۱۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۸
کد خبر: ۶۰۱۸۹۱

تازه‌ترین اخبار بارندگی ایران | راه‌آهن اندیمشک به اهواز مسدود شد

تازه‌ترین اخبار بارندگی ایران | راه‌آهن اندیمشک به اهواز مسدود شد
امروز به‌جز در جنوب شرق در سایر نقاط کشور بارش پیش‌بینی می‌شود، در مناطق سردسیر و کوهستانی بارش‌ها به شکل برف است.

به گزارش خبرگزاری رسا، امروز به جز در جنوب شرق در سایر نقاط کشور بارش پیش‌بینی می‌شود، در مناطق سردسیر و کوهستانی، غرب، زاگرس مرکزی و البرز مرکزی بارش‌ها به شکل برف است و آسمان تهران نیز کمی ابری تا نیمه ابری همراه با بارش پراکنده، گاهی رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

گاز همه شهر و روستاهای سیل‌زده لرستان وصل شد

حسن منتظر تربتی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: به دلیل گستردگی خطوط لوله سراسری شرکت ملی گاز پیش‌بینی می‌شد که این سیل‌ها ایجاد نگرانی کند که خوشبختانه آمادگی خیلی خوبی در همکاران بود ولی با این‌ حال در منطقه استان لرستان از جمله پل‌دختر، معمولان، دوره چگنی و غیره مشکلاتی برای خطوط لوله انتقال گاز پیش آمد.

وی افزود: با پیش‌بینی‌های که برای پل‌دختر شده بود با توجه به بسته بودن مسیر تلاش شد در منطقه خوزستان نیروهای کمکی آمدند و تجهیزات را آوردند و خوشبختانه توانستند کمتر از چهار ساعت ارتباط گاز را برقرار کنند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران عنوان کرد: شب گذشته تقریباً رفع نگرانی شد و گاز همه شهرها وصل شد، گاز منطقه معمولان کامل وصل شده و در دوره چگنی نیز گاز وصل است.

وی بیان کرد: سه روستا خالی از سکنه است که آب‌گرفتگی دارند و همین خاطر در راستای وصل گاز این روستاها اقدام نکردیم، در شهرهای پل‌دختر، معمولان، دوره چگنی اگر گاز جایی قطع‌ شده مردم حضور دارند و نیاز به اتصال است حتماً با سامانه 194 تماس بگیرند تا همکاران مراجعه کنند چون به لحاظ زیرساخت، ارتباط همه شهرها با شبکه گاز را برقرار کردیم.

سیلاب 55 میلیارد تومان به کشاورزی شهرستان کوهدشت خسارت زد

فرج‌علی امیری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کوهدشت اظهار داشت: بارندگی‌های اخیر خسارات قابل‌توجهی به زیربخش‌های کشاورزی شهرستان کوهدشت وارد کرده‌است.

وی افزود: با توجه به بررسی‌های به‌عمل آمده اولیه و اطلاعات دریافتی میزان خسارات واردشده سیلاب شامل خسارت به محصولات زارعی گندم، جو، کلزا و محصولات باغی شامل انار، انجیر و انگور است.

مدیر جهاد کشاورزی کوهدشت عنوان کرد: سیلاب به ایستگاه‌های پمپاژ آب و کشاورزی در حاشیه رودخانه سیمره و سیاب خسارت‌زده و بخش‌های وسیعی از زیرساخت‌ها شامل جاده‌های بین مزارع و ابنیه آن‌ها، کانال‌های آب، سدهای انحرافی و ذخیره آب از بین رفته، هم‌چنین احشام، دام، طیور و اماکن دامی در سیلاب دچار خسارت شده‌است.

وی بیان کرد: میزان کل خسارات سیلاب به زیربخش‌های کشاورزی شهرستان کوهدشت حدود 55میلیارد تومان است، کار آماربرداری پس از فروکش‌کردن آب در مناطق سیل‌زده را از پانزدهم فروردین توسط کارشناسان مجرب آغاز خواهیم کرد و انتظار داریم که بهره‌برداران خسارت‌دیده با کارشناسان ما همکاری کنند.

سیل 61 میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی نهاوند وارد کرد

حسین خردمند ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بارندگی‌های اخیر و جاری شدن سیل در شهرستان نهاوند به هزار و 10 هکتار از مزارع کشاورزی شهرستان نهاوند خسارت وارد کرد.

وی افزود: با بارندگی‌های شدید اخیر که باعث جاری شدن سیلاب و آبگرفتگی شدید زمین‌های کشاورری شد بندهای آبخیزداری، محصولات زراعی، راه‌های ارتباطی بین مزارع، پل‌های کشاورزی، تاسیسات زیربنایی بخش کشاورزی و واحدهای دامی در شهرستان خسارت دیدند.

رئیس جهاد کشاورزی نهاوند گفت: آبگرفتگی اراضی کشاورزی عمدتا به محصولات گندم، کلزا و چغندر در شهرستان خسارت وارد کرده است.

خردمند عنوان کرد: با توجه به حجم آبگرفتگی و جاری شدن سیل که در سطح بیش از یک‌هزار هکتار از اراضی شهرستان اتفاق افتاده میزان 61 میلیارد تومان خسارت در بخش‌های مختلف کشاورزی شهرستان به وجود آمده است.

وی بیان کرد: در این بارش‌ها علاوه بر خسارت سنگین به زمین‌ها و محصولات زراعی، 15 واحد دامی در شهرستان نیز خسارت دیدند و البته برآورد میزان خسارت‌های سایر بخش‌های کشاورزی این شهرستان مانند شیلات و دامپروری ادامه دارد.

رئیس جهاد کشاورزی نهاوند ابراز کرد: تاکنون 16 پل بین روستایی در شهرستان که دچار آسیب و یا تخریب شده است، شناسایی شده اما هنوز خسارت آن اعلام نشده است و پس از تعیین میزان خسارت متعاقبا اعلام می‌شود.

شکسته شدن سیل بند نخست روستای غزاویه

روستای غزاویه شهرستان کارون که در 15 کیلومتری اهواز قرار دارد به علت شکستگی در قسمت اول سیل‌بند آب وارد بخشی از زمین‌های زراعی شده که تقریبا تا 12 ساعت پیش خشک بودند.

در حال حاضر تقریبا به عمق 4 متر این منطقه زمین‌های این منطقه دچار آبگرفتگی شدند و مردم مشغول بستن سیل بند دوم هستند تا آب  وارد بخش‌های دیگر زمین‌های زراعی، نخیلات و منازل روستاییان نشود.

بین روستا تا سیل‌بند حدود یک کیلومتر فاصله است و اگر سیل‌بند احداث نشود امکان ورود آب به روستا وجود دارد.

راه دسترسی گمیشان- بندر ترکمن باز شد

سردار مهدی فرجی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان، با اشاره به استقرار گروه رزمی مهندسی 43 امام علی سپاه همدان در منطقه سیل‌زده لرستان اظهارداشت: به دستور فرمانده کل سپاه این یگان رزمی مهندسی امکانات خود شامل 4 بیل مکانیکی، 2 بلدوزر، 10 کمپرسی، یک دستگاه گریدر و تانکر آب و سوخت‌رسان را در منطقه مستقر کرده است.

وی با اعلام اینکه گروه رزمی مهندسی 43 امام علی استان همدان در قالب دو گردان راه سازی و استحکامات به همراه فرمانده و دیگر عوامل اجرایی‌اش در حال خدمت‌رسانی به مردم لرستان هستند، افزود: این گروه در تلاش است در مناطق سیل زده به ویژه منطقه پل دختر مسیرها را بازگشایی کرده و یا راه سازی کنند.

جانشین فرمانده سپاه همدان با اعلام اینکه این گروه در روزهای گذشته که شهرستان ملایر شاهد بارش های بسیار بود نیز توانست خدمات ارزنده ای را به مردم ارائه دهد، عنوان کرد: در منطقه سیل زده گومیشان نیز خدمت‌رسانی به مردم منطقه ادامه داشته و توزیع امکانات به صورت روزانه انجام می‌شود.

وی ابراز کرد: با هماهنگی قراه گاه خاتم الانبیا(ص) عملیات تخلیه آب در منطقه گومیشان در حال انجام است توانسته‌ایم راه دسترسی این منطقه به بندر ترکمن را ایجاد کنیم به گونه ای‌که از روز گذشته ارتباط زمینی این دو منطقه برقرار شده است.

فرجی از اعزام فوری دو کامیون شامل مواد عذایی لوازم بهداشتی و دیگر امکانات ضروری  از سوی استان همدان به منطقه سیل زده پل دختر خبر داد و گفت: سپاه همدان توانست 35 تن کنسرو که توسط سازمان اتکا خریداری شده بود را به منطقه سیل زده لرستان منتقل کرده و به دست مردم برساند.

وی از ساخت پل‌های شناور توسط سپاه همدان در منطقه سیل زده پل دختر خبر داد و تصریح کرد: سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان در تلاش است یا یک نانوایی و آشپزخانه سیار با امکانات کامل نیز در منطقه سیل زده پل دختر مورد یا مناطق مورد نظر مسئولان لرستان راه‌اندازی کند تا بخشی از نیازهای مردم منطقه  تامین شود.

جانشین فرمانده  سپاه همدان با تاکید کرد: گردان رزمی مهندسی 43 امام علی (ع) استان همدان حسب تدبیر فرماندهی کل سپاه  تا زمانی که بحران در منطقه سیل زده لرستان پایان نیابد و مردم به حضور آنها نیاز داشته باشند در منطقه حاضر خواهند بود.

وی با بیان اینکه بخشی از امکانات مهندسی سپاه همدان برای سد سازی به منطقه خوزستان ارسال شده است، عنوان کرد: بخش دیگری از امکانات مهندسی سپاه همدان نیز در منطقه قلعه جوع شهرستان فامنین در حال بازسازی منطقه و برطرف کردن مشکلات مردم است.

سامانه بارشی لرستان را فرا می‌گیرد

محمدناصر هاشمی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از صبح روز جمعه لغا‌یت ساعاتی از روز یکشنبه سامانه بارشی آسمان استان را تحت تأثیر قرار می‌دهد که به‌تناوب و با شدت و ضعف برای نقاط مختلف استان سبب ابرناکی، بارش باران همراه با رعدوبرق و نیز وزش باد قابل‌ملاحظه تا نسبتاً شدید می‌شود.

وی افزود: برای مناطق سردسیر استان(شمال و شرق)، ارتفاعات و گردنه‌ها رگبار پراکنده برف و برای مناطق گرمسیر و مستعد ریزش تگرگ را به همراه خواهد داشت.

مدیرکل هواشناسی استان لرستان عنوان کرد: بر اساس مدل‌های بارشی و نیز ماهیت متغیر رگبارهای بهاری، مقادیر بیشینه بارش برای جمعه‌شب تا بعدازظهر شنبه برای شهرستان‌های (دلفان، کوهدشت، رومشکان، دوره چگنی، پل‌دختر، خرم‌آباد، دورود و شهر شول‌آباد) آب‌گرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل‌ها و اختلال در تردد جاده‌ای پیش‌بینی می‌شود.

برق 309 روستای لرستان هنوز قطع است

فریدون خودنیا در جلسه ستاد بحران لرستان اظهار داشت: سیلاب‌های اخیر در 2 مرحله خسارت سنگینی به شبکه توزیع برق استان وارد کرد و براساس برآوردی که انجام‌ شده شبکه توزیع برق تاکنون بیش از 38 میلیارد تومان خسارت‌دیده که بخش عمده آن مربوط به شهرستان پلدختر بوده‌است.

وی افزود: از مجموع 690 روستایی که در جریان این سیلاب، دچار قطعی برق شده بودند، برق 381 روستا وصل‌شده ولی هنوز 309 روستا بدون برق است که شاید تا آخر شب 20 تا 25 روستا را برق‌دار کنیم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان لرستان عنوان کرد: شهر معمولان برق‌دار شده و 70درصد برق پایدار شهر پلدختر را هم تأمین کردیم که متوسط 30 درصد باقی‌مانده را هم در مدار آورده‌ایم و از این به بعد باید خانه‌به‌خانه بگردیم و اکیپ‌های اجرایی زیادی را مستقر کنیم تا در مدت مشخصی برق آن 30 درصد باقی‌مانده هم وصل شود.

وی بیان کرد: مسئله‌ این است که اول باید گل‌ولای موجود در کوچه و منازل پاک‌سازی و خشک شود تا بتوانیم برق ایمنی را برای منازل وصل کنیم.

عملیات تخلیه آب از منازل مسکونی گمیشان

علی قره‌باغی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان، با تشریح اقدامات سپاه همدان در منطقه سیل زده گمیشان اظهار داشت: به دلیل حضور یکپارچه و مشارکت بالای مردم منطقه در انجام کارها، فعلا نیازی به ارسال نیرو به این منطقه احساس نشده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یک گروه جهادی به همراه گروهی از کارشناسان بسیج سازندگی سپاه همدان برای ارزیابی و انجام دیگر کارهای مهندسی در منطقه مستقر هستند، افزود: خوشبختانه در دو روز گذشته مقداری از آب سیلاب فروکش کرده است که در صورت ادامه داشتن این روند، فردا عملیات تخلیه آب از منازل مسکونی مردم را آغاز ‌کنیم.

مسئول بسیج سازندگی سپاه همدان با اعلام اینکه برای تخلیه آب از منازل مردم به پمپ‌های تخلیه آب و کف کش احتیاج داریم ابراز کرد: از مردم می‌خواهیم علاوه بر کمک به سپاه همدان برای تامین مواد غذای کنسروی، وسایل بهداشتی  و دیگر موارد ضروری، کمک‌های نقدی خود را به  شماره حساب 5151818086011 بانک سپه به نام حوادث غیرمترقبه سازمان بسیج و شماره حساب 1-11504545-35-3810 بانک انصار حوادث غیرمترقبه سپاه انصارالحسین(ع) واریز کنند.

 وی با اشاره به اینکه با فروکش کردن آب در منطقه سیل زده گمیشان کار کارشناسی برای بررسی وضعیت منازل آغاز می‌شود، عنوان کرد: هم اکنون استقبال گروه‌های جهادی استان همدان برای اعزام به منطقه و آغاز کارهای عمرانی بسیار به بالاست به گونه‌ای که ما آمادگی داریم امروز 20 گروه جهادی را به منطقه اعزام کنیم.

قره‌باغی با بیان اینکه علاوه بر منطقه سیل زده گمیشان، گروه رزمی مهندسی 43 امام علی (ع) سپاه همدان نیز برای باز کردن معبر و مسیر ارتباطی در منطقه پل دختر لرستان مستقر است، گفت: با بهبود شرایط در منطقه سیل زده گمیشان، امکان دارد بخشی از توان مهندسی و امکانات خود به منطقه سیل زده لرستان منتقل کنیم چرا که وضعیت این منطقه بحرانی است.

وی با اشاره به اینکه سپاه همدان وظیفه دارد علاوه بر کمک‌رسانی به منطقه گمیشان و لرستان، در خود استان نیز به یاری مردمی که در روزهای گذشته به دلیل بارندگی بسیار، منازلشان دچار آسیب شده است خدمت‌رسانی کند، مطرح کرد: در حال حاضر با انجام کارشناسی‌های  اولیه  در روزهای گذشته مشخص شده، بیشترین آسیب‌ها مربوط به نهاوند، تویسرکان، ملایر، اسدآباد، بخش‌هایی از کبودراهنگ، تعداد محدودی روستا در فامنین و برخی روستاهای بالادستی شهر مریانج همدان است.

مسئول بسیج سازندگی سپاه همدان با تاکید براینکه وظیفه ما خدمت‌رسانی به مردم است، افزود: در روزهای آینده آمار دقیق منازل تخریب شده و نیازمند بازسازی در استان را اعلام می‌کنیم.

100 روستا در پلدختر بدون راه دسترسی و دچار قطعی برق

خودنیا گفت: در حال حاضر 100 روستا را در شهرستان پلدختر بدون برق داریم که راه دسترسی ندارند و به‌محض بازگشایی راه‌ها، عملیات برق‌رسانی را شروع می‌کنیم.

وی بیان کرد: 120 کیلومتر شبکه فشار متوسط، ضعیف و بیش از 50 دستگاه پست هوایی هم در شهرستان پلدختر تخریب‌ شده که بازسازی آن‌ها نیازمند بودجه زیاد و زمان زیادی است، ولی ما با اکیپ‌هایی که گماشته‌ایم سعی می‌کنیم این کار را در اسرع وقت انجام دهیم.

خودنیا با بیان اینکه ما در شهرستان چگنی توانستیم برق هر دو شهر دوره و ویسیان را به‌طور کامل تأمین کنیم، گفت: در شهرستان چگنی 70 روستای بدون برق داریم، 30کیلومتر شبکه تخریب شده و برخی روستاها هم راه دسترسی ندارند که اگر باز شود تأمین برق را برای روستاها انجام خواهیم داد.

وی افزود: در شهرستان خرم‌آباد هم تعداد 150 روستا بدون برق داریم، ولی روستاهای جنوب شهر خرم‌آباد را برق‌دار کردیم و شهر هم برق‌دار شده اما الان 70 روستا راه ارتباطی ندارند و ما هنوز از میزان خسارت‌هایی که به آنها وارد شده اطلاعی نداریم و منتظر بازگشایی راه‌ها هستیم تا در اسرع وقت کار خود را شروع کنیم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان لرستان عنوان کرد: شهرستان الیگودرز هم خسارت زیادی دید و در حال حاضر 35 روستای بدون برق دارد که راه ندارند و تلاش می‌کنیم تا برق این  شهرستان هم وصل شود.

وی بیان کرد: شهرستان بروجرد 22 روستای بدون برق داشت که این روستاها به‌طور موقت برق‌دار شدند ولی برای بازسازی نیاز به اعتبار داریم. در شهرستان درود فقط 2 روستا بدون برق است، مابقی 17 روستایی که داشتیم به‌طور موقت برق‌دار شدند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان لرستان خاطرنشان کرد: در شهرستان نورآباد از مجموع 130 روستایی که راه هم ندارند، 35 روستای بدون برق داریم.

امدادرسانی هلال‌احمر به 4615 خانوار لرستانی

 صارم رضایی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از ابتدای امسال و در پی سیلاب‌های اخیر جمعیت هلال‌احمر لرستان به بیش از چهار هزار و 615 خانوار امدادرسانی کرده است و بیش از 12 هزار نفر در سیلاب‌های اخیر نیز اسکان اضطراری داده شدند.

وی افزود: در این عملیات‌ها 479 پرسنل و داوطلب به‌کارگیری شد، همچنین 23 دستگاه آمبولانس، 58 تک کابین، دو کابین و 36 موتورپمپ و لجن کش به‌کارگیری شد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان لرستان عنوان کرد: 920 رول پلاستیک، توزیع بیش از 174 کلمن آب و 309 ست ظروف به همراه اقلامی نظیر قند و شکر، پتو، حبوبات، موکت، هیتر برقی، والور و کنسروجات از اقدامات جمعیت هلال‌احمر لرستان به سیل‌زدگان بوده است.

وی بیان کرد: بیش از دو هزار و 689 پک 72 ساعته و بیش از هزار و 788 پک یک‌ماهه و همچنین از 223 پک 24 ساعته نیز از دیگر اقلام زیستی ارائه‌شده جمعیت هلال‌احمر به افراد متأثر از سیلاب بوده است.

رضایی تصریح کرد: در سیلاب اخیر نیز با رایزنی‌های صورت گرفته از سوی جمعیت هلال‌احمر12دستگاه بالگرد در نظر گرفته‌شده که تاکنون بیش از 114 سورتی پرواز انجام‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: با حمایت رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور، دبیر کل و همچنین رئیس سازمان امداد و نجات، بیشتر از آمار افراد حادثه‌دیده اقلام امدادی و زیستی به استان ارسال‌شده و هیچ نگرانی در بحث امدادرسانی به سیل‌زدگان پل‌دختر و معمولان وجود ندارد.

خط راه‌آهن اندیمشک به اهواز مسدود شد

کیامرث حاجی‌زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان اظهار داشت: خط راه‌آهن مسیر اندیمشک به اهواز به خاطر بالا آمدن رودخانه دز مسدود شد.

وی افزود: مسافران تهران به اهواز در ایستگاه راه‌آهن اندیمشک پیاده شده و توسط اتوبوس‌های راه آهن به اهواز منتقل می‌شوند.

نشست منازل در کوت سیدصالح شهرستان کارون

در شرق کوت سیدصالح شهرستان به علت  وجود آبگرفتگی منازل آنها دچار نشست و فروکش شده است اما حدود یک‌ هفته قبل اهالی منازل خود را   تخلیه کرده بودند.

برقراری راه ارتباطی و تامین آب دو نیاز اضطراری پلدختر

محمدجواد آذری جهرمی در جلسه مدیریت بحران استان که در سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد اظهار داشت: دو موضوع اضطراری بوده که یکی آب شهر پلدختر است که گیر 200 متر کار جاده است به‌طوری‌که باید سکو ایجاد می‌کردند تا مجموعه آب‌کارش را انجام دهد.

وی افزود: گفتند چهار کامیون، دو بیل مکانیکی و گرایدر نیاز است که بتوانند کار را انجام دهند ولی از دیروز تاکنون این تجهیزات تأمین نشده است.

وزیر ارتباطات عنوان کرد: آب زیرساخت بسیار حائز اهمیتی است، موضوع دیگر 55 کیلومتر گیر 100 متر مسیر است، این‌ها فرای از کارهای معمولی  است که انجام می‌دهید؛ این دو تا با اولویت بسیار بالا است که باید مدیریت و حل شود تا آب و ارتباط اصلی دایر شود.

تمام محورهای اصلی لرستان امروز باز می‌شود

عبدالهاشم حسن‌نیادر جلسه مدیریت بحران استان که در سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد اظهار داشت: امیدواریم تمام راه‌های شریانی را امروز باز کنیم، راه‌های روستایی مخابرات یا برق اگر مشکلی دارند اعلام کنند، حدود 15 دستگاه لودر کرایه کردیم که این کارها را انجام دهند.

وی افزود: دو یا سه کیپ گذاشتیم که از طرف خرم‌آباد به پلدختر را ارزیابی مجدد داشته باشند و طراحی کنند، در نهایت تمام سعی و کوشش این است که ظرف یک هفته تمام راه‌های روستایی و راه‌های فرعی را که ارتباط  قطع است اتصال برقرار کنیم.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای کشور عنوان کرد: راه‌های روستایی که ضلع شمالی رودخانه کشکان است از مسیر شهرهای شمالی ارتباط  برقرار می‌شود، پنج پل داشته که همه تخریب شدند، عبور از این رودخانه با عرض زیادی که دارد در کوتاه‌مدت امکان ندارد و فقط باید از طریق شهرهای شمالی رودخانه منتقل شوند.

وی بیان کرد:  اطلاع دادند حدود 75 روستا بسته است، این 15 دستگاه لودر را گرفتیم و همکاران ما قول دادند بتوانند تا روز جمعه بازگشایی انجام دهند؛ اگر امکاناتی که سایر دستگاه‌های نظامی ازجمله ارتش داشته باشند و بتوانند 15 دستگاه لودر به ما کمک کنند قول می‌دهیم تا شنبه کلیه راه‌های روستایی را بازکنیم.

امدادرسانی به سیل‌زدگان در بخش ماژین مطلوب نیست

افشار خسروی زاد صبح امروز در بازدید میدانی از مناطق سیل زده ایلام، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طی چندین ساعت بازدید و بازرسی از مناطق سیل‌زده چنین به نظر می‌رسد که اقدامات پیشگیرانه با توجه به شرایط منطقه در جهت جلوگیری از وقوع سیل و خسارات ناشی از آن به خوبی به عمل نیامده است و عملا نوعی از غافلگیری برای مسئولان اجرایی اتفاق افتاده است.

دادستان ایلام گفت: در خصوص امداد رسانی به سیل زدگان خصوصاً در بخش ماژین اصلا شرایط مطلوب نیست و دسترسی مردم به مواد غذایی و بهداشتی و امکانات اولیه زندگی و حامل‌های انرژی بسیار سخت است.

و ی با اشاره به شرایط مناطق زلزله زده ایلام به خصوص بخش ماژین افزود: شرایط رو به بحرانی شدن پیش می رود و به جز چند پرواز مختصر هیچ راه ارتباطی برای کمک رسانی به مردم به نحو مطلوب ارزیابی نمی‌شود.

دادستان ایلام در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به کسب اطلاع از مقامات اجرایی امکانات اختصاص یافته از مرکز « مسئولان استان» برای امدادرسانی به سیل زدگان ضعیف می‌باشد .

 وی اظهار امیدواری کرد: با توجه به کاهش سطح آب در پل گاومیشان به سرعت پل موقتی در آن محل جهت ایجاد امکان تردد نصب شود.
خسروی زاد به نظارت دستگاه قضا در امر کمک رسانی و برطرف شدن موانع احتمالی اشاره و تصریح کرد: قطعاً دستگاه قضایی وفق مقررات اقدامات لازم را پس از پایان شرایط بحرانی به عمل خواهد آورد.

کمبود امکانات برای ساخت سیل‌بند در روستاهای غزاویه

روستاهای غزاویه بزرگ و کوچک و علوه و بُهُر که در شرق رودخانه‌ی کارون در فواصل 5 تا 15 کیلومتری اهواز قرار دارند بعد از افزایش آب کارون اقدام به بستن سیل‌بند کرده که به صورت خاکریزی و گونی‌های پر از خاک کردند.

نیروی انسانی برای این اتفاق توسط اهالی روستا تامین شده است. سپاه و شرکت نفت نیز تعدادی کمپرسی جهت جابجایی خاک و تعداد بسیار معدودی بولدوزر در اختیار اهالی این روستاها قرار داده است.

هم‌اکنون این روستاها با مشکل نبود بیل مکانیکی و کمبود کمپرسی برای انتقال خاک و کمبود گونی برای ایجاد سیل‌بند مواجه هستند‌.

امکانات بالگردی و هواپیماهای بدون سرنشین سپاه در خدمت سیل‌زدگان است

سردار امیرعلی حاجی‌زاده صبح امروز در بدو ورود به فرودگاه شهدای ایلام و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سیل اخیر مانور همدلی مردم ایران بود.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: هوافضای سپاه از روز اول حوادث اتفاقی سیل با تمام توان و امکانات بالگردی، هواپیماهای بدون سرنشین در کنار مردم سیل زده بوده است و تلاش کرده است تا بتواند بر آلام مردم سیل زده مرهمی بگذارد.

وی قصد سفر خود به استان ایلام را حضور در میان سیل زدگان و بررسی میدانی وضعیت سیل زدگان دانست و خاطر نشان کرد: بعداز حضور در میان سیل زدگان و بررسی امکانات مورد نیاز سیل زدگان، نیازها احصاء و در اختیار گذاشته می‌شود.

حاجی‌زاده به محموله 25 تنی کمک‌های سپاه به ایلام که امروز وارد استان شده‌اند اشاره کرد و افزود: این محموله شامل مواد مورد نیاز چادر  درخواستی از جمله مواد غذایی، آرد، نان، چادر و پتو است.

سیلاب 500 میلیارد تومان به اراضی مازندران خسارت وارد کرد

عزیزالله شهیدی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ساری اظهار داشت: از 27 اسفند 97 که بارندگی و سیل در استان شروع شد تا امروز خسارت‌های زیادی به کشاورزی استان وارد شد و با تلاش استاندار و همه دستگاه‌های اجرایی استان شاهد مدیریت بحران و کاهش خسارت‌ها به استان بودیم.

وی افزود: جهاد کشاورزی با همکاری بخش خصوصی توانست با حضور پررنگ در عرصه از مراکز جهاد کشاورزی تا گروه‌های جهادی، همگی در خدمت‌رسانی به خسارت دیدگان تلاش کردند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه میزان خسارت به کشاورزی استان بالغ بر 550 میلیارد تومان برآورد شده است، تصریح کرد: اثرات ماندابی آب در باغات و مزارع موجب کاهش عملکرد و لطمه به تولید می‌شود.

شهیدی فر بیان کرد: هر هکتار اراضی زراعی خسارت دیده دو میلیون تومان بلاعوض و دو میلیون تومان تسهیلات بدون بهره و هر هکتار باغ خسارت دیده 5 میلیون تومان بلاعوض و 5 میلیون تومان تسهیلات بدون بهره پرداخت می‌شود.

وی با اعلام اینکه برای واحدهای دام و طیور و زنبور عسل کمک بلاعوض و تسهیلات بدون بهره پرداخت می‌شود، افزود: از همکاری صمیمانه مردم با گروه‌های مدیریت بحران قدردانی می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران با اشاره به اینکه استاندار مازندران با تمام قوا در صحنه حاضر بود و در مدیریت بحران نقش اصلی و اساسی داشت، تصریح کرد: اراضی شالیزاری، باغ‌ها،  مزارع، واحدهای دام و طیور و شیلات خسارت دیده برای دریافت کمک‌های بلاعوض و تسهیلات بدون بهره به بانک معرفی می‌شوند.

وی با بیان اینکه کشاورزان خسارت دیده برای تکمیل پرونده‌های خسارت به مراکز جهاد کشاورزی در استان مراجعه کنند، تاکید کرد: کارشناسان و محققان جهاد کشاورزی تا پایان کار در کنار کشاورزان و خسارت‌دیدگان هستند.

ادامه خدمات سپاه سمنان به سیل‌زدگان گلستان و مازندران

سرهنگ حمید دامغانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در سمنان، اظهار داشت: تسریع در همکاری و یاری و امداد‌رسانی به هنوطنان سیل‌زده ضروری است و سپاه استان سمنان با قوت به این خدمت ادامه می‌دهد.

وی با بیان اینکه ملت ایران همواره و در صحنه‌ها و میدان‌های مختلف وحدت و انسجام خود را به بیگانگان که چشم دیدن این وحدت و همدلی را ندارند و بارها به اثبات رسانده است گفت: حادثه سیل اخیر و شتافتن مردم کشورمان در یاری به سیل‌زدگان نمادی دیگر از وحدت ملت ایران اسلامی است.

فرمانده سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان با تأکید بر تشدید همکاری بین دستگاه‌های اجرایی در امدادرسانی به مردم سیل‌زده در شمال و جنوب کشور گفت: رسالت سپاه پاسداران خدمت به مردم آسیب‌دیده است و در این مسیر از هیچ تلاشی فروگذار نیست.

دامغانی با تأکید بر اجرای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر کمک به سیل‌زدگان اظهار داشت: سپاه استان سمنان از همان روزهای نخست وقوع حادثه سیل در 2 استان همسایه گلستان و مازندران به یاری سیل‌زدگان شتافته است و اقدامات و امدادرسانی‌ها همچنان ادامه دارد.

وی از واگذاری بازسازی 80 روستای سیل‌زده شهرستان‌های بهشهر و گلوگاه استان مازندران به سپاه استان سمنان خبر داد و افزود: تا کنون پنج دستگاه کامیون 10 تنی مواد غذایی، هفت نفربر و تریلی برای حمل‌ و نقل تجهیزات و مردم سیل‌زده و همچنین یک نانوایی سیار برای پخت نان به استان گلستان اعزام شده است.

فرمانده سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان با اشاره به اقدامت سپاه استان در کمک‌رسانی به مناطق سیل‌زده در شما‌ل کشور اظهار داشت: بازگشایی جاده در برخی از روستاهای توابع بهشهر و گلوگاه و بازسازی یک دهنه پل در این منطقه برخی از اقدامات انجام شده است.

دامغانی از عموم مردم نوعدوست استان سمنان خواست تا با کمک‌های نقدی و غیرنقدی به کمک مردم سیل‌زده بشتابند تا هر چه سریع‌تر روال زندگی آنان به حالت قبل بازگردد.

وی خاطرنشان کرد: سپاه قائم آل محمد(عج) استان سمنان تاکنون کمک‌های خیران استان را به دست مردم سیل‌زده آق قلا، بهشهر و گلوگاه رسانده است.

محموله کمک‌های سپاه با یک فروندهواپیمای ایلیوشین‌ به ایلام رسید

سرهنگ جمال شاکرمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در ایلام، از ورود یک فروندهواپیمای ایلیوشین، به فرودگاه شهدای ایلام خبرداد و اظهار داشت:‌   محموله کمکهای سپاه به سیل زدگان ایلام را به دستور سردار حاجی زاده فرمانده هوافضای سپاه بارگیری  و این هواپیما امروز وارد ایلام شده است.

فرمانده سپاه امیرالمومنین(ع) استان ایلام گفت: محموله کمک‌ها به محض تخلیه جهت توزیع در بین سیل زدگان استان به مناطق کانون بحران سیل ارسال می‌شوند.

وی خدمت بی منت را از وظایف سپاه امیرالمومنین(ع) استان ایلام نام برد و خاطرنشان کرد: تا اسکان و تامین مایحتاج و ایجاد بستر مناسب برای زندگی عادی سیل زدگان استان ایلام در کنار مردم بوده و خواهیم بود.

سیلاب خسارات جدی به برخی مدارس سوادکوه وارد کرد

عسگری نیکزاد امروز در حاشیه بازدید از مدارس خسارت دیده شده ناشی از سیل اخیر سوادکوه اظهار داشت: طغیان رودخانه تلار در شهرهای زیرآب و پل سفید به سه مدرسه آسیب‌های جدی وارد کرده است. 

وی افزود: بر اثر سیلاب، نمازخانه دبستان روستای ازانده رودبار کاملا تخریب شد و آب به زیر ساختمان مدرسه نفوذ کرد. یکی از ساختمان‌های وابسته به هنرستان شهید بهشتی شهر زیرآب نیز با نفوذ آب به زیر آن  بلااستفاده شد.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران تصریح کرد: وضعیت دبیرستان دخترانه الزهرا شهر زیرآب از دیگر مدارس استان متفاوت بود. سیل حیاط، سرایداری و سرویس‌های بهداشتی را به طور کامل با خود برد. آب به زیر مدرسه نفوذ کرد و هر لحظه احتمال ریزش ساختمان بیشتر  شده و این ساختمان بلااستفاده و از کاربری آموزشی خارج شده است.

نیکزاد گفت: در این دبیرستان 180 دانش آموز تحصیل می‌کنند که در اسرع وقت باید برای مدرسه جایگزین و انتقال دختران به آن مدرسه تدابیری اندیشیده شود. برای انجام اقدامات اولیه جهت تعیین مدرسه جایگزین دبیرستان الزهرا دستورات لازم را صادر کرد. مدارس پیشنهادی مورد  بازدید  قرار گرفت و برای تهیه تجهیزات و امکانات، با مدیرکل نوسازی مدارس مازندران جلسه‌ای فوری تشکیل شد.

وی تاکید کرد: پس از تبادل نظر و بررسی مدارس مختلف برای همه دانش‌آموزان دبیرستان الزهرا محل تحصیل انتخاب و آماده شد. دانش آموزان این دبیرستان در روز شنبه 17 فروردین در مدرسه جدید حضور می‌یابند. 

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران یادآور شد: آب در روز چهارشنبه فروکش کرد و برای جلوگیری از فروریختن ساختمان دبیرستان الزهرا اقدامات عملیاتی شروع شده است.

40 بالگرد ارتش آماده خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان

امیر یوسف علی قربانی در جلسه ستاد بحران لرستان اظهار داشت: ما برای سیلاب و آب‌گرفتگی‌ها در استان‌های لرستان، کرمانشاه، کهکیلویه‌ و بویراحمد، گلستان، خوزستان، چهارمحال‌ و بختیاری، تبریز، سنندج و ایلام فعالیت داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه 40 فروند در پایگاه‌های هوانیروز اصفهان، مسجدسلیمان و کرمانشاه آماده خدمت‌رسانی به مردم است، افزود: در روز گذشته از مسجدسلیمان با پنج فروند و 2 فروند از اصفهان حرکت کردیم و کار خدمات‌رسانی و امدادرسانی به مردم را شروع کرده‌ایم.

فرمانده هوانیروز ارتش عنوان کرد: در روز گذشته 410 نفر و 30 تن بار را جابه‌جا کرده‌ایم، 90 ساعت پرواز و 180 سورتی پرواز را نیز داشته‌ایم و در مجموع 50 تن بار، 800 نفر نیرو با حدود 200 ساعت پرواز و 400 سورتی پرواز را جابه‌جا کرده‌ایم.

وی بیان کرد: بالگردهای ما در روستاهای سیل‌زده برای امدادرسانی و انجام خدمات ما یک یا 2 ساعت در روی زمین بود و فعالیتی را انجام نداد، چون آذوقه باید به‌دست ما می‌رسید تا آن ها را بتوانیم توزیع کنیم؛ در هنگام توزیع آذوقه‌ها در مناطق سیل‌زده پلدختر افرادی حضور نداشتند تا آذوقه‌ها را از ما تحویل بگیرند، مردم هجوم می‌آورند و باید این مشکل برطرف شود.

قربانی گفت: در معمولان خیلی مشکل داشتیم و با سخت‌ترین شرایط توانسته‌ایم فرود بیاییم، کسی هم نبود مکانی را برای فرود ما تعیین کند، بالگردهای ما به‌واسطه  علم خود در زمین فرود می‌آمدند و این اقدام خطرناکی بود که پرواز را به مشکل انداخت.

فرمانده هوانیروز ارتش خاطرنشان کرد: روستاهای ذیل غربی از معمولان تا پلدختر و چم‌مهر نیازمند آذوقه‌رسانی هستند و تنها راه انجام همین کار نیز برقراری پل هوایی برای بالگردها بوده که ما آن را برقرار کرده‌ایم؛ خانواده‌ها به نان، آب، وسایل بهداشتی و زیست‌محیطی نیاز دارند‌.

وی افزود: 40 فروند در پایگاه‌های ما برای خدمات‌رسانی به شهر معمولان و روستاها آماده است، برخی روستاها مشکلات عدیده‌ای دارند که ما توانستیم آذوقه را به‌دست آنان برسانیم.

فعالیت آموزشی مدارس پلدختر و معمولان از 24 فروردین آغاز می‌شود

رضا زینی‌وند مقدم صبح امروز در جمع خبرنگاران از تعطیلی مدارس در مناطق سیل‌زده استان خبر داد و اظهار داشت: فعالیت آموزشی مدارس پلدختر و معمولان با یک هفته تأخیر آغاز می‌شود.

وی افزود: با هماهنگی استاندار لرستان، فعالیت آموزشی مدارس شهری و روستایی پلدختر و معمولان از 24 فروردین آغاز می‌شود.

مدیرکل آموزش‌ و پرورش لرستان عنوان کرد: در سایر شهرستان‌ها و مناطق سیل‌زده نیز مطابق مصوبه ستاد مدیریت بحران لرستان و به‌محض تصمیم فرمانداران اعلام می‌شود.

قرارگاه حضرت معصومه قم برای کمک به مردم پلدختر تشکیل شد

سردار سید محمد تقی شاهچراغی اظهار داشت: سپاه امام علی بن ابی طالب(ع) با تشکیل قرارگاه حضرت معصومه(س) برای کمک‌رسانی به اهالی منطقه عمومی پلدختر و نیز اعزام گروه‌های جهادی استان به این منطقه اقدام کرده است.

وی افزود: شهروندان قمی می‌توانند امکانات گرمایشی و سرپناهی مانند چادر، پتو، لباس گرم و مواد غذایی را به پایگاه‌های جمع‌آوری تحویل دهند.

قم به عنوان معین استان لرستان در سیل اخیر تعیین و شماره حساب 3810-36-11503434-005 بانک انصار نیز به نام سازمان بسیج سازندگی قم جهت واریز کمک‌های نقدی به سیل‌زدگان اعلام شده است.

بر اثر سیل روز دوشنبه 12 فروردین در لرستان رودخانه‌های این استان در شهرستان‌های مختلف طغیان و سد مروک درود نیز سرریز کرد، ستاد مدیریت بحران لرستان قبل از وقوع سیل اطلاع‌رسانی وسیعی را انجام داد و به صدها هزار نفر از اهالی هشدار داده شد منزل خود را ترک کنند.

اکنون برق، آب و گاز بسیاری از مناطق شهری و روستایی قطع شده، پل‌های بسیاری در مسیرهای اصلی و فرعی فروریخته و بسیاری از روستاهای سیل‌زده از جمله در شهرستان پلدختر، دلفان، الیگودرز و دوره چکنی راه دسترسی ندارند.

185 روستای چهارمحال و بختیاری دچار خسارت شد

سهراب رئیسی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد از اعزام ماشین‌آلات به مناطق سیل‌زده خبر داد و اظهار داشت: روز گذشته یک دستگاه لودر به‌همراه کمرشکن به شهرستان لردگان و امروز به بازفت از توابع شهرستان کوهرنگ اعزام شد.

مدیرکل بنیاد مسکن چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در بارش‌های اخیر حدود 2 هزار و 379 واحد مسکونی در 12 شهر و 185 روستا دچار خسارت شد که میزان خسارت 54 میلیارد تومان برآورد شده است.

وی اعتبار مورد نیاز برای روستای دره شیخ عالی را یک میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: نیاز است برای روستاهای در معرض خطر توجه ویژه‌ای صورت بگیرد.

علی اصغر خواجه الدین
منبع: تسنیم
ارسال نظرات