۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۵۹۸۷۰۲
دهقانی فیروزآبادی در گفت‌وگو با رسا:

بن سلمان در آینده نزدیک از صحنه سیاست کنار خواهد رفت

بن سلمان در آینده نزدیک از صحنه سیاست کنار خواهد رفت
عضو کمیسیون امینت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی معتقد است که اتفاقات اخیر نشان از افول جایگاه بن سلمان دارد و در آینده نزدیک وی از صحنه سیاست کنار خواهد رفت.
کمال دهقانی فیروزآبادی نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، درباره اهداف سفر اخیر بن سلمان به کشور‌های پاکستان، هند و چین، اظهار داشت: به نظر می‌رسد که دوران بن سلمان به سر رسیده است.

وی ادامه داد: جایگاه محمد بن سلمان به شدت متزلزل شده است و دیگر مشروعیت سابق در عرصه بین المللی را ندارد. ولیعهد عربستان در سال‌های اخیر به اندازه‌ای از تروریسم حمایت کرده که حتی حامیان وی نیز علیه او صحبت می‌کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پارلمان با یادآوری جنایات آل سعود در جنگ با یمن، بیان داشت: اگر دیوان بین المللی کیفری در خصوص جنگ یمن پرونده بن سلمان را به شورای امنیت ارجاع دهد، قطعا وی به عنوان یک جنایتکار جنگی مورد تعقیب قرار خواهد گرفت.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: بن سلمان در جنگ یمن دستور حمله به بیمارستان‌ها، مراسم سوگواری، مدارس و اماکن مملو از مردم عادی را صادر کرده است. تمامی این موارد خطوط قرمز جریان جنگ است و قطعا این موارد وی را دچار دردسر خواهد کرد.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس با اشاره به پرونده جمال خاشقچی، گفت: پرونده قتل خاشقچی که به دستور مستقیم بن سلمان رخ داده است در سطح جهان با محکومیت مواجه شده و این موضوع نیز در آینده نزدیک گریبان ولیعهد عربستان را خواهد گرفت.

وی با اشاره به اوضاع داخلی عربستان، بیان داشت: در داخل کشور عربستان نیز اقدامات خارج از عرف بن سلمان در بازداشت گسترده شاهزادگان کار را به جایی رسانده که وی دیگر مقبولیتی در میان هیأت حاکمه آل سعود نداشته باشد. نکته مهم در مورد بن سلمان این است که وی در حالی ادعای مبارزه با فساد دارد که به هیچ عنوان فردی سالم نیست.

عضو هیأت رییسه کمیسیون امنیت و سیاست خارجی پارلمان اظهار داشت: بن سلمان اصلاحات بسیار محدودی در کشور عربستان ایجاد کرده است که به هیچ عنوان این سطح از تغییرات نمی‌تواند برای وی مقبولیت ایجاد کند.

دهقانی فیروزآبادی یادآور شد: بن سلمان حتی به صورت غیر معمول به ولیعهدی رسیده و محمد بن نایف بن عبد العزیز آل سعود را با یک کار سیاسی کنار زده است.

نماینده مردم تفت و میبد با بررسی اهداف سفر وی به کشور‌های منطقه، بیان عنوان داشت: بن سلمان تلاش می‌کند با حضور در منطقه برای خود یک مشروعیت ایجاد کند، بن سلمان ابتدا به پاکستان سفر کرد و سپس راهی هند شد. نکته حائز اهمیت این است که این دو کشور همواره با یکدیگر مشکل دارند و عربستان نیز هیچ جایگاهی برای میانجیگری احتمالی بین این دو کشور ندارد.

افول بن سلمان نزدیک است

عضو هیأت رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پارلمان بیان داشت: جالب است بن سلمان بعد از هند راهی چین شد، در حالی که هند و چین نیز با یکدیگر در تضاد هستند و مشخص است وی در سفر‌های بدون هدف تنها تلاش کرده یک وجهه منطقه‌ای برای خود ایجاد کند.

دهقانی فیروزآبادی در پایان گفت: تمام اتفاقات اخیر نشان از افول جایگاه بن سلمان دارد و در آینده نزدیک وی از صحنه سیاست کنار خواهد رفت./۸۵۶/ت302/ق
ارسال نظرات