۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۱
کد خبر: ۵۹۶۵۱۱
آیت الله مکارم شیرازی:

حیا سدی نیرومند در برابر گناه و انحرافات است

حیا سدی نیرومند در برابر گناه و انحرافات است
حضرت آیت الله مکارم شیرازی از حیا به عنوان سدی نیرومند در برابر انحرافات و گناهان و نخستین گام تقرب به پروردگار یاد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌ الله مکارم شیرازی چهارشنبه شب در جلسه درس اخلاق هفتگی که با حضور طلاب و خانواده های آنان در مدرسه امام کاظم(ع) برگزار شد، با تسلیت ایام شهادت بزرگ بانوی جهان اسلام حضرت صدیقه طاهره(س) گفت: امیدواریم در سایه آن حضرت همه مشکلات جوامع اسلامی و کشور اسلامی ما حل شود.

وی با بیان این که حیا یکی از مهم ترین مسائل در اخلاق خانوادگی است، گفت: البته حیا تنها مربوط به خانواده نیست بلکه شاخه های بسیاری دارد که باید به صورت مفصل درباره آن بحث کرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی یادآورشد: بزرگان و علمای اخلاق در تعریف حیا تعابیر زیادی دارد، صاحب کشف الغطا مرحوم قزوینی از علمای اخلاق می گوید حیا انقباض نفس و انزجار از ارتکاب قبیح است، خواه قبیح شرعی باشد، خواه عقلی و خواه قبیح عرفی باشد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت: راغب اصفهانی در الزیعه الی مکارم الشریعه در تعریف حیا می گوید« حیا از خصائص و فضائل انسان است، خدا این صفت را در خلقت انسان قرار داده تا وقتی شهوات طغیان می کنند حیا سدی در برابر زشتی ها و گناهان شود و انسان مثل حیوانات نباشد»

وی اضافه کرد: غزالی از علمای اهل سنت نیز در یکی از کتب خود در تعریف حیا می گوید« حیا نخستین گام مقربان درگاه خداست، کما این که توبه از نخستین گام های متقین و پرهیزکاران است»

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تاکید بر این که حیا سدی در وجود انسان در مقابل زشتی ها و کارهای ناپسند است، گفت: تا این سد هست انسان سراغ گناه نمی رود، وای بر روزی که سد حیا شکسته شود، انسان به همه چیز آلوده می شود.

این مرجع تقلید در ادامه با بیان چند نکته مهم اخلاقی خاطرنشان کرد: برخی از مغرضان یا ناآگاهان می گویند حیا ضعف نفس است، در حالی که قوت نفس و سدی در برابر اعمال قبیح است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: این که حضرت یوسف چنان اراده قوی داشت که در مقابل زلیخا و وسوسه گری های او تسلیم نشد؛ این قوت نفس است که جای ستایش دارد.

این مرجع تقلید حضور و شرکت در مجالس گناه را نوعی ارتکاب گناه دانست.

وی حیا در مقابل خداوند، حیا در مقابل خلق خدا، حیا در مقابل خانواده، حیا در مقابل دو ملکی که همراه انسان هستند و حیای انسان نزد خودش را در زمره حیاهای مثبت برشمرد و با استناد به آیات و روایاتی به تبیین هر یک پرداخت.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در جمع بندی سخنان خود گفت: حیا سد نیرومندی در برابر گناه و از بزرگ ترین فضائل و اولین گام تقرب به پروردگار است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در پایان با بیان این که باید کاری کنیم که حیا در جامعه ما شکسته نشود، ابراز داشت: چه شده که بی حیایی برای برخی اسباب افتخار شده است، امیدواریم خدای متعال جامعه را از دست افراد بی حیا رهایی بخشد. /924/ج

حسین عجمی
ارسال نظرات