۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۶
کد خبر: ۶۰۶۵۹۳
هشدار رسا؛

یادداشت | شمارش معکوس حذف آیت الله الغریفی از صحنه کنش سیاسی بحرین

یادداشت | شمارش معکوس حذف آیت الله الغریفی از صحنه کنش سیاسی بحرین
آل‎خلیفه این روزها به بهانه های واهی درپی فشار سیاسی به آیت الله الغریفی با هدف حذف وی از صحنه کنش سیاسی است.

یادداشت | شمارش معکوس حذف آیت الله الغریفی از صحنه کنش سیاسی بحرین

خبرگزاری رسا – بین الملل: وزارت کشور بحرین با انتشار بیانیه‌ای رسمی، از آیت الله عبدالله الغریفی از بزرگ‌ترین علمای شیعه بحرین، به شدت انتقاد  و او را متهم به «هم‌نوایی با تروریسم» کرد. 

بررسی این موضوع و اخبار پس و پیش از آن از چند لحاظ حایز اهمیت است که حجت الاسلام عارف ابراهیمی پژوهشگر حوزه علمیه قم در این یادداشت برخی از زوایایی این ماجرا را مورد بحث و بررسی قرار داده که در ادامه تقدیم خوانندگان گرامی می شود.

رژیم آل‎خلیفه پس از سرکوب شدید سیاستمداران، علما و مردم انقلاب بحرین طی چند سال گذشته، به گونه ای عمل کرده است که کسی جرات سخن گفتن در رابطه با مسائل جاری این کشور و احقاق حقوق شرعی و قانونی خود را نداشته باشد. بازداشت، شکنجه، محکومیت های بلند مدت، بهانه تراشی اتهام پراکنی، سلب تابعیت، اخراج از شغل و... برخی از اقداماتیست که این رژیم علیه مخالفان خود استفاده کرده است.

یادداشت | شمارش معکوس حذف آیت الله الغریفی از صحنه کنش سیاسی بحرین

از سوی دیگر خلیفه بن سلمان آل خلیفه، نخست‌وزیر و عموی شاه بحرین چندی پیش با آیت الله عبدالله الغریفی از علمای سرشناس بحرین دیدار کرد و هدف از این دیدار «وحدت ملی - وطنی برای همه» اعلام شده بود.

تاریخ مصرف این دیدار برای رژیم آل خلیفه یک روز بیشتر نبود؛ طی این یک روز آل خلیفه اعلام کرد که «بحرین با رهبری ملک حمد بن عیسی آل خلیفه، در چارچوب مساوات و شهروندی و وحدت ملی - وطنی برای همه است و دولت برای اعتلای شأن میهن و برآورده کردن خواست مردم برای زندگی کریمانه، از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند.» و همچنین آیت الله الغریفی این دیدار را فرصت خوبی برای تبادل نظر و سخن گفتن درباره رنج های ملت بحرین عنوان کرد که در حوزه امنیتی، سیاسی، حقوقی، اقتصادی، معیشتی و دینی با آن مواجه هستند.

اما چرا این سخنان یک روز بیشتر دوام نداشت؟ با توجه به سابقه دیدار مقامات و مسؤولان رژیم آل خلیفه با علمای بحرین به خوبی درمیابیم که این گونه دیدارها نمایشی است و هیچ ارزشی برای آل خلیفه ندارد، اگرچه در برخی مواقع هر دو طرف امتیازاتی به یکدیگر می دادند و یا حتی در برخی از دوران ها شاهد برگزاری جلسات مذاکره میان دو طرف بوده ایم ولی آن چیزی که مسلم است، عدم تعهد و التزام آل خلیفه به سخنانش است.

حال یک سوال دیگر در اینجا مطرح می شود و آن این که اگر آل خلیفه نمی خواهد به تعهدات و سخنانش جامه عمل بپوشاند، پس چه دلیلی دارد که چنین دیدارهای را برگزار کند؟ آل خلیفه به دلیل قلع و قمع سیاسی، تخریب مساجد، محدودیت شدید در انواع آزادی ها و جنایت های مختلف علیه انقلابیان به ویژه شیعیان مورد فشار مجامع و سازمان های بین المللی و افکار عمومی جهان است، بنابراین خیلی طبیعی است که برای کاهش این فشارها خواستار برگزاری دیدار با علما و برخی از انقلابیان باشند.

پس از این دیدار شاهد هجمه سنگین رسانه ای و سیاسی علیه آیت الله الغریفی و به ظاهر علیه خلیفه بن سلمان آل خلیفه بودیم که در این موضوع نیز چند نکته مهم نهفته است.

نخست وزیر بحرین طی روزهای گذشته به دلیل تماس تلفنی «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر پس از 2 سال قطع کامل روابط، عدم حضور در جلسه شاه بحرین، دیدار با آیت الله الغریفی و سفر ناگهانی به کویت و دیدار با «صباح الأحمد الجابر الصباح» امیر این کشور مورد انتقاد شدید رسانه ای است، اما همان طور که جنبش انقلاب 14 فوریه بحرین طی پیامی در این رابطه اعلام کرده که، ما باید به این کشمکش ها امیدوار باشیم اما در نقطه مقابل باید هوشیاری خود را حفظ و فریب جنجال رسانه ای آنان را نخوریم. خلیفه بن سلمان آل خلیفه 84 ساله که از سال 1970 میلادی نزدیک به 49 سال در منصب نخست وزیری بحرین بوده، بسیار بعید است که پادشاه این کشور با چند تحرک، عموی خود را برکنار کند زیرا هر کسی که کمترین اطلاع را در رابطه با بحرین دارد به خوبی می داند که این کشور را خلیفه بن سلمان آل خلیفه اداره می کند و پادشاه بحرین، عروسکی بیش نیست.

یادداشت | شمارش معکوس حذف آیت الله الغریفی از صحنه کنش سیاسی بحرین

از سوی دیگر شاهد حمله رسانه ای به آیت الله الغریفی هستیم؛ اما چرا حمله؟ در ابتدا باید یک نگاهی به شخصیت این عالم بحرینی داشته باشیم و سپس موضوع انتقادات علیه ایشان را بررسی کنیم.

آیت الله الغریفی از علمای طراز اول بحرین محسوب می شود به طوری که پس از آیت الله شیخ عیسی قاسم، او را به عنوان عالم و حتی مرجع تقلید مطرح می کنند. وی شب های جمعه در جمع نمازگزاران مسجد امام صادق(ع) منطقه «قفول»، پیرامون مسائل مختلف که غالبا دینی محسوب می شود، به ایراد سخنرانی می پردازد و گاهی هم برای اینکه حساسیت دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی رژیم آل خلیفه را تحریک نکند، خیلی نرم مسائل اجتماعی جاری در بحرین را مطرح و از نقض حقوق انقلابیان و مردم انتقاد می کند. شیوه سخنرانی و حمایت از نهضت انقلابی بحرین، آیت الله الغریفی به گونه ای بوده است که رژیم آل خلیفه نتوانسته بهانه ای برای بازداشت و اعمال فشار به وی پیدا کند، بنابراین پس از دیدار اخیر نخست وزیر بحرین با این عالم مسائلی نظیر «هم‌نوایی با تروریسم» و «قبول آن» و پیروی از «ولی فقیه» علیه وی مطرح کرده اند که شاید بتوانند همان سیستمی که علیه آیت الله شیخ عیسی قاسم یعنی محکومیت قضایی، سلب تابعیت، بازداشت خانگی و اخراج از کشور را اتخاذ کردند، علیه آیت الله الغریفی به کار بگیرند.

اما قبل از آنکه به ادامه این مطلب بپردازیم، باید یک مساله را در اینجا مورد بررسی قرار دهیم و آن اینکه منظور از «هم‌نوایی با تروریسم» و پیروی از «ولی فقیه» یعنی چه؟ در جواب این سوال باید یک نگاهی به بیانیه وزارت کشور بحرین داشته باشیم.

در بیانیه وزارت کشور بحرین، بدون ذکر صریح نام ایران، با اشاره به واژه «ولایت فقیه» و اشاره به قرار گرفتن نام سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران و حزب الله لبنان در لیست تروریستی (آمریکا) همچنین آمده است، «آنچه در بحرین رخ داد، روشن بود که با تشویق و دستور خارج و مشخصاً پیروان ولی فقیه و پیروانشان در منطقه صورت گرفت و هر کس طبق مرجعیت ملی موضع نگیرد، خود را در دایره [اتهام] همکاری با این مقاصد خصمانه قرار داده است... کشمکش‌هایی در منطقه وجود دارد از جمله قرار گرفتن نام حزب الله لبنان و سپاه پاسداران ایران و سازمان داعش در لیست سازمان‌های تروریستی و این از اموری است که مسؤولیت‌پذیری ملی و حلقه‌زدن گرد رهبری والاحضرت را می‌طلبد و هر کس افکار این سازمان‌های تروریستی را بپذیرد خود را در معرض بازخواست قرار داده است، زیرا برای آن سازمان تبلیغ و به امنیت ملی و منافع عالی کشور خدشه وارد می‌کند».

وزارت کشور بحرین با بیان اینکه «برخی از سیاست باز [دولت] و مرحله اصلاحات... سوء استفاده کرده و با مواضع و سخنان، از مسؤولیت ملی خود دور شده و سال‌هاست که بحران امنیتی می‌سازند» اعلام کرد که «منبر عبدالله الغریفی هیچ‌گاه اقدامات تروریستی را محکوم نکرده، بالعکس، با آن هم‌نوایی و بلکه آن را قبول کرده است» و تهدید کرد «کسی که افکار سازمان‌های تروریستی را در پیش بگیرد، خود را در معرض بازخواست قرار می‌دهد».

نکات کلیدی در این بیانیه به صورت عمد یا سهوا نهفته است که ذات پلید آل خلیفه را نشان می دهد که اگر بخواهیم به طور خلاصه مطرح کنیم باید بگوییم که «هر شخصی که با ما نیست، پس دشمن ماست و هر کسی که دشمن ماست، پس تروریست است.» این جمله خلاصه سیاست رژیم آل خلیفه و معنی و مفهوم تروریست از منظر آنهاست.

یادداشت | شمارش معکوس حذف آیت الله الغریفی از صحنه کنش سیاسی بحرین

حال با این اوصاف و سیاست رژیم آل خلیفه، آیا می شود هر شخصی را متهم به تروریست بودن کرد؟ به طور قطع بله، پس آیت الله الغریفی تروریست است، بنابراین باید همان سیستمی که علیه آیت الله شیخ عیسی قاسم پیاده شده، علیه آیت الله الغریفی نیز پیاده شود، بنابراین باید منتظر ماند که در روزهای آینده فشارها علیه این عالم طراز اول بحرینی افزایش یابد.

در نقطه مقابل وظیفه علما، انقلابیون، جامعه جهانی، کشورهای عربی و اسلامی و آزادی خواهان جهان نسبت به رویدادهای بحرین بسیار واضح است؛ آنان باید از آیت الله الغریفی حمایت و سیاست های ظالمانه رژیم آل خلیفه را محکوم کنند و اجازه ندهند که یک قبیله‌ دزد و جنگ طلبی مانند آل خلیفه به اهداف شوم خود دستیابد. حضور مردم در خیابان ها و اعتراض به رژیم آل خلیفه، فشار رسانه ای با نوشتن چنین یادداشت های و انجام گفت‎وگو های مختلف با کارشناسان، رایزنی های دیپلماتیک، صدور بیانیه، برگزاری تجمع و ... کوچکترین کاری است که هر انسانی می تواند در حمایت از علما و مردم مظلوم بحرین انجام دهد و ظالمان را محکوم کند.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۴
احسنت
2
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۳
خدا قوت، مطلب مفیدی بود
خداوند آل خلیفه را لعنت کند
2
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۸
لطفا در رابطه با آخرین وضعیت این عالم بزرگ مطلبی کار کنید. تشکر
1
0
خبرگزار رسا
|
۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۴
ان شاء الله به زودی گزارشی در این رابطه کار خواهد شد.
از پیگیری های شما خوانندگان گرامی سپاسگزاریم.
باتشکر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۱
خداوند آیت الله الغریفی را حفظ کند
1
0