۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۹
کد خبر: ۵۹۷۲۳۸

معرفی کتاب دوجلدی "گفتار‌هایی در حقوق رسانه"

معرفی کتاب دوجلدی
سانه‌ها امروز به عنصری مؤثر و تعیین‌کننده تبدیل شده‌اند؛ رسانه توانسته شیوۀ حکمرانی و فرمانروایی و سیرۀ فردی و زندگی خصوصی مردم را تغییر دهد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دفتر نشر فرهنگ اسلامی کتاب دوجلدی گفتار‌هایی در حقوق رسانه نوشته دکتر محسن اسماعیلی را منتشر کرده است.
نویسنده در مقدمه کتاب‌ها چنین آورده است:
رسانه، به معنای جدید و مرسوم آن، به عضو جدایی ناپذیر خانواده بشری تبدیل شده و تاثیر‌های باور نکردنی بر آن گذاشته؛ هر روز نفوذش بیشتر از روز پیش شده و تا اندرون خانه‌های شهروندان راه یافته است و با پیدایش اینترنت، جهانی دیگر خلق و تجربه شد که به «دنیای مجازی» شهرت یافت. این دنیای جدید مجازی، نه تنها به موازات «دنیای حقیقی» گسترش یافته است؛ بلکه این «مجاز»، «حقیقت» را هم تحت تاثیر خود قرار داده و هر لحظه میزان دخالت و تاثیر خود را بر آن افزایش می‌دهد؛ تا جایی که هم حقوق عمومی و هم حقوق خصوصی ناچار به پذیرش تحمیلی قواعد دنیای مجازی شده اند.
رسانه‌ها امروز در روابط میان شهروندان حاکمند و در روابط آنان با یکدیگر به عنصری مؤثر و تعیین‌کننده تبدیل شده‌اند؛ رسانه توانسته شیوۀ حکمرانی و فرمانروایی و سیرۀ فردی و زندگی خصوصی مردم را تغییر دهد. در نتیجۀ این تغییر‌ها سیاست و فرهنگ نیز به تحولاتی ناخواسته دچار شده‌است. این همه تغییر یکباره، آگاهانه یا ناآگاهانه، چالش‌ها و مشکلاتی را به وجود می‌آورد که «حقوق» نمی‌تواند در برابر آن‌ها ساکت بماند؛ و چنین است که «حقوق» با «رسانه» پیوند خورده و «حقوق رسانه» متولد شده‌است. به دلیل تأثیر روزافزون وسایل ارتباط جمعی در زندگی روزانۀ ما و وابسته بودن همگان به آن مباحث حقوقی رسانه‌ها جذابیت خاصی دارد. البته لازم به توضیح است که میان‌رشته‌ای بودن این موضوع و ارتباط آن با دانش‌های دیگر نظیر جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و سیاست نیز بر جذابیت آن افزوده‌است.
او درباره مطالب جلد اول و دوم نیز چنین گفته است:
یک جلد از این مجموعه اختصاص به مقالات اینجانب داشته وهمگی آن‌ها نوشته‌های صاحب این قلم بود که تحت عنوان «گفتار‌هایی درحقوق رسانه» منتشر شد. در این جلد نیز خواننده مقالاتی خواهید بود که باراهنمایی و نظارت اینجانب و توسط دانشجویان عزیزم در دانشگاه‌ها و مقاطع مختلف تحصیلی نگاشته شده است. این مقالات متناسب با فضاو ادبیات رسانه‌ای نوشته شده و من نیز تلاش کرده ام تا کمترین دخالت محتوایی را داشته باشم.
جلد اول این کتاب در ۱۰ فصل تدوین شده است که کلیات و تاریخچه، مبانی و اصول، کارکرد‌ها و توانایی ها، دین، اخلاق و رسانه‌ها و مطبوعات عنوان‌های فصل‌های نخست تا پنجم هستند و در آن‌ها به موضوعات پیدایش چاپ و توسعه حقوق ارتباطات، حقوق فرهنگی در جهان امروز، چندصدایی و انعکاس نظر‌های متفاوت، تبلیغ و اطلاع رسانی دینی؛ باید‌ها و راهبردها، ماهیت و تعریف قانونی مطبوعات و مطبوعات؛ حقوق و حدود و ... پرداخته شده است.
همچنین در فصل‌های ششم تا دهم با عنوان‌های کتاب، حقوق مخاطب، حقوق مالکیت‌های معنوی، تبلیغات بازرگانی و اینترنت نیز برخی موضوعات همچون مبانی دینی و حقوقی نظارت بر نشر کتاب، حق کودک در برابر رسانه ها، کپی رایت؛ پیش شرط توسعه حقوق و اثار فرهنگیف تبلیغات پزشگی؛ ضرورت‌ها و دغدغه‌ها و حقوق دنیای مجازی واکاوی شده است.
جلد دوم این کتاب نیز در ۶ فصل و با عنوان‌های کلیات و مبانی، کارکرد‌ها و توانایی ها، حقوق مخاطب، جرم و جرم زدایی، تبلیغات بازرگانی و اینترنت و فضای مجازی تدوین شده و در این فصول موضوعاتی همچون آزادی بیان و انواع آن، حمایت‌های حقوقی از اخلاق روزنامه نگاری، جایگاه رسانه‌ها در برنامه پنجم توسعه، ماهواره؛ رسانه یا مروج فساد، فرهنگ خصوصی سازی سینما، رسانه‌ها و الزام‌های حریم خصوصی، کودکان در برابر پنجره جادویی، کلاه برداری به روش گلد کوئست، هالیوود، پشتیبان رسانه‌ای نقض حقوق ایرانیان، نظام مطلوب تبلیغات در تلویزیون، جرم از روزنه اینترنت و رسانه‌های دیجیتال شرح داده شده است.
از محسن اسماعیلی، کتاب‌های راهنمای حقوقی شهروندان (مؤسسه نشر شهر)، گفتار‌هایی در حقوق شهری و شهروندی (مؤسسه نشر شهر)، جایگاه و مسئولیت‌های رئیس جمهور (دفتر نشر فرهنگ اسلامی)، درس‌های ماندگار (مؤسسه نشر شهر) نیز در بازار کتاب موجود است.
دفتر نشر فرهنگ اسلامی چاپ اول کتاب دوجلدی گفتار‌هایی در حقوق رسانه را در سال ۱۳۹۶ به قیمت‌های ۲۱۰۰۰۰ و ۲۰۰۰۰۰ ریال منتشر کرده است. /۹۲۵/ن ۶۰۲/ش
ارسال نظرات