۱۳ اسفند ۱۳۸۷ - ۲۱:۰۵
کد خبر: ۵۹۷۰۳
مدير گروه پژوهش مؤسسه امام خميني:

حرف بديع هر تاريخ نگار به معناي واقعيت گفته اش نيست

رسا، سرويس شهرستان ها ـ مدير گروه پژوهش مؤسسه امام خميني گفت: اگر تاريخ نگاري هر حرف نو و بديعي خلاف عرف معروف و روايات معتبر بگويد، به معناي عملي بودن گفته او نيست.
حرف بديع هر تاريخ نگار به معناي واقعيت گفته اش نيست

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در اردبيل، سومين همايش معرفت ديني با موضوع بررسي برخي شبهات تاريخ اسلام روز گذشته با حضور طلاب حوزه علميه اردبيل در سالن اجتماعات کتابخانه شماره دو اردبيل برگزار شد.

حجت الاسلام مهدي پيشوايي، مدير گروه پژوهش موسسه حضرت امام خميني(ره) در اين همايش با بيان اينکه برخي شبهات در تاريخ اسلام اغلب توسط افراد مغرض مطرح شده است، گفت: تاريخ نگاري در زمينه وقايع و اتفاقات از زمان ظهور اسلام تاکنون اوج و فرودهايي داشته و در برخي مواقع، وقايع نادرست نيز به متون تاريخي راه يافته است.

اين استاد حوزه علميه افزود: در تاريخ نگاري اگر کسي هر حرف نو و بديعي خلاف عرف معروف و روايات معتبر بگويد، به معناي عملي بودن گفته او نيست و هر نظريه پرداز علم تاريخ اگر حرف خلاف مشهور و اجماع بزند، بايد دلايل محکم و مستندات قوي ارايه کند.

وي امکان تطابق عقلي هر حادثه با شرايط زماني و مکاني آن حادثه را از جمله ابزارهاي تحليل تاريخ خواند و بيان کرد: هر کسي که ادعاي تحليل گري در تاريخ اسلام بکند، بايد تحليل هايش هم مورد اجماع باشد و هم گفته هايش مطابق با اسناد معتبر بيان شود.

حجت الاسلام پيشوايي بررسي اسناد تاريخي را از جمله ابزارهاي ديگر تحليل تاريخ دانست و گفت: در تاريخ اسلام يکي از معتبرترين اسناد زنجيره نقل وقايع تاريخي است که بر اساس آن يک رويداد تاريخي به صورت سلسله وار به نقل از افراد معتبر نقل و روايت مي شود.

وي تاريخ اسلام را تاريخي مستند و داراي زنجيره سند متعدد عنوان کرد و اظهارداشت: مورخ تحليل گر، بايد گزارشگران و راويان معتبر تاريخ را بشناسد در غير اين صورت تاريخ نگاري او از اعتبار ساقط مي شود.

ارسال نظرات