۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۰
کد خبر: ۵۹۸۳۹۰
معرفی آثار منتخب کتاب سال حوزه (1)؛

نگاهی به کتاب منظومه فکری امام خمینی

نگاهی به کتاب منظومه فکری امام خمینی
کتاب « منظومه فکری امام خمینی(ره)» نوشته عبدالحسین خسروپناه در بیستمین همایش کتاب سال حوزه،  رتبه برگزیده  را کسب کرده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب «منظومه فکری امام خمینی (ره)» اثر عبدالحسین خسروپناه و جمعی از پژوهشگران»، در بیستمین همایش کتاب سال حوزه، رتبه برگزیده را کسب کرده است.

نگارنده در کتاب «منظومه فکری امام خمینی (ره)» می‌کوشد با مطالعه مجموعه مکتوبات، منشورات، بیانیه‌ها و سخنرانی‌های بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی (ره)، هندسه و منظومه معرفتی ایشان را به نگارش درآورد.

منظومه فکری امام خمینی (ره)، مجموعه‌ای نظام‌مند، متشکل از اجزا و عناصر مرتبط و هدفمند، با محوریت هسته مرکزی، در عرصه نظام بینشی، منشی و کنشی است. نظام بینشی می‌تواند دارای زیرنظا‌م‌های متعددی باشد؛ مانند نظام‌های معرفت‌شناختی، خداشناختی، انسان‌شناختی، ولایت‌شناختی، اسلام‌شناختی، جهان‌شناختی و جامعه‌شناختی. نظام منشی و رفتاری، بیانگر باید‌ها و نباید‌های ارزشی، اعم از اخلاقی، تربیتی، معنوی و... است. نظام کنشی و اجتماعی، دربردارنده هست و نیست‌ها و باید و نباید‌های اجتماعی است. مجموعه نظام‌های اقتصادی، سیاسی، مدیریتی، قضایی، دفاعی‌امنیتی و ... از اجزای نظام کنشی و اجتماعی محسوب می‌شوند.

این اثر، در چهار بخش با عنوان های، نظام‌های بینشی و نگرشی (جهان‌بینی اسلامی)، نظام‌های منشی و رفتاری اسلام، نظام‌های اجتماعی اسلام و اهداف اجتماعی اسلام سامان یافته است:

بر اساس این تحقیق، منظومه فکری امام خمینی (ره) بیانگر گفتمان و جریان فکری‌فرهنگی ویژه‌ای است که هم ادامه‌دهنده گفتمان فکری علمای گذشته است؛ همچون: شیخ مفید، شیخ طوسی، خواجه نصیر، صاحب جواهر و سیدعبد الحسین لاری. هم با رویکرد اجتهادی، به مسائل معاصر می‌پردازد و از جریان‌ها و گفتمان‌های معاصر متمایز است؛ همچون: جریان سنتی بی‌توجه به دغدغه‌های انسان معاصر، روشنفکری غرب‌زده و شرق‌زده، روشنفکری دینی التقاطی، تجددستیزی و سنت‌گرایی و جریان اخباری نوین و ضد عقلانی.

کتاب «منظومه فکری امام خمینی (ره)» تألیف «عبدالحسین خسروپناه و جمعی از پژوهشگران»، که در بیستمین همایش کتاب سال حوزه، حائز رتبه برگزیده شناخته شد؛ به همت انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است. /۹۹۸/ن ۶۰4/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات