۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۶
کد خبر: ۶۰۹۴۷۱

بررسی دلایل فرسایشی شدن جنگ در یمن

بررسی دلایل فرسایشی شدن جنگ در یمن
جنگ یمن با ورود به پنجمین سال خود دیگر شاهد عملیات‌های وسیع نیست و به درگیری‌های کوچک و فرسایشی محدود شده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، با گذشت بیش از چهار سال از جنگ یمن، درگیری‌های میدانی همچون ماههای ابتدایی جنگ گسترده نیست و در بسیاری مناطق حالت فرسایشی گرفته و پیشروی چندانی از سوی طرفین درگیری به خصوص نیروهای ائتلاف سعودی-اماراتی صورت نمی‌گیرد.

پایگاه خبری العربی الجدید در گزارشی به این مسأله پرداخته و نوشته است که چه دلایلی در پشت پرده عدم موفقیت نیروهای ائتلاف سعودی-اماراتی برای پیشروی وجود دارد و اینکه آیا اختلافات میان نیروهای این ائتلاف دلیل اصلی این مسأله است؟.

طبق این گزارش استان «الضالع» در جنوب یمن در هفته‌های گذشته شاهد عقب‌نشینی‌ها و پیشروی‌های کوتاه از سوی دو طرف درگیری بوده و تحول عمده‌ای که در دو ماه اخیر در این استان رخ داده این است که عمده نیروهایی که در مقابل انصارالله و کمیته‌های مردمی می‌جنگند وابسته به نیروهای جنبش جنوب بوده و مورد حمایت امارات هستند و شعارهای جدایی‌طلبانه سر می‌دهند تا جایی که موجب نگرانی برخی طرف‌های همسو با عربستان سعودی از تلاش برای دو تکه کردن یمن همچون پیش از سال ۱۹۹۰ شده است.

کمی آن طرف‌تر از الضالع در استان «تعز» نیز نیروهای ائتلاف سعودی-اماراتی در اواخر ماه مه گذشته تصمیم به آغاز عملیات وسیعی برای شکستن محاصره شهر از سوی نیروهای انصارالله و کمیته‌های مردمی کردند اما درگیری‌ها به سرعت به عقب‌نشینی ائتلاف سعودی-اماراتی منجر شد و سؤالات بسیاری را بر جای گذاشت.

از دیگر مناطق درگیری می‌توان به منطقه «نِهِم» در شرق استان صنعاء اشاره کرد که در اواخر سال ۲۰۱۵ نیروهای ائتلاف سعودی-اماراتی توانستند پیشروی اندکی در این منطقه داشته باشند اما اکنون خبری از درگیری چندانی نیست و کاملا حالت فرسایشی پیدا کرده است.

منابع نزدیک به ائتلاف سعودی-اماراتی در این خصوص به العربی الجدید گفتند که در حال تلاش برای بازسازی نیروهای نظامی و اخراج برخی از آن‌ها هستند. «محمد علی المقدشی» وزیر دفاع وابسته به دولت منصور هادی نیز پیش از این گفته بود که ۳۰ درصد نیروهایش در مناطق درگیری حضور ندارند و به خانه‌هایشان باز گشته‌اند.

طبق این گزارش، شرایط موجود نه تنها باعث شکست‌های متعدد برای ائتلاف سعودی-اماراتی شده بلکه اختلافات قدیمی میان گروههای مختلف را به میان آورده است؛ به طوریکه «شورای انتقالی جنوب» که به امارات وابسته است شروع به اتهام‌زنی و سرزنش برخی گروههای دیگر از جمله حزب «الاصلاح» که مشی اخوانی دارد کرده‌اند. نیروهای این حزب در استان مأرب و برخی مناطق تعز و همچنین منطقه «نهم» حضور دارند.

در مقابل برخی تحلیل‌ها و چه بسا افشاگری‌ها چنین می‌گوید که نیروهای نظامی وابسته به دولت منصور هادی از کاهش کمک‌های تسلیحاتی عربستان سعودی و امارات در مناطق درگیری شکایت دارند به طوریکه موجب پیشروی انصارالله و ارتش یمن شده است.

عربستان سعودی و امارات دیگر اصرار چندانی برای حمایت‌های تسلیحاتی لازم از نیروهای دولت منصور هادی ندارند و کمک‌های خود را به مناطق مرزی با عربستان که با امنیت داخلی دولت سعودی مرتبط است از جمله استان‌های صعده و الجوف و همچنین مناطق نزدیک به بندر الحدیده که هدف استراتژیک محسوب می‌شود متمرکز کرده‌اند./847/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات