۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۷
کد خبر: ۶۰۲۹۳۴
یادداشت سردبیر؛

آمریکا و خطای راهبردی جدید

"آمریکای دوره ترامپ" در حال تجربه‌کردن سیاست "یا همه یا هیچ" است و ترامپ اساسا ابائی از درافتادن با شریک‌های قدیمی آمریکا ندارد.

به گزارش باشگاه نویسندگان حوزوی خبرگزاری رسا، ایالات متحده آمریکا این روزها با مشکلات متعددی در حوزه اقناع افکار عمومی کشور خود در حوزه تصمیم‌گیری های کلان نظامی خود در خارج از مرزها روبه‌روست و هنوز شهروندان زیادی نسبت به هزینه‌کرد مالیات خویش در کشورهای آسیایی همچون عراق و افغانستان و سوریه معترض بوده و با تردید به هوسرانی‌های سیاسی و تصمیم‌های هیجانی سیاست‌گذاران خود نگاه می‌کنند.

"آمریکای دوره ترامپ" در حال تجربه‌کردن سیاست "یا همه یا هیچ" است. ترامپ با قلدری تمام درصدد کسب منافع بیشتر بوده و در این مصاف، ابائی از درافتادن با شریک‌های قدیمی آمریکا هم ندارد؛ از دوئل اقتصادی با چین تا وضع قوانین جدید در حوزه مراودات مالی با اروپا و خارج شدن از پیمان‌های جهانی در حوزه محیط زیست و...؛ اینها از مواردی است که امروزه آمریکا با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

سیاست "یا همه یا هیچ" البته به اذعان کارشناسان موجب انزوای سیاسی بیش از پیش آمریکا شده است و تصمیم های نامعقول ترامپ همچون اعلان بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس و اعلان بلندهای جولان به عنوان بخشی از خاک رژیم غاصب اسرائیلی موجب اعتراض کشورهای متعدد اسلامی و اروپایی و علان نظر مخالف سازمان ملل شده است.

تصمیم‌های نابخردانه ترامپ در خروج از تعهد برجام و وضع تحریم‌های جدید علیه ایران و آخرین اقدام آمریکا در شناسایی سپاه پاسداران به عنوان یک سازمان تروریستی، قماری سیاسی اقتصادی میان نتانیاهو و ترامپ و همپیمانان عربی آنان است، قماری که در آستانه انتخابات رژیم صهیونیستی توانست یک شوی تبلیغاتی برای نتانیاهو باشد.

امروز ترامپ در بخش سیاست خارجی ایالات متحده، درصد تأثیرپذیری از لابی‌های صهیونیستی و تصمیم‌های انفعالی از یک رژیم نامشروع را به اوج خود رسانده است و ابرقدرت پوشالی آمریکایی مقهور تصمیم‌های طیف افراطی و رادیکال صهیونیستی قرار گرفته و هویت مستقل این کشور را با چالش جدی رو‌به‌رو کرده است که شایسته است اندیشمندان علوم سیاسی و محققان علوم اجتماعی و صاحبان رسانه و تریبون در مورد این وابستگی فکری و سیاسی و گرایشی هرچه بیشتر اندیشیده و تولید محتوا کنند.

اما در خطای راهبردی اخیر آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نکاتی درخور تأمل است:

اول اینکه از روز دوشنبه که خبر تصمیم دولت آمریکا مبنی بر درج نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی منتشر شد، موج حمایت از سپاه پاسداران از سوی گروه‌ها و نهادها و احزاب مختلف سیاسی با مشرب های گوناگون فکری در حال انتشار است که ائتلافی ملی و همگانی را رقم زده است و سبب تحکیم قوای داخلی در مقابله با استکبار جهانی شده است؛ در واقع ترامپ با تحریم سپاه پاسداران، به یکی از ساختارهای به رسیمت شناخته شده در قانون اساسی کشور ایران دست اندازی کرده است که موجب انتقاد و اعتراض همه گروه های سیاسی ایرانی شده است. این بار هم " احمق ها" با تصمیم نامعقول خود در اعلام تروریستی بودن یک سازمان محبوب مردمی و قانونی در ساختار رسمی کشور ایران، موجب انسجام ملی در داخل ایران و افزایش سرمایه اجتماعی نیروهای انقلابی شدند.

دوم، آمریکا که خود عامل جنگ و کشتار و اختلاف در حوزه امور داخلی کشورهای زیادی در نقاط مختلف جهان از جمله خاورمیانه بوده است و از سوی دیگر با هزینه های سرسام آور کمترین نتیجه را در این کشورها گرفته است و اهدافش در گسترش سایه استعمار و چپاول منافع اقتصادی و سیاسی و منطقه ای محقق شده است، داعیه دار مبارزه با تروریست شده است. ترامپ که خود در دوران انتخابات به نقش آمریکا در راه‌اندازی گروه‌های تروریستی همچون داعش اعتراف کرده است، چه شأنی برای مبارزه با تروریست‌ها می‌تواند داشته باشد. امروز افکار عمومی در ایران و در منطقه بیش از هر تاریخی به خوبی متوجه شده است که هدف از این شعارهای حقوق بشری و مبارزه با تروریست، توسعه اهداف سلطه‌گری آمریکا است و این سبب افزایش اعتماد عمومی مردم به تصمیم‌های کلان سیاسی و باور عمیق به تأکیدهای امام امت و رهبر معظم انقلاب در شیطان بزرگ‌بودن آمریکا است.

سوم، لیستی که آمریکا مدعی تروریستی بودن آنهاست، مضحک است، لیستی که داعش، القاعده و طالبان در آن است که تولد و هدایت و ادامه حیات آنها توسط آمریکایی‌های بوده است و در دیگر سوی آن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آن وجود دارد که نه تنها مردم ایران بلکه مردم کشورهای منطقه نیز عراق و یمن و سوریه و.... همه معتقدند که اگر سپاه نبود، سیل وحشتناک جنایات داعش در سطح منطقه گسترده می‌شد؛ سپاه پاسداران که با حمایت‌های مستشاری و حمایت از گروه‌های مردمی و جهادی، داعش را از صحنه حذف کرد. امروز لیست گروه‌های تروریستی آمریکا آنقدر مشوه است که حتی در داخل آمریکا نیز با آن مخالفت شده است.

چهارم، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سابق از این هم با اقدامات خصمانه آمریکا مواجه شده است و تحریم‌هایی از سابق علیه سپاه اعمال شده بود، همانگونه که اصل انقلاب و جمهوری اسلامی ایران نیز بارها از سوی آمریکا مورد شدیدترین اقدامات به اصطلاح سیاسی و بین المللی قرار گرفته است و تحریم‌های گوناگون علیه ایران ایجاد شده است که هیچ کدام در مسیر حرکت و رشد شتابان کشور خلل ایجاد نکرده است؛ این بار هم نیز حمایت تمامی قوای داخلی، دولت و قوای مقننه و قضائیه از سپاه پاسداران و همچنین مردم فهیم ایران، نقشه دشمن را نقش بر آب خواهد کرد./918/ی702/س

علیرضا استادیان خانی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۱
در طول این چهل سال - و اکنون مانند همیشه- سیاست تبلیغی و رسانه‌ای دشمن و فعّال‌ترین برنامه‌های آن، مأیوس‌سازی مردم و حتّی مسئولان و مدیران ما از آینده است. خبر‌های دروغ، تحلیل‌های مغرضانه، وارونه نشان دادن واقعیت‌ها، پنهان کردن جلوه‌های امیدبخش، بزرگ کردن عیوب کوچک و کوچک نشان دادن یا انکار محسّنات بزرگ، برنامه همیشگی هزاران رسانه صوتی و تصویری و اینترنتی دشمنان ملّت ایران است؛ و البتّه دنباله‌های آنان در داخل کشور نیز قابل مشاهده‌اند که با استفاده از آزادی‌ها در خدمت دشمن حرکت می‌کنند. شما جوانان باید پیش‌گام در شکستن این محاصره تبلیغاتی باشید. در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهید. ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید. این نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد شما است.
0
0