزندان و اطرافیان را به سمت این حماسه سوق دادیم؟

تعریف از حماسه اقتصادی این است که باید غیرتمند شوید و در مقابل کالای خارجی غیرت داشته باشید؛ تشخیص رهبر معظم انقلاب این است که در حوزه اقتصادی تا به امروز حماسی عمل نشده است.


طراحی معماری نوین اقتصادی در کشور از سوی رهبری

در واقع به شعار‌های سال دقت نمی‌شود و برخی با آن‌ها شوخی می‌کنند در حالی که رهبری با این شعار‌ها با ما حرف می‌زنند؛ وقتی که این مسأله‌ها را ندانیم و تفاوت بین تولید ملی و داخلی برای ما مشخص نباشد و کلید واژه‌هایی که رهبر معظم انقلاب با آن‌ها معماری اقتصادی دارند برای ما روشن و واضح نباشد، به نتیجه نمی رسیم.

رهبری در مدت ۱۵ سال یک معماری نوین اقتصادی در کشور آغاز کرده اند و بیش از سی سیاست کلی در این راستا ابلاغ شده است. حتی در سند بنیادین آموزش و پرورش رگه‌هایی از معماری اقتصادی وجود دارد؛ شما باید سند‌های رهبری را مطالعه کنید.


فرندان ما برای جنگ اقتصادی آماده نمی‌شوند و سواد اقتصادی ندارند

در سند بنیادین به شش ساحت تعلیم و تربیت اشاره شده است که یکی از آن‌ها ساحت اقتصادی و حرفه‌ای است که امروز در آموزش و پرورش وجود ندارد و فرندان ما برای جنگ اقتصادی آماده نمی‌شوند و سواد اقتصادی ندارند.

به همین دلیل شبهات اقتصادی دشمن ما را گرفته است در واقع ما با کلیدواژه‌های رهبر معظم انقلاب آشنا نیستیم و از طرفی سخنرانی‌های ایشان در حوزه اقتصاد مفردات و کلیدواژه‌هایی دارد که اگر با آن‌ها آشنا نباشید در واقع سخن رهبری را نشنیده اید.


کارآفرینی به معنای ریسک پذیری در نوآوری است

به عنوان نمونه می‌توان به سخن رهبری اشاره کرد که فرمودند منظور از اقتصاد مقاومتی همان اقتصاد کارآفرینی است و اکثریت فکر می‌کنند که کارآفرینی به معنای اشتغال‌زایی است؛ البته اینطور نیست و ربطی به اشتغال‌زایی ندارد اما هم می‌تواند اشتغال‌زا باشد و هم نباشد.

در واقع مفردات رهبر معظم انقلاب را در هر رشته‌ای باید یاد گرفت چراکه کارآفرینی به معنای ریسک پذیری در نوآوری است؛ بنابراین شعار سال نوآوری در اینجا معلوم می‌شود و در واقع هرفردی می‌تواند نوآور باشد.

نوآوری فقط ایجاد فرمول شیمیایی و فرستادن موشک به فضا نیست بلکه در سبک زندگی روزمره ما نیاز به نوآوری داریم البته بخشی از نوآوری مربوط به مسائل دانش بنیان است.

اما باید در نظر گرفت که ما درگیر جنگ اقتصادی شده ایم که در این جنگ اقتصادی آنچه که در حال حاضر وجود دارد قدرت عملیاتی روانی دشمن است که به صورت گسترده در حال شبهه پراکنی درباره کارنامه انقلاب اسلامی در عرصه اقتصاد این چهل سال است؛ این درحالی است که اقتصاد نیمه پر و خالی دارد.

انقلاب اسلامی در عرصه جنگ اقتصادی عملکرد ایجابی داشته است

ما در حال حاضر وسط جنگ اقتصادی هستیم و داریم تلفات می‌دهیم؛ در مسأله اقتصاد وضعیت ما مثل روز‌های نخست جنگ هشت ساله است و هنوز خرمشهر‌ها در پیش است. ما هنوز مثل شرایط اول انقلاب هستیم که مسؤل وزارتخانه به نفع دشمن عمل می‌کند.

در جنگ اقتصادی و در بسیاری در عرصه‌ها دشمن در حال جنگیدن است؛ حتی دشمن داخلی می‌زند. انقلاب اسلامی در این عرصه عملکرد ایجابی داشته است و ما باید نیمه پر لیوان را ببینیم و در عین حال اقتصاد ما نیمه خالی دارد که شامل سوء تدبیر‌های داخلی و حملات دشمن بیرونی در گذشته است. باید در نظر داشت که ما چه چیزی را تحویل گرفتیم.

برای تبیین این مسأله می‌توان ایران را با ترکیه و مالزی مقایسه کرد؛ زمانی که ما قاجاریه را داشتیم ترکیه عثمانی ها را داشت، ما دفاع مقدس داشتیم و ترکیه نداشت. ترکیه از دفاع مقدس ما بسیار سود برد؛ در دو دهه اخیر به اندازه‌ای که مسؤلان ما سوء تدبیر داشته اند، آنها نداشته اند. ترکیه توسط آمریکا تحریم نشد و برعکس سعی کردند که آنها را در مقابل ایرانی به عنوان یک الگوی پیشرفت معرفی کنند.


ادعای برخی مبنی بر اینکه اسلام ترکیه‌ای پیشرفت می‌آورد نه اسلام ایرانی

در جهان اسلام سعی شده است که ترکیه پیشرفته اسلامی را معرفی کنند و ادعا کنند که اسلام ترکیه‌ای پیشرفت می‌آورد نه اسلام ایرانی و مقابل الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت سعی کردند که یک الگو بسازند، اما در این راه شکست خوردند.آمریکا به ترکیه وام می‌دهد و در مقابل ایران را تحریم می‌کند که حتی به پول نفت خودمان دسترسی نداشته باشیم، اما آمار‌های اقتصادی ما در این چهل سال در مقایسه با ترکیه در بسیاری از موارد ما جلوتر هستیم.


سیاه نمایی علیه اقتصاد ایران 


در اوایل انقلاب نصف ترکیه گوشت قرمز تولید می‌کردیم و در حال حاضر بیشتر از ترکیه گوشت قرمز تولید می‌کنیم؛ ترکیه در این سال‌ها با آمریکا و نظم نوین و استکبار جهانی مشکلی نداشته است و جنگ و تحریم نداشته است.

در عن حال درآمد سرانه ترکیه اندکی از ما بالاتر است؛ ما از آمار‌های خودمان بی خبر هستیم و علیه اقتصاد ایران سیاه نمایی شده است.


مروری بر آمار‌های فعالیت‌های اقتصادی در این چهل سال

در بخش صنعت در قبل از انقلاب حدود ۵/۴ درصد اقتصاد ایران صنعتی بوده است و در حال حاضر به ۲/۱۶ رسیده است که چهار برابر شده است و چهارصد درصد رشد داشته است.

سهم بخش معدن در قبل از انقلاب فقط ۰/۲۵ درصد از آن استفاده شده است، اما در حاضر حاضر ۱۴/۱ درصد ارتقاء یافته است و هنوز جای افزایش وجود دارد و حرکت خوبی را در این زمینه طی کرده است.

در برخی از تولیداتی که زیر ساخت اقتصاد محسوب می‌شوند در قبل انقلاب با بعد آن قابل مقایسه نیست؛ به عنوان مثال تولید تایر به ۲۰۰ هزار تن رسیده است و صدر درصد رشد داشته است. تولید آلومنیوم، کاشی، سرامیک، خودرو، سیمان، سنگ آهن و مس هرکدام افزایش داشته است.

در بخش زراعی ۵۰۰ درصد و در بخش شیلات ۲۴۷۱ درصد رشد داشته ایم. در حوزه تولید گندم، جو، گوشت قرمز، مرغ، شلتوک نیز پیشرفت چشم گیری داشته است.

در حوزه تأمین اجتماعی قبل از انقلاب ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مشمول بیمه تأمین اجتماعی بودند و امروز بیش از ۴۱ میلیون نفر مشمول بیمه تأمین اجتماعی شده اند؛ ضریب پوشش بیمه از ۱۷ درصد به ۵/۵۳ درصد رشد داشته است.

در حوزه بهداشت، درمان و سلامت ایران زبانزد دنیا است و اتفاقاتی که در این حوزه افتاده است از قیبل دستری به آب آشامیدنی، دسترسی به پزشک و دسترسی به بیمارستان و شاخص امید به زندگی افزایش یافته است و نرخ مرگ و میر نوزادان کاهش یافته است که در شاخص‌های توسعه انسانی قرار می‌گیرند.

اغلب قبول می‌کنند که تحول اساسی در حوزه بهداشت و درمان در ایران اتفاق افتاده است؛ کشوری دست پزشکان هندی و فیلیپینی بود حال این چنین پیشرفت کرده است؛ باید شاکر باشیم. البته هنوز در این عرصه نیازها به طور کامل مرتفع نشده است.

امروز انقلاب اسلامی در عرصه اقتصاد کار‌های بسیاری دارد؛ راه رسیدن به آن درجه مطلوب شکرگزاری است و باید نهضت شاکر بودن راه انداخت؛ در واقع بخشی از مشکلات ما به دلیل شاکر نبودن است.

درباره مشکلات اقتصادی دیگران همه باید خادم شویم و همراه مسکین و فقیر باشیم؛ بنابراین به نهضت اقتصادی و خادمی نیاز داریم چراکه در راه اندازی بخش‌های مختلف پزشکی و درمانی در برخی روستا‌ها هنوز کمبود داریم. البته در برخی روستا‌های دور افتاده خانه بهداشت به صورت رایگان به وضعیت بانوان باردار رسیدگی می کند.

در آموزش و پرورش شاخص‌های رشد ارتقاء یافته است و آمار افراد با سواد ما از ۴۹ درصد که یک جامعه بی سواد و عقب مانده محسوب می‌شد به ۸۵ درصد ارتقاء یافته است.

رشد علمی در بخش دانشگاهی تحیر آمیز است. در گام اول مقاله علمی و دانش فنی در آزمایشگاه‌ها تولید شده است و گام بعدی که تولید ثروت از علم است کار‌های بسیاری هنوز انجام نشده است.

به عنوان مثال فناوری نانو باید به تولید لباس منجر شود و مراکز دانش بنیان‌ را باید حفظ کرد. در عرصه‌هایی که جزو چند کشور اول دنیا هستیم روز به روز ارتقاء داریم و همه این‌ها نیازمند شکرگزاری است.

زیرساخت‌های اقتصادی شروع جهش‌های اقتصادی است

در واقع زیرساخت‌های اقتصادی شروع جهش‌های اقتصادی است. در عرصه راه و حمل و نقل حرکت‌های خوبی داشته ایم و ما باید خودمان را با کشور‌های مشابه بسنجیم با وجود اینکه آن‌ها مشکل فشارهای استکبار جهانی را هم نداشته اند، اما در رده‌های پایین تری از ما قرار دارند.

وقتی قرار است کل اقتصاد سنجیده شود درباره تولید ملی صحبت می‌شود و در مقایسه با تولید ملی چند کشور دیگر ایران در رتبه بالاتری قرار دارد.

شاخص درآمد سرانه نشان دهنده بسیاری از مسائل اقتصادی است. این شاخص درباره چند کشور و مقایسه با آن‌ها نشان دهنده این است که خط آبی کشور ما رشد داشته است و در ۲۷ سال پیش درآمد سرانه ۱۱ هزار دلار بوده است و در حال حاضر به ۱۹ هزار دلار رسیده است.

البته در تحریم‌های جدید در یک سال اخیر با کاهش مواجه شده است و ۱۸ هزار و ۲۰۰ دلار درآمد سرانه است؛ در مقایسه با آرژانتین، این کشور از ما خیلی جلوتر نیست با وجود اینکه تحریم و رضاخان پهلوی و هشت سال جنگ هم نداشته است.

کشور آذربایجان از ما خیلی عقب‌تر بوده است، اما در چندسال اخیر بسیار رشد کرده است و در عین حال صهیونیست‌ها در این کشور سرمایه گذاری کرده اند و اسرائیل حضور جدی در این کشور دارد.

مستشاران آمریکائی و فرانسوی در آذربایجان حضور دارند تا شکل این کشور را تغییر دهند تا ایرانی‌ها در هنگام حضور در این کشور احساس ویرانی ایران را داشته باشد؛ اگر به کوچه‌ پس کوچه های پایین‌تر باکو برسید متوجه می‌شوید که این شهر متعفن است، ولی ظاهر آن را شیک کرده اند.

همچنین دبی را ظاهر سازی کرده اند و در عین حال آینه دق برای ایرانی‌ها کرده اند تا  ایرانی ها از خود بپرسند چرا ما عقب مانده ایم در حالی که کوچه‌های پایین‌تر این شهر وضعیت اسفناکی دارند. شیلی نسبت به ایران از نظر درآمد سرانه دو تا سه هزار تا بالاتر است و هیچ معضلی نداشته است؛ حتی کدخدا با او همراه بوده است.

اینکه گفته می‌شود برخی در دنیا با سیر صعودی در عرصه اقتصاد پیش‌روی دارند نادرست است؛ ما استقلال و عزتی پیدا کردیم که قابل مقایسه با هیچکدام از شاخص‌های اقتصادی نیست در عین حال توانستیم در حوزه اقتصاد نسبت به متوسط جهانی در سطح بالاتری قرار بگیریم.

در عرصه اقتصاد در ایران کار‌های بسیاری داریم و به دهک‌های یک، دو و سه جامعه بدهکاریم، اما دهک چهار و پنج و شش و هفت که جامعه متوسط شهری است فراموش کرده است که قبلا کجا بوده و در حال حاضر در چه وضعیتی قرار دارد؛ این دهک‌ها می‌توانند سفر‌های آن دوران را با روزگار فعلی مقایسه کنند و ببینند که شرایط چقدر تغییر کرده است.

آیا فتنه اقتصادی در راه است؟

رمز فتنه ۹۸ اقتصادی است؛ اگر رمز فتنه ۸۸ سیاسی، انتخابات و امر دروغ تقلب بود در فتنه ۹۸ رمز گرسنگی مردم است. یکی از تفاوت‌های جدی آن است که در فتنه‌های قبلی قشر دانشجو و طبقه متوسط را به کف خیابان آوردند اما این دفعه سعی بر آن است که طبقه پایین دست را به وسط خیابان بیاورند.

اینها همان دهک‌های یک، دو و سه هستند که ما به آن‌ها بدهکاریم چراکه هنوز کاری در شأن این طبقه انجام نشده است؛ در حالی که به طبقه متوسط رسیدگی شده است. آمدن این سه دهک پایین به کف خیابان خطرناک است و باید خیلی مواظب باشیم و همه قیام کنیم تا جائی که امکان دارد به این امور معیشتی این افراد رسیدگی شود./829/د101/س

منبع: پایگاه فقه حکومتی وسائل

محمد مهدی مرادی
ارسال نظرات