۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۲
کد خبر: ۶۰۸۰۶۴
از سری کتاب‌های خانواده مطلوب؛

کانون آرامش ویژگی‌های خانواده اسلامی

کانون آرامش ویژگی‌های خانواده اسلامی
مؤسسه انتشارات زمزم هدایت کتاب کانون آرامش ویژگی‌های خانواده اسلامی از سری کتاب‌های خانواده مطلوب را منتشر کرده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، موسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب کانون آرامش ویژگی‌های خانواده اسلامی از سری کتاب‌های خانواده مطلوب نوشته جمعی از نویسندگان را منتشر کرده است.

کتاب در هشت فصل نوشت شده که عناوین آن بدین شرح است:

کلیات، نهاد، خانواده از منظر اندیشه اسلامی، ملاک و معیار‌های تشکیل خانواده، ویژگی‌های خانواده مطلوب، روابط مطلوب میان اعضای خانواده، شیوه برخورد با خویشاوندان، آسیب‌ها و چالش‌های فراروی خانواده و توصیه‌ها و راهکار‌های الزامات خانواده مطلوب

در مقدمه کتاب درباره اهمیت آرامش در خانواده چنین می‌خوانیم:

خانواده نخستین و مهم‌ترین نهاد اجتماعی و رکن اصلی جامعه انسانی است که سرنوشت جامعه با آن پیوندی محکم دارد. خانواده کانون رشد و تربیت انسان‌های و محل تأمین نیاز‌های اساسی جسمی و روحی انسان است. در فرهنگ اسلامی، خانواده به‌عنوان دژی استوار و نهادی مقدس بیشترین مسئولیت را در تعالی و تکامل وجودی انسان بر عهده دارد. از نظر اسلام اصلاحات باید از خانواده شروع شود و زن و مرد مسلمان باید بنای حیات اجتماعی را در خانواده پی‌ریزی نمایند.

منظور از خانواده مطلوب، خانواده‌ای است که ضوابط و شاخص‌های مورد نظر اسلام در آن، مبنای روابط اعضای خانواده قرار گیرد تا آنان در پرتو عمل به آن‌ها طعم شیرین خوشبختی و سعادت واقعی را بچشد، بر همین اساس نویسنده از بیانات مقام معظم رهبری که در تبیین این شاخص‌ها برای نسل جوان که جویای سعادت حقیقی در زندگی خانوادگی هستند چنین می‌آورد:

خانواده خوب یعنی، زن‌وشوهری که با هم مهربان باشند، باوفا و صمیمی باشند و به یکدیگر محبت و عشق بورزند، رعایت همدیگر را بنمایند و مصالح همدیگر را گرامی و مهم بدارند. این در درجه اول بعد اولادی که در آن خانواده به وجود می‌آید، نسبت له او احساس مسئولیت کنند، بخواهند او را از لحاظ مادی و معنوی سالم بزرگ کنند، بخواهند او را از لحاظ مادی و معنوی به سلامت برسانند. چیز‌های به او یاد بدهند به چیز‌های او را وادار کنند. این جامعه دیگر روی بدبختی نخواهد دید.

اگر انتخاب همسر بت معیار‌های درست صورت پذیرد و به مسائل سطحی و زودگذر، احساسات و عواطف صوری توجه نگردد، ریشه بسیاری از اختلافات خانوادگی برطرف می‌شود. از این رو، توجه به ملاک‌های ارزشمند در انتخاب همسر، بسیاری ضروری است. نویسنده در ادامه ملاک‌های عمومی انتخاب همسر را چنین برمی‌شمارد:

دین‌داری: تدین همسر از اهمیت بسیاری برخوردار است به صورتی که توجه به ملاک دین‌داری همسر راهگشای خوبی در تربیت و پرورش فرزندان شایسته، متدین و باایمان نیز خواهد بود؛ مادر متدین، فرزندان مؤمن و نیکوکار به جامعه تحویل می‌دهد و از بی‌بندوباری و افسارگسیختگی آن‌ها جلوگیری می‌کند، ولی مادر غیر متدین قادر نیست چنین فرزندانی را انتخاب کند.

اخلاق: اگر اعضای خانواده از اخلاق نیکو بهره متد باشند، محیط خانواده تبدیل به بهشتی سرور انگیز می‌شود و چنانچه به بداخلاقی خو گرفته باشند، همواره خود را در جهنمی سوزان گرفتار خواهند دید.

اصالت خانوادگی: برای شناخت همسر باید از خانواده او آگاهی کافی داشت. بر این اساس، توجه به نجابت، ایمان، عفاف و دیگر صفات خانواده همسر که در شکل‌گیری شخصیت او مؤثر هستند، ضرورت می‌یابد. البته نمی‌توان منکر وجود افراد شایسته در میان خانواده‌های ناصالح بود، اما چنین افرادی به‌ندرت یافت می‌شوند.

هم‌کفو بودن: منظور از «کفو بودن» هم‌شأن بودن و هم‌سطح بودن زن و شوهر است، و آن از نظر شرع عبارت از مساوات در دین، از نظر عرف، مساوات در حسب و نسب، ثروت، شرف و مانند این‌هاست.

همچنین نگارنده در فصل هشتم راهکار‌های الزامات خانواده مطلوب را چنین برشمرده است:

افزایش دانش و مهارت، ایجاد رابطه سالم، تلاش برای خوشبختی، احترام به یکدیگر، ابراز محبت، صمیمیت، صراحت، سادگی و صداقت، گذشت، آراستگی، دقت در معاشرت، انعطاف‌پذیری، وفای به عهد، افزایش مهارت ارتباطی، رعایت اصول اخلاقی، گوشش همه‌جانبه، پیشگیری از سوء تفاهمات، پرهیز از پیش‌داوری، پرهیز از گمان بد، پرهیز از برچسب زدن، علت‌یابی اختلافات، مشورت و هماهنگی، اقدام برای حل مشکل، توجه به نیازها، گوش دادن، توجه به نکات مثبت، رعایت انصاف، اصلاح نگرش و شیوه برخورد، پرهیز از مقایسه، تشویق و تقدیر، پرهیز از تمسخر و تحقیر، توجه و ذکر موهبت‌ها و نعمت‌ها، پرهیز از سلطه گری، درمان پزشکی و رفع موانع.

مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کانون آرامش ویژگی‌های خانواده اسلامی از سری کتاب‌های خانواده مطلوب نوشته جمعی از نویسندگان را در ۳۶۰ صفحه و با شمارگان ۵۰۰۰ و با قیمت شومیز ۱۳۰۰۰ و قیمت سلفون ۱۶۰۰۰ هزار تومان روانه بازار نشر کرده است. /۹۹۸/ن ۶۰۱/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات