۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۶۰۲۴۵۹

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۲۱ فروردین | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۲۱ فروردین | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ۸۰ درصد از مشکلات طرح مالیات بر ارزش افزوده اصلاح شده و با اجرای طرح جدید مالیاتی دغدغه تولیدکنندگان کاسته خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۲۱ فروردین ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۳۵۵۳ واحد رشد کرد
 
بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز چهارشنبه ۲۱ فروردین با افزایش ۳۵۵۳ واحد به رقم ۱۹۳ هزار و ۹۷۸ واحد رسید.

شاخص کل با معیار هم وزن ۹۹۶ واحد ارتقاء یافته و رقم ۳۸ هزار و ۱۷۷ واحد رسید.

ارزش روز بازار در بورس تهران امروز به بیش از ۷۴۱ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران بورس اوراق بهادار بیش از ۳.۶ میلیارد برگه بهادار، اوراق، حق تقدم و سهام در قالب بیش از ۲۷۳ هزار نوبت معامله و به ارزش ۱۱۷۹ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی با ۱۰۲۴ واحد رشد به رقم ۵۵ هزار و ۹۴۰ واحد رسید.

شاخص قیمت با معیار هم وزن ۶۹۵ واحد رشد کرده و به رقم ۲۶ هزار و ۶۴۷ واحد رسید.

شاخص آزاد شناور با افزایش ۴۸۹۳ واحد به رقم ۲۱۹ هزار و ۲۴۰ واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس ۲۷۴۵ واحد رشد کرده و به رقم ۱۴۴ هزار و ۵۶۸ واحد رسید و شاخص بازار دوم بورس که عمدتا معاملات بلوکی در آن انجام می‌شود ۶۴۷۴ واحد رشد کرده و به رقم ۳۷۸ هزار و ۳۹۹ واحد رسید.

امروز عمده شاخص‌های مهم بورس در تقویت شاخص کل اثر گذار بوده که مهمترین این شاخص‌ها شامل فولاد، فملی، فخوز، اخابر، فارس، پارس، تاپیکو، بوده‌اند.

همچنین نماد‌های پربیننده معامله‌گران در بورس تهران مربوط به شرکت‌های ایران خودرو، بانک ملت، سایپا، ماشین‌سازی اراک، فولاد مبارکه اصفهان، بانک پاسارگاد، پارس‌خودرو و پالایش نفت اصفهان بوده‌اند.

کارشناسان دلیل رشد بازار سرمایه را رشد نرخ دلار، رشد جهانی قیمت کالاها، سود آوری شرکت‌ها در سال ۹۷ و نیز رشد داخلی قیمت کالا دانستند.

بنا به این گزارش، امروز در فرابورس ایران نیز شاخص کل ۴۰ واحد رشد کرده و به رقم ۲۴۷۰ واحد رسید.

ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران بیش از ۱۴۴ هزار میلیارد تومان برآورد شد.

امروز معامله‌گران فرابورسی بیش از ۱.۲ میلیارد برگه بهادار سهام حق تقدم به ارزش ۵۸۸ میلیارد تومان در ۱۷۳ هزار نوبت معامله داد و ستد کردند.

امروز نماد‌های کگهر، میدکو، ذوب، هرمز، زاگرس، ارفع، بیشترین تاثیر را در رشد شاخص فرابورس داشتند و نماد مارون بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته است.

نماد‌های پربیننده فرابورسی‌ها مربوط به شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، صنایع کاغذ پارس، نیروگاه زاگرس کوثر، مجتمع مرغ ماهان، تولید صادرات ریشمک، بیمه معلم، بوده‌اند.

امروز وقفه در نماد معاملاتی قمرو یک، به علت تغییر بیش از ۲۰ درصدی قیمت و همچنین بازگشایی نماد معاملاتی کدما، رتکوح، شپترو، خریخت، لسرما، با پیام ناظر بازار روی داد.

همچنین وقفه نماد معاملاتی وپاسار یک به علت تغییر بیش از ۲۰ درصدی قیمت و وقفه در نماد معاملاتی دجابرح یک و نماد بالبر یک به علت تغییر بیش از ۲۰ درصدی قیمت با پیام ناظر بازار روی داد.
__________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با کاهش نسبت به روز قبل در قیمت ۴ میلیون و ۸۹۱ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۷۴۸ هزار تومان معامله می‌شود.

به گفته فعالان بازار، از جمله دلایل کاهش قیمت طلا و سکه در بازار آزاد طی روز جاری، کاهش قیمت ارز است.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۶۹۹ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۷۳۹ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۳۸ هزار تومان فروخته می‌شود.

سکه تمام‌بهار آزادی ۴ میلیون و ۸۹۱ هزار تومان
سکه طرح قدیم ۴ میلیون و ۷۴۸ هزار تومان
نیم‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۶۹۹ هزار تومان
ربع‌سکه بهار آزادی یک میلیون و ۷۳۹ هزار تومان
سکه‌گرمی ۹۳۸ هزار تومان

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۴۷ هزار و ۹۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است، هر مثقال طلا نیز با قیمت یک میلیون و ۹۳۸ هزار تومان در بازار تهران معامله می‌شود. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۳۰۳.۷ دلار معامله می‌شود.

قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار ۴۴۷ هزار و ۹۰۰ تومان
قیمت هر گرم طلای ۲۴ عیار ۵۹۷ هزار و ۲۰۰ تومان
قیمت هر مثقال طلا یک میلیون و ۹۳۸ هزار تومان
قیمت اونس طلا ۱۳۰۳.۷ دلار

بنا به این گزارش، صرافی‌های بانک‌ها امروز قیمت دلار را برای فروش به مردم با ۱۸۰ تومان کاهش نسبت به اخرین قیمت‌های روز قبل ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان خریداری می‌کنند.

قیمت دلار ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان
قیمت یورو ۱۵ هزار و ۵۵۰ تومان
قیمت درهم ۳ هزار و ۷۸۳ تومان
قیمت پوند انگلیس ۱۸ هزار و ۱۶۰ تومان

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۵ هزار و ۵۵۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۵ هزار و ۴۵۰ تومان است. قیمت خرید و فروش یورو نسبت به روز کاری قبل ۳۰ تومان کاهش یافته است.
__________________________

بسته حمایتی دوم در انتظار تامین اعتبار

سال گذشته زمانی که معیشت مردم به دلیل نوسانات ارزی و به تبع آن، افزایش نرخ تورم با مشکل مواجه شد، مباحث زیادی در رابطه با افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان در نیمه دوم سال جهت بهبود حداقلی اوضاع اقتصادی مردم مطرح شد که البته این موضوع، مخالفت دولت را به دلیل آنچه که شرایط سخت اقتصادی و افزایش تورم عنوان شد، به دنبال داشت.

در همین راستا در پاییز سال ۹۷ دولت اعلام کرد که قصد دارد با استفاده از درآمد ناشی از مابه‌التفاوت ارز پتروشیمی‌ها (۴۲۰۰ تا حدود ۸ هزار تومانی سامانه نیما) در قالبی تحت عنوان بسته حمایتی، زیان وارده به اقشار مختلف را جبران کند که پس از بررسی‌های انجام شده، قرار شد از آبان ماه توزیع بسته‌های حمایتی ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومانی بین گروه‌های هدف (برای خانوار‌های تحت پوشش کمیته امداد سازمان بهزیستی و افرادی که در حال پیوستن به این سازمان‌ها) طی سه مرحله و متناسب با وضعیت خانوارها، آغاز شود. همچنین مقرر شد برای کارکنان (شاغل و بازنشسته) با حقوق زیر سه میلیون تومان نیز، بسته‌ای به مبلغ ۲۰۰ هزار تومان پرداخت شود.

با این حال، روند پرداخت بسته حمایتی مرحله اول، تا پایان سال ۹۷ به طول انجامید و نتوانست آن گونه که از سوی دولتمردان گفته می‌شد، چندان تأثیری در وضعیت معیشت مردم بگذارد؛ از سوی دیگر، عدم تعیین تکلیف دقیق بسته حمایتی مرحله اول، موضوع زمان واریز دو مرحله دیگر بسته حمایتی را نیز در هاله‌ای از ابهام قرار داد.

در این راستا محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در خصوص سرانجام تعیین تکلیف بسته حمایتی مرحله دوم، گفت: قبلاً هر چه از مابه‌التفاوت ارز پتروشیمی‌ها که برای تهیه بسته حمایتی پیش بینی کرده بودیم، به دست آوردیم، در قالب بسته حمایتی توزیع کردیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: به محض اینکه مابه‌التفاوت پیش بینی شده تأمین و تکمیل شود، بسته‌ها توزیع خواهند شد.

وی در رابطه با اینکه نحوه توزیع این بسته به چه صورتی خواهد بود، گفت: به همان سبک قبلی (بسته حمایتی اول) عمل خواهیم کرد.

بنا به این گزارش، به هر حال آنچه که اهمیت دارد این است که متولیان امر باید در رابطه با توزیع بسته حمایتی مرحله اول و نحوه توزیع مرحله دوم، منابعی که در این رابطه هزینه شد و البته خواهد شد و همچنین گروه‌ها و بخش‌هایی که از آن بهره برده‌اند، گزارشی ارائه کنند تا اذهان عمومی در جریان جزئیات آن قرار گیرند.
__________________________

حرکت بهای جهانی نفت بر نمودار صعودی

کاهش تولید نفت اوپک و تصمیم غیرمعقولانه آمریکا برای اعمال تحریم بر اعضای موثر این سازمان از جمله ایران و ونزولا موجبات بروز تشنج را در بازار جهانی نفت فراهم آورده و قیمت طلای سیاه را به بالاترین حد خود از ماه نوامبر سال ۲۰۱۸ میلادی تا کنون رسانده است.

آمار‌ها نشان می‌دهد از آغاز سال جدید میلادی (۱۱ دی ۹۷) بهای نفت برنت و وست تگزاس اینترمدییت تاکنون به ترتیب ۴۰ و ۳۰ درصد افزایش داشته اند.

بهای هر بشکه نفت برنت دیروز (سه شنبه) به ۷۱ دلار و ۳۴ سنت رسید و این رقم نسبت به آخرین معاملات صورت گرفته در روز دوشنبه، هر بشکه ۷۱ دلار و ۱۸ سنت بود.

قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا نیز با ۱۳ سنت معادل ۲ دهم درصد افزایش در مقایسه با روز دوشنبه رقم ۶۴ دلار و ۷۷ سنت را ثبت کرد.

به گزارش شبکه خبری سی. ان. بی. سی، جان دریسکول، استراتژیست ارشد مؤسسه جی. تی. دی انرژی براین باور است فضای فعلی حاکم بر بازار نفت تقریباً مانند سال ۲۰۱۱ است که معمر قذافی (دیکتاتور پیشین لیبی) ساقط شد؛ اگر لیبی هم به بازی‌های فعلی افزوده شود، محدودیت‌های بازار جهانی نفت بشتر می‌شود.

به باور دریسکول منازعات سیاسی در لیبی، یکی از صادرکنندگان موثر نفت به اروپا، شرایط موجود ونزوئلا و اعمال تحریم علیه ایران بر میزان تشنج در بازار جهانی نفت افزوده است.

بر اساس گزارش‌های خبری، میزان تولید روزانه نفت خام لیبی در ماه مارس (اسفند ۹۷-فروردین ۹۸) یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه بود.

به گزارش اویل پرایس، افزایش ۳۰ درصدی بهای نفت در سه ماهه اول سال جاری میلادی تا حدودی کاهش صادرات نفت ایران در پی بازگشت تحریم‌ها آمریکا را جبران کرده است.

در ابتدای سه ماهه دوم ۲۰۱۹، نفت خام وست تگزاس اینترمدیت به ۶۰ دلار در هر بشکه رسیده و در هفته اول آوریل بالاتر از این حد هم معامله شده است. در حالی که نفت خام برنت روزهاست حدود ۷۰ دلار در هر بشکه معامله می‌شود.

در پایان سال گذشته میلادی شمار اندکی از تحلیلگران اقتصادی بروز چنین افزایش سریعی را برای قیمت نفت در ۲۰۱۹ پیش بینی می‌کردند، زیرا بازار جهانی متاثر از پیش‌بینی‌های بدبینانه نسبت به افزایش میزان تقاضای نفت در سال جاری بود که موجبات کاهش ۴۰ درصدی قیمت نفت را در سه ماهه پایانی ۲۰۱۸ فراهم آورد.

به باور تحلیلگران اقتصادی شرایط فعلی بازار نشان می‌دهد در سال جاری نگرانی در مورد رشد تقاضا برطرف شده است.

کشور‌های عضو اوپک همراه با برخی تولیدکنندگان غیراوپک در نشست آذر ماه سال گذشته توافق کردند که عرضه نفت را به میزان یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه کاهش دهند، اما ایران از این کاهش مستثنی شد.

کاهش تولید اوپک و متحدانش، تحریم‌های آمریکا علیه نفت کشور‌های ایران و ونزوئلا و همچنین تشدید بحران‌های سیاسی در لیبی سبب شده است افزایش بهای نفت بسیاری را شوکه کند.

بدون شک افزایش بهای نفت موجب باعث افزایش قیمت بنزین می‌شود.

به گفته اویل پرایس، پیش بینی می‌شود رانندگان آمریکا باید خود را برای بالارفتن بیشتر بهای بنزین با آغاز فصل بهار و افزایش کار رانندگان آماده کنند.

سیاست‌های تحریمی آمریکا علیه ایران و ونزوئلا، وضعیت اقتصاد جهان، رشد بازار‌های نوظهور، درگیری‌های تجاری، نیاز‌های مالی اعضای اوپک و اختلال‌های ناگهانی در عرضه نفت مثل شرایط لیبی همه تاحدی آینده قیمت نفت را در ماه‌های آتی را رقم می‌زنند.

به هر حال در شرایطی اوپک و متعهدانش مصمم به اجرای توافق کاهش تولید هستند، به درخواست آمریکا میزان فروش نفت ایران کاهش یافته و مشتریان نفت ایران تحت فشار فزاینده‌ای قرار دارند، لیبی سرگرم حل و فصل منازعات سیاسی است و ونزوئلا نمی‌تواند نفت خود را بفروشد، آمریکا به عنوان بزرگترین مصرف کننده نفت در جهان باید تاوان افزایش بهای جهانی نفت را در پمپ بنزین‌های خود بپردازد.
__________________________

مالیات بر ارزش افزوده تا ۲ هفته آینده کاهش می‌یابد
 
محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: مصوبه کاهش و اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده که با امضای ۱۰۰ نفر از نمایندگان در صحن علنی مجلس ارسال شده است تا دو هفته آینده نهایی خواهد شد و این مژده به فعالان داده می‌شود که ۸۰ درصد از مشکلات طرح قبلی اصلاح شده و از دغدغه تولیدکنندگان کاسته خواهد شد.

وی توضیح داد: قانون مالیات بر ارزش افزوده که در سال‌های قبل مدون شده بود، حجم قابل توجهی از درآمد‌های مالیاتی را به خود اختصاص می‌داد و یکی از معضلات حوزه تولید محسوب می‌شد که بر اساس این قانون، مالیات بر ارزش افزوده توسط تولید کننده پرداخت می‌شد و این درحالی است که این مالیات می‌بایست توسط مصرف کننده نهایی پرداخت شود.

وی از اقدام دیگر مجلس برای رونق تولید و توسعه اشتغال خبر داد و افزود: با ارائه طرح دو فوریتی مجلس و توافقات به عمل آمده با وزارت اقتصاد، و سازمان مالیاتی کشور نرخ مالیات بر درآمد نیز کاهش خواهد یافت که در چند روز آینده عملیاتی خواهد شد و این کمک بسیاری به توانمندسازی بنگاه‌های اقتصادی خواهد کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: در حال حاضر ایران جزء کشور‌هایی است که بالاترین نرخ مالیات بر درآمد را داراست و تجربه ثابت کرده است که با کاهش نرخ مالیات بر درآمد فرار مالیاتی توسط بنگاه‌ها نیز کمتر می‌شود.

وی در ادامه از اصلاح قانون بانک مرکزی نیز خبر داد و افزود: طرح اصلاح قانون بانک مرکزی در صحن مجلس نهایی شده است و این اصلاح می‌تواند زمینه ساز اتفاقات مثبت در حوزه بنگاه‌ها و نیز استقلال این بانک باشد.

وی افزود: این اصلاح موجب می‌شود سازمان جدید نظارتی به وجود آید که متناسب با آخرین استاندارد‌های بانک‌های مرکزی در جهان عمل کند.

پور ابراهیمی در پایان در خصوص راهکار‌های دستیابی سریع‌تر به رونق تولید گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات برگزاری جلسات مشترک دولت و مجلس و فعالان اقتصادی است که راهکار‌های مناسبی برای تسهیل شرایط تولید تعیین و گره گشای مشکلات این بخش باشند.
__________________________

خسارت سه هزار میلیارد تومانی به راه‌های کشور
 
 محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در پایان بازدید خود از مناطق سیل‌زده استان چهارمحال و بختیاری، با اعلام اینکه به راه‌های کشور اعم از روستایی، فرعی، شریانی و اصلی که آزادراه‌ها هم شامل می‌شود ۳هزار میلیاردتومان خسارت وارد آمده است از تکمیل مطالعات راه آهن اصفهان- اهواز خبر داد و افزود: در سراسر کشور بیش از ۱۲ هزار کیلومتر از راه‌ها در ۶۸۰۰ نقطه آسیب دیده‌اند.

وی افزود: در استان چهارمحال و بختیاری در مجموع خساراتی که به زیرساخت‌ها و همچنین مردم وارد آمده است ۵۹۹ میلیاردتومان برآورد شده است که استاندار استان گزارش آن را به ستاد بحران کل کشور ارایه کرده است.

وزیر راه و شهرسازی در همین راستا، توضیح داد: خساراتی که به بخش کشاورزی و آبزی پروری استان وارد آمده است ۴۶۰ میلیاردتومان است که این بخش همراه با خساراتی که به واحد‌های مسکونی وارد آمده، توسط دولت، تعیین تکلیف شده است.

اسلامی با اشاره به اینکه ارزیابی دقیق‌تر خسارات نیز در دستور کار است از تعیین منابع برای آغاز بازسازی‌های خبر داد و افزود: تسهیلات در دو بخش بلاعوض و وام‌های با بهره کم به سیل زدگان، واگذار می‌شود و مردم می‌توانند از آن استفاده کنند و وضعیت خود را به حالت اول برگردانند.

جابه جایی‌ها در اسرع وقت صورت بگیرد

وی تصریح کرد: کسانی که در حریم رودخانه و یا در بستر رودخانه ساخت وساز کرده اند باید جابه جا شوند. از مردم می‌خواهم که همت داشته باشند و همکاری کنند تا جابه جایی‌ها در اسرع وقت صورت بگیرد.

عضو کابینه دولت دوازدهم در خصوص اصلاح زیرساخت‌هایی که در استان چهارمحال و بختیاری آسیب دیده و برآورد‌های آن نیز انجام گرفته و برنامه‌ها نیز مشخص هستند، گفت: آغاز عملیات بازسازی زیرساخت‌های آسیب دیده استان در روز‌های آتی آغاز می‌شود و این مهم از جمله موضوعات مهمی است که دولت برای آن تصمیم‌گیری کرده و منابع آن در جلسات آینده تعیین می‌شوند تا با پشتوانه مالی مناسب عملیاتی و اجرایی شود.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص پروژه‌های اصلی راه و خدمات زیربنایی حمل ونقل استان چهارمحال و بختیاری از بودجه مناسبی که در سال ۹۸ برای استان در نظر گرفته شده خبر داد و افزود: بخشی از پروژه‌های اصلی راه و خدمات زیربنایی حمل ونقل از جمله جاده لردگان، جاده شلمزار- خوزستان هستند که پیمانکار ندارند و یا مطالعات آن تکمیل نشده است که انتخاب پیمانکار و همچنین تکمیل مطالعات در دستور کار است.

راه‌آهن جزو پروژه‌های پراهمیت ماست

اسلامی در خصوص پروژه‌های راه‌آهن نیز اعلام کرد: راه‌آهن جزو پروژه‌های پراهمیت ماست. یکی از محور‌های ترانزیتی راه آهن است که امیدواریم مطالعات راه آهن اصفهان- اهواز تکمیل شود و بتوانیم سرمایه‌گذاری را پیدا کنیم تا از محل بودجه فاینانسی که از صندوق توسعه ملی دارد، قرارداد این پروژه را بنویسیم. در حال حاضر مطالعات آن انجام شده و در ردیف برنامه‌های اولویت‌دار وزارتخانه است.

وی آسیب به راه‌ها را از جنس رانش برشمرد و افزود: این آسیب‌ها از جنس رانش زمین، تخریب پل‌ها، آسیب دیدگی پل‌ها و تخریب آب نما‌ها و آب روها، آب‌شستگی و آب بردگی و زمین لغزشی که موجب رانش زمین شده است و مسیر جاده را در کل غیرقابل استفاده کرده است.

اسلامی میزان برآورد خسارات سیل به همه راه‌های کشور را ۳ هزار میلیاردتومان برآورد کرد و گفت: بر اساس اولویت‌هایی که داریم به ویژه جاده‌های روستایی، آن‌ها را با اولویت بیشتری دنبال خواهیم کرد تا با سرعت بیشتری بازگشایی و تکمیل شوند.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: یکسری از جاده‌های ما هستند که باید با واریانت جدید کار شوند. محور قدیم برخی از جاده‌ها قابل استفاده نیستند به ویژه محور خرم آباد به پلدختر که چند کیلومتر از جاده را رودخانه کنده و با خود برده است. دیگر از کنار رودخانه نمی‌توان عبور کرد. برآورد اولیه و نظر کارشناسان و مهندسان مشاوری که خسارات را بررسی کرده اند این است باید با تونل و مسیر جایگزین بتوانیم بریدگی جدیدی، جایگزین کنیم که اینکار عملا با سرعت قابل انجام نیست.

وی افزود: پروژه سنگینی است که زمانبر است و فعلا باید با کنارگذر موقت مسیر را برقرار کنیم تا بعد‌ها بشود مسیر جایگزین آن را ایجاد نمود.

اسلامی فرصت پیش رو را فرصتی برای تغییر مفروضات مهندسی عنوان کرد و گفت: مفروضات مهندسی و شرایط جدید که بارش‌ها ایجاد کرده اند ایجاب می‌کند تا مسیر‌هایی را مجددا طراحی کنیم. /۳۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات