۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۷
کد خبر: ۵۹۹۶۲۶
گزارش رسا؛

افول استعمار پیر در سایه بحران داخلی و شکست سیاست‌های خارجی

افول استعمار پیر در سایه بحران داخلی و شکست سیاست‌های خارجی
مقایسه وضعیت داخلی نابسامان و صرف هزینه های هنگفت در جنگ های خارجی از سوی انگلیس، برای دولتمردان این کشور هشداری جدی است.

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا، انگلستان برای دخالت در امور کشورهای مختلف، از هیچ فرصتی فروگذار نمی کند و برای گسترش نفوذ خود، حاضر به انجام بدترین جنایت هاست. این در حالی است که انگلستان، در امور داخلی خود با مشکلات عدیده ای نظیر کسری بودجه و رشد فقر مواجه است و به جای صرف بودجه برای حل معضلات داخلی، طبق عادت کثیف خود در استعمار، به دست اندازی در سایر کشورها ادامه می دهد.

آنچه که در ادامه می آید گزارش مختصری از وضعیت جاری در داخل انگلیس است اما در ابتدا گزیده ای موجز از دخالت های انگلستان در کشورهای دیگر بررسی می شود تا جنایات انگلیس حتی در حق مردم خود این کشور آشکار شود.

مقدمه
هرچند که مساله دخالت و خوی استعماری انگلیس در طول تاریخ به امری بدیهی تبدیل شده است، اما بعد از قدرت گرفتن ایالات متحده، نقشه‌پردازی و توطئه‎چینی استعمار پیر در محاق فرو رفته است و این کشور در نیمه دوم قرن بیستم و ابتدای قرن حاضر میلادی، سیاست های خود را به صورتی مخفیانه پیش می برد. اما با توجه به بالا رفتن سطح کلی بیداری و آگاهی در جهان، این اقدام بریتانیا نیز از دید ضمیرهای آگاه جهانیان، مخفی نمی ماند.

از جمله نقشه های کثیف انگلیس در قرن گذشته، می توان به کاشتن بذر اختلاف بین دو کشور هند و پاکستان اشاره کرد که با مرز بندی مناقشه برانگیز در منطقه کشمیر انجام شد.

در قرن حاضر نیز انگلستان همراه با آمریکا و رژیم صهیونیستی با کمک به گروه های تروریستی در سوریه، قصد شکست محور مقاومت را داشت که با هوشیاری دولت سوریه و هم پیمانان آن یعنی جمهوری اسلامی ایران، حزب الله لبنان و روسیه، این نقشه نیز نقش بر آب شد.

بعد از شکست ائتلاف شرور غربی در سوریه و پیروزی مقاومت، انگلستان به همراه سایر هم پیمانان خود یعنی آمریکا و کشورهای اروپایی، سعی دارد با کمک نظامی به رژیم سفاک سعودی، ملت مظلوم یمن را سرکوب کرده و به نحوی مرهم آلام شکست در سوریه باشد.

کلاه سفید های تروریست مرود حمایت انگلیس

کارولین نوکس (Caroline Nokes) وزیر مهاجرت انگلستان به بی‌بی‌سی گفت که دولت وی به صورت مشترک با شوراهای محلی، در مساله بازگرداندن اعضای گروه به اصطلاح حقوق بشری موسوم به کلاه سفیدها (وابسته به جبهه تروریستی النصره) و خانواده های آنان به سوریه اقدام کرده است.

از این رو انگلیس نه تنها با فروش مدرن ترین تجهیزات نظامی به سعودی، به این کشور کمک می کند بلکه سایر کشورها را نیز به کمک تسلیحاتی به آل سعود تشویق می کند.

چندی پیش، با اعلام وضعیت بحرانی در یمن از سوی سازمان ملل، دولت آلمان تصمیم گرفت که فروش تجهیزات نظامی به عربستان را متوقف کند اما انگلیس، این اقدام را محکوم کرده و از دولتمردان آلمانی خواست که به فروش سلاح به عربستان، ادامه دهد.

جنگنده انگلیسی-اروپایی یوروتایفون در خدمت عربستان سعودی

نکته جالب این که با وجود قدرت ظاهری و پشت پرده انگلیس، این کشور از فرستادن نیروی نظامی به یمن نیز ابایی نداشته است به طوری که نیروهای ارتش و مقاومت ملی یمن، از کشته شدن چند نیروی ویژه انگلیسی در یمن خبر دادند.

انصارالله یمن در شبکه اجتماعی توییتر اعلام کرد که نیروهای انصارالله عملیاتی موفقیت‌آمیز در محور نجران صورت دادند که به کشته شدن 9 انگلیسی منجر شد.

این کشته‌شدگان انگلیسی هدایت عملیات نظامیان سعودی برای پیشروی به ‌سمت مواضع نیروهای ارتش یمن در جبهه‌های مرزی را برعهده داشتند.

وضعیت داخلی
رشد نفرت‌پراکنی ضددینی در بریتانیا
براساس گزارش وزارت کشور انگلستان در دو سال گذشته جرایم مربوط به تنفر ضددینی ۴۰ درصد افزایش داشته که بیش از نیمی (۵۲ درصد) از آن متوجه دین اسلام بوده است.

یافته‌های تحقیق جداگانه‌ای که از سوی کمیسیون مساوات و حقوق بشر (Equality and Human Rights Commission) انجام شده، نشان داد که ۷۰ درصد از مسلمانانی که مورد تحقیق قرار گرفتند در زندگی روزمره خود با موارد تعصب و نفرت ضد دینی مواجه شده‌اند.

آمارها از افزایش گسترده نفرت در انگلیس خبر می دهند

وزارت کشور انگلیس می‌گوید بخشی از افزایش موارد تنتفر ضد دینی به دلیل تغییر روش ثبت آمار از سوی پلیس این کشور بوده اما اذعان ‌می‌کند که پس از رفراندوم خروج از اتحادیه اروپا و حملات تروریستی سال ۲۰۱۷ این آمارها رشد بیشتری داشته است.

«هارون خان» دبیر کل شورای مسلمانان بریتانیا می‌گوید: سال‌هاست که جوامع مسلمان خواستار اقدام موثر دولت علیه اسلام‌هراسی بوده‌اند که در بهترین حالت پاسخی ضعیف دریافت کرده‌اند.

اسلام ستیزی
نتایج پژوهشی در انگلستان نشان داد که افراد جویای خانه، در صورت مسلمان بودن و یا داشتن نامی اسلامی، از شانس کمتری برای پذیرش برخوردار هستند.

این مطالعه که از سوی نشریه گاردین انجام شد نشان داد که احتمال شنیدن پاسخ مثبت یا بی طرفانه از سوی صاحبخانه ها در انگلیس، برای افراد مسلمان بیست درصد از سایرین کمتر است.

پژوهش گاردین که در جامعه آماری هزار نفری در سراسر انگلستان انجام شد، همچنین نشان داد افراد با نام «محمد» تقریبا ده درصد بیشتر از افراد با نام «دیوید» با برخوردهای تبعیض آمیز صاحب خانه ها مواجه خواهند شد.

تصویری از تظاهرات گروه های اسلام ستیز در انگلیس

دشمنی با نام محمد
همچنین در صورت پذیرفته شدن افراد با نام های «محمد» و «دیوید» در مراحل اولیه، امکان رد شدن در مراحل بعدی برای آنان به ترتیب 25 و 18 درصد است.

این مساله نیز شایان توجه است که نتایج پژوهش گاردین موجب نگرانی سازمان صاحبان خانه مسکونی انگلیس (Residential Landlords Association) و چندین سازمان خیریه شده است.

هارون خان، مدیر شورای مسلمانان بریتانیا در پاسخی به پژوهش گاردین نوشت: این پژوهش مدرکی دال بر این است که موارد اسلام هراسی، بسیار بیشتر از موارد نفرت از مسلمانان است.

توهین سیاستمدار انگلیسی به زنان محجبه
چندی پیش، بوریس جانسون سیاستمدار انگلیسی در مقاله ای در روزنامه تلگراف، زنان با روبنده و برقع را با دزدان بانک مقایسه کرد. بعد از آن نیز یکی از کمیته های حزب محافظه کار انگلیس، این اظهارات را قابل احترام و قابل تحمل دانست.

بعد از این اقدام، شورای مسلمانان انگلیس اظهارات جانسون را غیر انسانی نامید و آن را موجب حملات ضد مسلمانان در انگلیس ارزیابی کرد.

بوریس جانسون شهردار سابق لندن و سیاستمدار اسلام ستیز انگیلسی

این شورا که از پانصد مسجد تشکیل شده است، اعلام کرد: گزارش ها حاکی است که مقاله جانسون در روزنامه تلگراف موجب حملاتی علیه زنان مسلمانان شده است.

رکورد انگلستان در فقر و بدبختی کودکان
نتایج تحقیقات اخیر اندیشکده غربی - که در مورد استانداردهای زندگی در انگلیس فعالیت می کند - نشان می دهد که سطح فقر کودکان در انگلیس به رقم بی سابقه 37 درصد خواهد رسید.

بنیاد شفافیت (The Resolution Foundation) در گزارش خود اعلام کرد که افزایش رکود در پرداختها و کم کردن بودجه های دولتی در خدمات اجتماعی موجب شده است که فقر کودکان در انگلیس به رقمی بالاتر از 34 درصد یعنی میانگین رقم فقر کودکان در دهه 90 میلادی  برسد و این بدان معناست که تا سال 2020 میلادی - پایان دوره ریاست پارلمان و دولت محافظه کار - پنج میلیون کودک انگلیسی دچار فقر خواهند بود.

گزارش بنیاد شفافیت، با دو برابر اعلام کردن گزارش «دورنمای استاندارد زندگی» در انگلیس  (Living Standards Outlook) بیان می کند که افراد بسیار فقیر در انگلستان به طور متناوب تحت تاثیر عوامل متعدد اقتصادی نظیر کم شدن پرداختی ها می شوند.

کودک فقیر انگلیسی

در حالی که برآوردها نشان می‌دهد در سال های آینده افزایش دستمزد در انگلیس، نزدیک 4 درصد و در حدود میزان پرداختی در سال 2008 خواهد بود، دولت انگلیس با برجسته کردن مجموعه ای از اقدامات اقتصادی خود، اعلام کرده است که میزان بیکاری در این کشور به پایین ترین سطح از سال 1975 رسیده است.

دولت انگلیس همچنین به بدتر کردن وضعیت مالی جامعه از طریق برنامه های مراقبت ویژه اجتماعی متهم است؛ برنامه هایی که به دنبال قطع دریافتی عده ای و جایگزین کردن آن با پرداخت‌ ماهیانه به اقشار خاصی از مردم است. طبق گزارش ها، این طرح که موسوم به «اعتبار همگانی» (Universal Credit) است، موجب بی خانمان شدن بسیاری از متقاضیان شده است چرا که تا زمان تایید صلاحیت آنان از سوی سیستم جدید، از پرداختهای بیشتر محروم شده اند.

کودک فقیر انگلیسی

پیش‌بینی‌های جدید بیان می کند که از جمعیت 65 میلیون نفری انگلستان، یعنی پنجمین قدرت جهان از منظر تولید ثروت، حدود 14 میلیون نفر از جمله 4 میلیون کودک، در شرایط فقر زندگی می کنند.

در تابستان سال گذشته سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد که از سال 2010 تا کنون، برنامه های ریاضتی ارائه شده از سوی دولت های محافظه کار انگلیس موجب افزایش فقر در این کشور شده است.

همچنین یکی از مقامات انگلیسی اعلام کرد که برخی از دانش آموزان انگلیسی به دلیل فقر خانواده خود، برای رفع گرسنگی خود به سطل آشغال ها مراجعه می کنند

آمار بالای چاقو کشی و نزاع های خیابانی در انگلیس
دیوید جیمیسون افسر دایره جرم و جنایت منطقه وست میدلندز پس ‌از آنکه سه نوجوان انگلیسی هفته گذشته در شهر بیرمنگام بر اثر چاقوکشی به قتل رسیدند، اعلام کرد که وضعیت به حالت اضطراری درآمده است.

گزارش‌ها حاکیست از ابتدای سال جاری میلادی 269 چاقو کشی در بیرمنگام گزارش‌ شده که سه فقره منجر به قتل شده است.

در لندن پایتخت انگلیس نیز از ابتدای سال جاری 20 نفر بر اثر چاقو کشی کشته‌ شده اند که 6 نفر از آنها فقط طی 9 روز جان خود را از دست‌ داده‌اند.

دیوید تامپسون افزود: پلیس به ‌تنهایی قادر به مقابله با این معضل نیست و به کمک خانواده‌ها، مدارس و نهادهای مردمی نیاز دارد.

آمار بالای حمله با چاقو در انگلیس

جان پویتون سخنگوی یک موسسه حقوق بشری نیز گفته، آمار جرم و جنایت در پایتخت، بخش کوچکی از یک کوه یخی است و تمام بخش‌های جامعه برای مقابله با این پدیده شوم باید دست‌ به ‌کار شوند.

این تحولات در حالی رخ می‌دهد که تازه‌ترین تحقیقات دفتر کمیسیونر کودکان در انگلیس نشان می‌دهد که 27 هزار نوجوان انگلیسی بین سنین 10 تا 17 سال عضو دار و دسته‌های اراذل‌واوباش هستند و برخی از آنها پس از تعرض جنسی وادار به عضویت در این گروههای شده‌اند.

این تحقیقات نشان می‌دهد که 313 هزار کودک انگلیسی، دست ‌کم یکی از اعضا اراذل را می ‌شناسند و از این تعداد 34 هزار تن مرتکب جرایم خشن شده‌اند.

آمار بالای زندانیان
پژوهشی که از سوی نهاد «تغییر وضعیت زندان ها» در انگلیس انجام و نتایج آن در روزنامه ایندیپندنت (The Independent) منتشر شد، نشان می دهد در میان کشورهای اروپایی انگلستان با تعداد 8554 نفر، از نظر تعداد افراد با محکومیت حبس ابد، رتبه اول را به خود اختصاص داده است. در این لیست، کشورهای فرانسه، آلمان و ایتالیا بعد از انگلستان قرار گرفته اند.

آمار فوق در حالی منتشر می شود که عده ای زیادی معتقدند کشور انگلستان شلوغ ترین زندان ها در دنیا را در اختیار دارد.

تصویری از یک زندان در انگلیس

در این گزارش آمده است که در سال 2016 نرخ زندانیان در انگلستان، سیزده نفر به ازای هر صد هزار شهروند انگلیسی است.

همچنین در این گزارش می خوانیم که آمار زندانیان با محکومیت حبس ابد، ده درصد نسبت به سایر زندانیان در این کشور است و در این موضوع، انگلستان گوی سبقت از ایالات متحده آمریکا – که در حال حاضر بالاترین نرخ حبس ابد در جهان را در اختیار دارد – خواهد ربود.

جمع بندی
گزارش بالا تنها بخشی کوچک از جنایات انگلستان در کشورهای مختلف و نیز اخباری کوتاه از وضعیت نابسامان داخلی این کشور را منعکس می کند.

با در نظر گرفتن موارد فوق و نیز توجه به این نکته که سطح آگاهی مردم جهان رو به افزایش است، بعید نیست که پیش بینی رهبر معظم انقلاب در مورد افول آمریکا، در مورد انگلستان و به طور کلی جهان غرب نیز صورت پذیرد و از آنجا که ثمره ولخرجی بودجه کشورهای غربی در کشورهای خاورمیانه نظیر عراق، سوریه و افغانستان چیزی جز ایجاد و گسترش تروریسم نبوده است، بهانه این کشورها مبنی بر «جنگ برای گسترش دموکراسی» نیز دیگر رنگ باخته است. از این رو افکار عمومی در کشورهای غربی با مشاهده وضعیت معیشتی خود و مقایسه آن با صرف هزینه های هنگفت در جنگ های خارجی، همانند بمبی ساعتی، به شورش و درگیری علیه دولتهای آنان نزدیک می شود. در گزارش بالا این مساله در انگلستان مورد بررسی قرار گرفت اما در سایر کشورها مانند فرانسه نیز، وضع به همین منوال بوده و جنبش هایی مانند «جلیقه زردها» در اعتراض به مواردی مشابه به وضعیت انگلیس به وجود آمده است.

با جمع بندی مسائل بالا و در نظر گرفتن توصیه ها و پیش بینی های حکیمانه مقام معظم رهبری، به نظر می رسد که قدرت های غربی با همه ادعای خود رو به سقوط پیش می روند و جهان - با همه ظلم ها و آشوب ها - به سمت جهانی حقیقت جو و دین گرا پیش خواهد رفت./847/ب911/ر

ارسال نظرات